کد خبر: 400969
تاریخ انتشار :

ناگفته‌هایی خواندنی درباره زندگی «اردوغان»؛ شهرداری که به ریاست‌جمهوری رسید /اظهارات جنجالی درباره کشف آمریکا توسط مسلمانان و برابر نبودن حقوق زن و مرد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خدیجه غبیشاوی ، رجب طیب اردوغان همچنان یکه تازی می‌کند، پیروزی در رفراندوم اخیر ترکیه گویی جان تازه ای به وی بخشیده است و آنقدر که تندتر از گذشته به اظهار نظر و موضع‌گیزی بپردازد؛ رئیس جمهور ترکیه که اکنون و در نتیجه پیروزی در رفراندوم اخیر ترکیه اختیارات و قدرتش به طرز قابل توجهی گسترش یافته است آنهم در شرایطی که با انتقادات گسترده ای از جانب مخالفانش مواجه است، انتقاداتی که متوجه حرکت رئیس جمهور ترکیه در مسیر مادام العمر کردن قدرتش در این کشور و افزایش قابل توجه اختیاراتش است.

هرچند وی اخیرا به انتقادات و مخالفت ها پاسخ داد و عنوان کرد: «من واقعا فانی هستم و ممکن است هر لحظه بمیرم... در یک دیکتاتوری، شما شاهد سیستم ریاست‌جمهوری نیستید... ما صندوق رأی داریم... دموکراسی قدرتش را از مردم می‌گیرد و ما به آن اراده ملی می گوییم.»اما تحلیلگران بر این باورند اردوغان که اکنون جای پای قدرت خود را در ترکیه محکم کرده است با صراحت و تندی بیشتری مواضع و سیاست هایش را در داخل و خارج از این کشور پیش خواهد برد، تا جایی که اخیرا به شدت ایران متحد منطقه ای خود تاخت و ادعا کرد که ایرانی‌ها می‌خواهند در سوریه، عراق، یمن و لبنان نفوذ کنند تا یک قدرت فارسی را در منطقه تشکیل دهند. این اقدامات معنا دار است و ما باید خوب درباره آن فکر کنیم. ایران باید از سیاست‌های خود دست بردارد.

اما اظهارات و اقدامات جنجالی اردوغان سابقه طولانی مدتی دارد، وی هرازچندگاهی اظهارات و اقداماتی انجام میدهد که مدتها سرخط خبری رسانه های خارجی را به خود اختصاص می دهد.

یکی از این اظهارات جنجالی مخالفت با برابری حقوق زن و مرد بود، وی در یک سخنرانی در کنفرانسی بین‌المللی در در سال ۲۰۱۴ گفت که برابری زن و مرد برخلاف طبیعت است، چرا که طبیعت آن‌ها با یکدیگر فرق می‌کند. وی همچنین گفته بود «مادر بودن عالیترین جایگاه است. شما نمی‌توانید این را برای فمینیست‌ها توضیح دهید. آن‌ها مادر بودن را قبول نمی‌کنند و چنین دغدغه‌ای ندارند.»

کشف قاره آمریکا از سوی مسلمانان یکی دیگر از اظهارت جنجالی اردوغان بود که با واکنش های بسیاری مواجه شد. وی در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۴ گفت: «دریانوردان مسلمان در سال ۱۱۷۸ به آمریکا رسیدند… و کریستف کلمب خود به مسجدی در بالای تپه‌ای در حاشیه سواحل کوبا اشاره کرده است.» منتقدان داخلی و خارجی اردوغان، سخنان وی را نشانه «مشکلات روانی» ارزیابی کردند. اردوغان همچنین از مخالفان کنترل بارداری در ترکیه است.

اردوغان پس از کودتای نافرجام ترکیه هزاران نفر در این کشور را بازداشت یا از کار برکنار کرد، تصمیم اردوغان برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، ساخت کاخ ریاست جمهوری با هزینه بسیار گزاف که شبیه به کاخ سفید در آمریکاست، حمله به خاک عراق و سوریه به بهانه مبارزه با داعش و دست آخر برگزاری رفراندوم اصلاح قانون اساسی که دوره ریاست جمهوری وی را گسترش و اختیارات وی را در زمینه دادگاه و سیستم قضایی این کشور گسترده تر می کند بخشی از اظهارات و تصمیمات جنجالی اردوغان در سال های اخیر بوده است.

اردوغان کیست؟

رجب طیب اردوغان اولین رئیس جمهور ترکیه، 13 سال است که در آنکارا بر کرسی قدرت تکیه زده است، دانش آموخته دانشگاه اقتصاد و مدرسه مذهبی علاقه بسیاری نیز به بازی فوتبال داشت، اردوغان کسی بود که به دلیل مخالفت با تراشیدن ریشش به درخواست کارفرمایش شغلش را در اداره حمل و نقل استانبول در سال 1980 از دست داد.

اردوغان که به غیر از زبان ترکی قادر به صحبت کردن به هیچ زبان خارجی دیگری نیست در سال 1978 با امینه اردوغان ازدواج کرد و صاحب چهار فرزند شد. همسر و دختران اردوغان حجاب اسلامی بر سر دارند.

اردوغان با وجود اینکه یک اسلامگرا بود و در مدرسه مذهبی تحصیل کرده بود اما توانست مسیر محبوبیتش را در جامعه و با پذیرفتن عرف های حاکم بر این کشور طی کند، برگزاری مراسم های سال نو میلادی و دست دادن با نامحرم از جمله مسائلی بود که به شدت مخالفت گروه های اسلامگرا را به همراه داشت اما حمایت قاطع اردوغان پیگیری شد.

اردوغان که مسیر محبوبیت تا رسیدن به نخست وزیری ترکیه را از شهرداری استانبول سپری کرد پس از رسیدن به نخست وزیری دیدگاه های خود را تا اندازه زیادی تغییر داد.

نشریه نیویورکر اخیرا درباره اردوغان نوشت: 15 سال پیش، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امید دنیای اسلام بود. وی که یک اسلامگرا بود در آن زمان شهردار استانبول، یکی از شهرهای بزرگ تركيه بود. اردوغان در آن زمان یک مدیر تکنوکرات هوشمند و کاریزماتیک بود. اردوغان در سال 1999 به دلیل خواندن شعری در رسای نظامیان اسلامگرا به زندان افتاد. زمانی که اردوغان در سال 2003 به نخست وزیری ترکیه رسید، هر رهبری در غرب خواستار موفقیت وی بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها