کد خبر: 397158
تاریخ انتشار :

مصر و عربستان به زودی باب مذاکرات را باز می‌کنند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

احمد ابوزید، سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر تصریح کرد که سامح شکری،‌ وزیر امور خارجه مصر با عادل الجبیر، همتای عربستانی خود اخیرا تماس تلفنی برقرار کرده و طی آن به بررسی جوانب مختلف روابط دوجانبه و دیدار اخیر بین ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر در حاشیه اجلاس سران عرب پرداخته است.

به گزارش نامه نیوز، سخنگوی وزارت امور خارجه مصر در ادامه خاطرنشان کرد که وزیران دو کشور برای برگزاری دور جدید مذاکرات قریب الوقوع در قاهره موافقت کردند.

در این راستا به بررسی روند روابط دوجانبه، پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین مقدمات سفر آتی سیسی به عربستان و در مقابل سفر ملک سلمان بن عبدالعزیز به مصر پرداختند که طی دیدار آنها در حاشیه بیست و هشتمین نشست سران عرب در اردن بر سر آن توافق شد.

شرکت عربستانی "آرامکو" از اوایل ماه گذشته واردات ماهانه ۷۰۰ هزار تن مشتقات نفتی به مصر را پس از توقف پنج ماهه از سر گرفت در حالی که این توقف به گفته عربستان بنا به دلایل فنی بوده نه سیاسی.

دیپلمات برجسته مصر تاکید کرد که دیدار پادشاه عربستان و سیسی در اجلاس سران در "بحر المیت" در سطح مسئولیتی بود که دو رهبر آن را بر عهده گرفته‌اند.

وی همچنین افزود: اختلاف دیدگاه آنها بسیار کمتر از سطح خطرهایی است که جهان عرب و اسلام را احاطه کرده است.

وی در ادامه تاکید کرد که رهبران دو کشور بر این مساله تکیه کرده‌اند که اختلافاتی که در ماه‌های اخیر ایجاد شد امکان ندارد بر استراتژی همسوی دو کشور به ویژه در پرونده‌های مبارزه با تروریسم، احیای فعالیت مشترک در پرونده‌های یمن، لیبی و عراق و نیز در قبال ایران تاثیر بگذارد.

دیپلمات مصری در ادامه اشاره کرد که درایت رهبران دو کشور در حفظ اصول مشترک از یک طرف و امکان بررسی هرگونه اختلاف در بررسی‌های حکیمانه و خردمندانه،‌ دلیلی برای تاخیر انداختن این گام‌ها به سوی افزایش پرونده‌های داغ و متنوع منطقه است.

وی همچنین گفت: دو کشور از فرصت اجلاس سران در امان برای ازسرگیری هماهنگی، تفاهم و گفت‌وگوی مشترک استفاده کردند.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها