کد خبر: 402457
تاریخ انتشار :

فرار رو به جلو قالیباف در مناظره /جا ماندن رئیسی از رقبای اصولگرایش /میرسلیم؛ کاندیدای دور از حاشیه

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز،برخلاف موضوع برنامه مناظره که انتظار می‌رفت در همان باب صحبت شود و تنشی به همراه نداشته باشد اما از همان ابتدای مناظره محمدباقر قالیباف سخنانش را تند و تیز آغاز کرد تا با پاسخ‌های تندتر اسحاق جهانگیری به او، مناظره رنگ و بوی رقابتی‌تر و حتی سیاسی‌تر به خود گرفت. جهانگیری که خود را نماینده جریان اصلاح‌طلب معرفی کرد، سعی داشت تا با صراحت هرچه تمام‌تر از جریان اصلاحات و دولت یازدهم دفاع کند. سه نماینده جریان اصولگرا متشکل از ابراهیم رئیسی، قالیباف و میرسلیم هر کدام روش خاصی را در این مناظره در پیش گرفته بودند. رئیسی سعی کرده بود تا با وارد نشدن به مباحث جهانگیری و قالیباف، خود را در حاشیه امن قرار دهد و به ارائه سخنان خود بپردازد، کاری که میرسلیم هم از آن پیروی می کرد و سعی داشت تا با ارائه مباحث کارشناسی و دقیق، نشان دهد که علاقه‌ای به ورود به درگیری‌ها ندارد. قالیباف اما از همان ابتدا سخنانش را با انتقاد از عملکرد دولت آغاز کرد و سعی داشت تا نشان دهد می‌تواند گزینه‌ای باشد که اصولگرایان برای انتخابات، روی او به اجماع همه جانبه برسند. حسن روحانی نیز سعی کرد شان سمت خود را حفظ کند و با آرامی انتقادات و سخنان خود را مطرح کند؛ درست برخلاف قالیباف! قالیباف گویی آمده بود تا مناظره‌ سال 92 را جبران کند. جهانگیری اما یک تنه پدیده این مناظره شد خاصه آنجا که به تک های قالیباف با پاتک های سریع و جانانه پاسخ می داد. این مناظره اما واکنش‌های بسیاری از سوی کارشناسان و فعالان سیاسی را به همراه داشت، از انتقاد به قالیباف به دلیل بی صداقتی و تقلید از رفتارهای احمدی‌نژاد تا ستاره شدن اسحاق جهانگیری به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان. در جدول زیر تلاش شده به برخی از این واکنش‌ها اشاره شود؛

شخصـــیت

اظـــهار نـــظر

سعید لیلاز/عضو شورای مرکزی کارگزاران

آقای قالیباف بسیار غیراخلاقی در مناظره حرکت کرد و مثل همیشه اصول خود را تغییر داد و به شیوه آقای احمدی‌نژاد به صحنه رقابت آمد که به طور قطع این روند به نفع وی تمام نخواهد شد .

از قبل انتظار نداشتم که آقای رئیسی در مناظرات قوی ظاهر شود کمااینکه این اتفاق هم افتاد چراکه واقعیت این است که وی نه اطلاعی از مسائل اجرایی کشور دارد و نه بحث‌های سیاسی و این در حالی است که وی باید بیش از سی سال در معرض این مباحث قرار می‌گرفت و بعد به صحنه رقابت انتخاباتی وارد می‌شد .

آقای رئیسی در سمتی فعالیت کرده که هیچ‌گاه فردی حاضر به مواجهه با وی نبوده به همین دلیل در موضع برابر قرار نگرفته است بنابراین تجربه‌اش در مورد اداره کشور نسبت به سایر کاندیداهای انتخاباتی بسیار ضعیف است .

آقای میرسلیم هم بهتر از آقای رئیسی ظاهر شد و برخلاف آنچه انتظار می‌رفت بسیار متین صحبت کرد و این در حالی است که بنده تصور می‌کردم وی به موضع آقای قالیباف نزدیکتر باشد ضمن‌اینکه آقای رئیسی و آقای میرسلیم خیلی منصفانه‌تر در مورد عملکرد دولت یازدهم اظهارنظر کردند .

عباس عبدی/ فعال سیاسی اصلاح طلب

آقای قالیباف در این مناظره سعی کرد آقای رییسی را از رقابت حذف کند و خود را رقیب اصلی روحانی معرفی کند ولی نکته مهم این بود که جهانگیری خود را طرف قالیباف کرد و اجازه نداد قالیباف دوگانه مورد نظر را شکل دهد بعلاوه سخنان اصولی هاشمی طبا نقشه دو نفر اصولگرا را برای جدلی کردن مناظره تا حدی خنثی کرد.

قالیباف مرتکب یک اشتباه ناخواسته شد خواست خودش را محور رقابت کند ناخواسته تبدیل به سیبل هم شد. مشکل دیگر رییسی و قالیباف این بود که سیاست احمدی‌نژاد را دنبال کردند بدون این که توانایی او را در جا انداختن این ایده داشته باشند لذا دستشان خالی است نمی‌توانند این سیاست را ادامه دهند. به نظرم این مناظره بعید است که تاثیر جدی بر بینندگان و تغییر رای آنان بگذارد.

نکته مهمتر این که وقتی آرای منفی بالا باشه تخریب دیگران چیزی از آرای طرف مقابل را کم نمی کند در عوض به خودش هم اضافه نمی کند باید روی ایجابیات خود حرف زد.

الیاس حضرتی/ نماینده مجلس شورای‌اسلامی

معمولا اصولگراها توان جذب آرای خاکستری را ندارند. دست کم تا الان نداشتند. الان هم سخن‌ها، برنامه‌ها و سوابق‌شان به شکلی است که نمی‌توانند در بخش خاکستری جامعه امید ایجاد کنند .

غلامحسین کرباسچی/دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی

قالیباف با توجه به تجربه‌ای که در دو دوره انتخابات گذشته به خصوص در دوره قبل که با آقای روحانی رو در رو شده بود داشته، خود را از قبل برای چنین برخوردی آماده کرده بود منتهی این روش تکراری الگوهای شکست خورده است که بدون منطق روی هوا بگوید 4درصد و 96 درصد! آخر روی چه حسابی این آمار را بیان می‌کرد؟ !

آقای قالیباف بخشی از روند مناظره خود را از آقای موسوی و بخشی را از آقای احمدی‌نژاد تقلید کرد و این در حالی است که باید هر کاندیدای انتخاباتی رو پای خود بایستد و با منطق خود و با استدلال حرفش را بزند نه اینکه یک کلمه را تکرار کند و بدون هیچ آمار و ارقام صحیحی از چهار درصد و نود و شش درصد بگوید و یک دشمن فرضی برای مردم درست کند.

آقای رئیسی بیشتر بر همان حوزه قضایی تسلط دارد که سی سال در آن فعالیت کرده است و با مسائل اجرایی به غیر از حرف‌های کلی که برای وی تهیه شده است آشنایی زیادی ندارد ضمن‌اینکه باید در بیان آمار و ارقام کمی بیشتر دقت کند کمااینکه وقتی می‌گوید یک میلیون ازدواج به یک میلیون مسکن نیاز دارد خیلی واضح است که برای این تعداد ازدواج به پانصد مسکن نیاز است چراکه هر دو نفر که با هم ازدواج کنند یک واحد مسکن نیاز دارند نه اینکه هر کدام جدا جدا مسکن تهیه کنند!

آقای میرسلیم را از قبل می‌شناسیم و می‌دانیم که هیچ‌گاه آدم اجرایی نبوده و فردی دانشگاهی و سلیم‌النفس است که خیلی علاقه دارد بحث‌های علمی و دانشگاهی را بیان کند و در مناظره هم چنین حالتی داشت و سوالاتی را مطرح می‌کرد که جنبه علمی و تحقیقی داشت .

حسین مرعشی/سخنگوی حزب کاگزاران سازندگی

میرسلیم کاندیدای رسمی حزب موتلفه است و موتلفه حزب اصولگرایی است که سعی می‌کند به گروه‌هایی مانند پایداری و جمنا نزدیک باشد ولی اصالت‌های خودش را به طور کامل به پای جمنا یا پایداری نریخته و هنوز اصالت خود را دارد و گروهی قدیمی و از اصولگرایان اصیل است. هاشمی‌طبا هم به لحاظ ساختار فکری در گروه اصلاح‌طلبان دسته‌بندی می‌شود و او هم اصالت خودش را دارد .

ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف به هم نزدیک بودند.

احمد شیرزاد /فعال سیاسی

رییسی نه تنها از رقبای اصلاح‌طلب خود که حتی از در اردوگاه اصولگرایان نیز از رقبای خود جامانده است. اگر چنین نبود نباید پیش از برگزاری اولین مناظره شاهد افتراق نظر اعضای تشکل جمنا در معرفی یک کاندیدای واحد می‌بودیم .

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی/نماینده مجلس

آقای قالیباف در مناظره‌ها نشان داد که صلاحیت اخلاقی کسب جایگاه‌های مهم این کشور را ندارد .

قالیباف مشابه رفتاری که امروز درجریان مناظره‌ها و رقابت‌های انتخاباتی انجام می‌دهد را چندی پیش نیز در مجلس و در جریان بررسی طرح تفحص از شهرداری تهران انجام داد .

قالیباف درحالی می‌گوید یارانه نقدی را سه‌برابر افزایش داده و به هر شهروند، ۱۵۰ هزار تومان یارانه می‌دهد که اساساً این مسئله مغایر قانون هدفمندی یارانه‌ها است .

قالیباف در سال ۹۲ و پس از آن ماجرای «گازانبری» در مناظره‌ها، کینه به دل گرفته و حال سعی دارد باحضور مجدد با شیوه «گازانبری»، اتفاق ناشی از ماجرای «گازانبری» در انتخابات قبل را جبران کند .

مصطفی تاجزاده /معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات

اخیرا دیدم قالیباف ۴% و ۹۶% می گوید. کار ندارم این آمار را از کجا آورده شاید چون سال ۹۶ است گفته ۹۶%. اصلا کار نداریم خواب نما شده یا بچه‌ای در زیر زمین این آمار را کشف کرده است .

قالیباف بعد جنگ پست داشته و در حکومت بوده یعنی حداقل جز ۹۶%نیست . گرانترین ستاد انتخاباتی در دوره‌های قبل برای قالیباف بوده است. کسی که حزب ندارد باید بگوید این میلیاردها تومانی که خرج تبلیغات انتخاباتی کرده است را از کجا آورده است .

قالیباف از نظر روحی و روانی تحت فشار است. زیرا افشاگری در رابطه با املاک نجومی و استخدام‌ها دست او را رو کرد. در اثر این تحت فشار بودن قالیباف خواسته فرار رو به جلو کند .

آقای رییسی فرار مالیاتی را محکوم می‌کند اما چند ماه پیش نامه نگاری و تلاش کردند آستان قدس را از مالیات معاف کرد .

اسدالله بادامچیان/ عضوشورای مرکزی حزب موتلفه

در مناظره اول دیدیم که چه کسی بیشتر از همه ادب و اخلاق را رعایت کرد و با سلامت و اخلاص صحبت کرد و مسائل اساسی را گفت و تخریب نکرد بلکه مشکلات را مطرح و راه‌حل‌ها را عنوان کرد. آقای میرسلیم در مورد آلودگی محیط زیست ۹ مورد را در سه دقیقه عنوان کرد وقتی این مسائل را می‌دانند می‌توانند وظیفه ای را برای سعادتمندی ملت و کشور انجام دهد .

پرویز کاظمی/وزیر دولت احمدی نژاد

شاهد هستیم که به سادگی گفته می شود: « پنج میلیون شغل در کشور ایجاد می کنیم» مثل این است که بگوییم برای آنکه فقر از بین برود، باید فقر را از بین برد یا اینکه گفته می شود مشکل اشتغال با ایجاد شغل برطرف می شود اما نتایجی که ما از ایجاد شغل می خواهیم، داشته باشیم باید مشخص باشد و متاسفانه از این منظر کاندیدهای انتخاباتی توجهی به مسائل نداشتند .

اشتباه آقای قالیباف این است که می گوید چرا جهانگیری کاندید شده است. این سوال به آقای قالیباف مربوط نمی شود. این نشان دهنده مضطرب شدن این فرد است که در این مناظره بروز کرده است، به عبارتی این صحبت ضعف ایشان را نشان می دهد.

مطالب بیان شده از سوی آقای رییسی نیز مطالب کاربردی به حساب نمی آید. آقای میر سلیم استاد دانشگاه است و به هر حال دانشگاهی برخورد می کند .

حسین کنعانی مقدم/فعال سیاسی اصولگرا

قالیباف به دلیل روحیه رزمندگی که دارد سعی کرد که به خط بزند و از سیم خاردارها رد شود و خط شکنی کند تا مباحث آشکارتر شود. هرچند در این مسیر زخمی هم شد.

میرسلیم دراین مناظره بیشتر می خواست که دیدگاه موتلفه را برای مردم توضیح دهد و فارغ از هر حاشیه ای وارد مباحث شد .

حجت السلام مازنی/ نماینده مجلس شورای اسلامی

آقای رئیسی نتوانسته است اصلا تصویری از خود ارائه بدهد تا جامعه در جریان این مهم قرار بگیرند که چه برنامه و اهدافی دارد و از چه ظرفیت‌هایی برخوردار است و این احتمال وجود دارد که در جمع اصولگرایان چه بسا تمایل نسبت به آقای قالیباف بیشتر از آقای رئیسی باشد .

شاید قالیباف و رئیسی تقسیم کار کرده‌ باشند که در نقش پلیس خوب و پلیس بد ظاهر شوند .

محمدعلی وکیلی/نماینده مجلس شورای اسلامی

شیوه آقای قالیباف هم اگرچه تهاجمی بود اما توسل ایشان به شیوه منسوخ احمدی نژادی علی رغم اینکه ایشان خود جزو منتقدین بودند بدون توجه به این موضوع است که مردم خاطره خوبی از آن ندارند. ضمن اینکه آقای قالیباف که سه دهه است در مسئولیت های مختلف کشوری حضور داشته، باید بگوید آیا جزو دسته 4 درصد قرار می گیرد یا خیر .

شایسته نبود آقای قالیباف به عنوان یک نیروی ارزشی و اصولگرا به کپی برداری از اعتراضات وال استریت که متناسب با جامعه آمریکاست و فرمول 1به 99 بپردازد و آن را برای جامعه ایران تجویز کند .

غلامرضا مصباحی مقدم/سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تهران

آقای رئیسی سعی داشت خود را وابسته به جناح خاصی معرفی نکند برنامه های خود را برای اشتغال و حمایت از خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی اعلام کرد . برنامه هاي او داراي پشتوانه است. اي بسا عده اي اين رويکرد را بهتر بپسندند که کانديدايشان با متنانت وارد شود و چالشي بحث نکند .

رئيسي بر اساس استراتژي مشخصي حرکت مي کرد و خيلي طرف اين جنگندگي و مباحثه نرفت و کارش حساب شده بود. اما قاليباف در نقش احمدي نژاد و از موضع او بود. نقد او هم مثل سال 84 نقد شهرداري و عملکرد او در شهرداري تهران بود .

عباس آخوندی/وزیر راه

قالیباف چارچوب تبلیغاتی خود را اینگونه بسته است که ملت ایران را به یک چهار درصد و ۹۶ درصد تقسیم کند و خود را غم‌خوار اکثریت و دولت را هواخواه اقلیت نشان دهد. حال آنکه فارغ از درستی و نادرستی این ادعا واقعیت کاملا خلاف این مدعاست و آن چهار درصد یاری وفادارتر از ایشان در تاریخ نداشته است .

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها