کد خبر: 404624
تاریخ انتشار :

حال‌وهوای انتخاباتی قم؛ 9 روز مانده به انتخابات /غروی: عده‌ای نظرشان روی رئیسی است اما .../برخی کاندیداها در مناظره‌ها وعده‌های درشت درشتی دادند که نشدنی است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

امید کرمانی‌ها: در روزهایی که نبض انتخابات تندتر می زند، همه منتظر تصمیم گیری آرای خاکستری هستند . آیت الله سیدمحمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رأی دادن در انتخابات را وظیفه شرعی و ملی هر ایرانی می داند و می گوید: گرچه رأی سفید بهتر از رأی ندادن است اما رفع تکلیفی عمل کردن است الان باید دقت کرد که کشور از چاله به چاه نیفتد.

مشروح گفتگوی نامه نیوز با عضو شاخص جامعه مدرسین را در ادامه بخوانید؛

***

با توجه به اینکه کمتر از 10 روز تا انتخابات ریاست جمهوری باقی است، الان گرایش عمومی طلاب، روحانیون، فضلا و علمای حوزه علمیه قم به سمت نامزد خاصی است یا خیر؟

من ارتباط تک به تک با همه آنها نگرفتم از نگاه شان با خبر باشم.

با کسانی که ارتباط داشتید ارزیابی تان را بفرمایید آیا همه آنها روی یک نامزد خاص نظر داشتند یا هر کس بنا به تشخیصی که دارد نامزدی را مطلوب برای اداره کشور می داند؟

افراد بالاخره هر کدام نظرشان روی نامزدی معطوف است، قم هم روی حساب آنکه مجموعه ای به موضع گیری جامعه مدرسین احترام می گذارند و توجه خاصی دارند حدسم این است که یک عده ای نظرشان معطوف به آقای رئیسی باشد. من نمی توانم برآورد واقع بینانه ای داشته باشم چون از آن طرفش هم است بنابراین نمی توان اظهارنظر قطعی کرد.

حس مشارکت مردم در انتخابات حداکثری است یا همچنان عده ای در حال ارزیابی هستند تصمیم برای حضور یا عدم حضور در پای صندوق های رای نگرفتند؟

نمی دانم، افراد از ما سئوال می کنند. اینکه خیال کنیم افراد موضع شان کاملا روشن و معطوف به نامزدی خاص است اظهارنظر در این باره مشکل به نظر می رسد.

انتخابات مجلس و انتخابات خبرگان رهبری وقتی همزمان شد این دو به همدیگر کمک کرد تا میزان مشارکت مردم بالا برود، 29 اردیبهشت نیز انتخابات شوراها با انتخابات ریاست جمهوری همزمان برگزاری می شود، آیا انتخابات محلی به میزان مشارکت مردم در انتخابات ملی کمک می کند؟

نمی دانم، اصولا مردم برای انتخابات مجلس حساس تر هستند و جدی تر می گیرند. صحبت درباره این موضوع نظرسنجی علمی و کارشناسی را می طلبد. آنچه الان بیشتر سئوال می شود معطوف به ریاست جمهوری است بنابراین احساس نمی شود که انتخابات شوراها آن طور کمکی کند. فرد در واقع می آید که به نامزد مطلوب خود در انتخابات ریاست جمهوری رأی دهد بعد در شعبه اخذ رأی به او می گویند انتخابات شوراها هم است طرف یک نگاهی می کند و می گوید حالا که تا اینجا آمدم خوب رأی خودم را نیز برای انتخابات شوراها بدهم. یعنی گاهی اوقات این طور است. شاید در برگزاری انتخابات شوراها به طور مستقل مشارکت کمتر باشد اما حساسیت بیشتری برای انتخاب نامزدهای بهتر وجود دارد.

عده ای پیش خود فکر می کنند «رأی دادن در انتخابات مهم نیست چون رأی آنها در نتیجه اثری ندارد» یا گروهی هم هستند که به شعبه اخذ رأی هم می روند اما رأی سفید داخل صندوق می اندازند، توصیه شما به آنها چیست؟

خیر، این فکر درستی نیست. همه باید حضور در انتخابات داشته باشیم و این طور فکر نکنیم اگر به نامزدی رأی بدهیم رأی ما اثری ندارد چون در نهایت او رأی نمی آورد، این فکر اشتباهی است چون رأی دادن در انتخابات عمل به وظیفه شرعی و ملی است. در نتیجه هم باید پای صندوق های رأی حضور پیدا کرد و هم با توجه به تنوعی که بین کاندیداها است به نامزد مطلوب و بهتر از نظر خود رأی داد.

بله رأی سفید دادن نسبت به اینکه کسی اصلا در انتخابات شرکت نکند بهتر است اما نباید به آن قناعت کرد بلکه بهتر است تحقیق صورت گیرد و به یکی از نامزدهای حاضر در صحنه انتخابات که مطلوب تر به نظر می رسد یعنی کسی که بهتر می تواند کشور را اداره کند و کشور را از گردنه های مهم اقتصادی به سلامت عبور دهد رأی داد. خلاصه این طور نباشد که ما از چاله در بیاییم و به چاه بیفتیم. یعنی ما داریم تجربه پیدا می کنیم اما گاهی از تجربه های خودمان خوب بهره نمی گیریم. باید از تجربه گذشته خودمان درباره دولت ها بهره بگیریم و نامزد مطلوب تر را انتخاب کنیم و به او رأی بدهیم.

یعنی معتقدید رأی سفید انداختن به داخل صندوق انتخابات ریاست جمهوری، به نوعی رفع تکلیفی عمل کردن است؟

بله، جالب نیست که کسی پای صندوق رأی برود اما رأی سفید بیاندازد. مشارکت قوی در انتخابات یعنی آنکه طرف تصمیم بگیرد و به نامزد اصلح نسبی رأی دهد.

شما نامزد اصلح را پیدا کردید؟

بله.

نام نامزد اصلح خودتان را اعلام می کنید؟

خیر، چون داعیه ندارم که این کار را بکنم.

شما متأثر از مناظره ها نامزد مطلوب خود را انتخاب کردید یا قبل از آن به تصمیم رسیدید؟

خیر من قبل از مناظره ها به این تشخیص رسیده بودم. مناظره ها هر کدام یک طوری است. آدم می بیند بعضی ها آن طور دست شان پر نیست و آمادگی پیدا نکردند که آمدند. برخی حرف ها و و عده های درشت درشت دادند که نشدنی است. برخی بیشتر ترجیح می دهند که سئوال بکنند، برخی ترجیح می دهند بیشتر خراب کنند. گاهی موقع هم دست به دست هم می دهند برای اینکه نقاط مثبت یک فرد یا دولتی را منفی ببینند. در مجموع من فرصت نکردم تمام مناظره ها را ببینم بخش هایی را که دیدم این طور است.

آیا امکان دارد که مناظره سوم در نظر شما تغییری ایجاد کند؟

حاشا و کلا. برای اینکه من یک چارچوب هایی دارم که براساس این چارچوب ها قبل از مناظرات و آقایان بیایند موضعم را مشخص کردم چون این حضرات را تا اندازه ای می شناسم و نقاط قوت و ضعف حضرات را می دانم. در عین حال به ذهنم می رسد در این مجموعه لااقل بهتر بتوانند برای نظام تأثیرگذارتر باشند و در مسائل اقتصادی بهتر بتوانند کار را پیش ببرند یا در عرصه بین المللی بتوانند قدرت مانور بیشتری داشته باشند و قوی تر باشند. برای این مولفه ها من اهمیت خاصی قائلم. البته مسائل فرهنگی هم مهم است اما بدون تعارف مربوط به مشکلات اقتصادی می شود.

به نظر من تیم اقتصادی افرادی که کاندیدا هستند خیلی اهمیت دارد. افراد قدری باید باشند الان کشور را نمی شود با دو یا سه اقتصاددان سطح پایین اداره کرد. یک تیم باید اقتصاد خرد، کلان، پول و بانکداری را کار کرده و مجموعه اطلاعات را درباره کشور و حساسیت های آن داشته باشد. امروز کشورداری ما در سال 96 قابل قیاس با دهه های اول انقلاب نیست. ولو اینکه آن زمان هم اداره کشور سخت و مشکل بود اما الان مسائل پیچیده گی های بیشتری پیدا کرده است. من روی این مسائل حساس هستم در نتیجه انتخابم را انجام دادم و اگر لازم باشد یک زمانی اعلامی می کنم ولی الان بنا ندارم اسم ببرم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها