کد خبر: 405841
تاریخ انتشار :

مقايسه تحليلي بلومبرگ از مواضع رييسي و روحاني درباره برجام و آزادي مدني/ تصويري از رابطه ايران دوران رييسي با آمريكاي دوران ترامپ

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، در این گزارش به بررسی مولاضع رئیسی و روحانی درباره برجام، اقتصاد، آزادی مدنی و ... اشاره شده است: بلومبرگ می نویسد:

انتخابات ریاست جمهوری ایران که 19 می (29 اردیبهشت) برگزار می شود در حال تبدیل شدن به رفراندومی درباره سیاست های حسن روحانی، روحانی میانه رو است، کسی که پیوستن ایران به اقتصاد جهانی را رقم زد و فعالیت های هسته ای این کشور را در قبال برداشته شدن تحریم ها محدود کرد.

مخالفان روحانی می گویند که مزایای توافق هسته ای هنوز تاثیری بر زندگی اغلب مردم ایران نداشته است.

بلومبرگ در ادامه اینفوگرافی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران در این گزارش منتشر کرده و در آن به شعار نامزدها، سوابق و عملکرد آن اشاره می کند.

بلومبرگ در ادامه می نویسد: پیروزی ابراهیم رئیسی رقیب پیشتاز اصولگرای روحانی در این انتخابات احتمالا تنش میان روابط تهران دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ تشدید خواهد کرد. روی کار آمدن یک رئیس جمهور تندرو همچنین می تواند عامل بازدارنده ای برای سرمایه گذاران خارجی باشد.

در طول چهار دهه گذشته خصومت و دشمنی مشخصه های روابط ایران و آمریکا بود. حسن روحانی رئیس جمهور ایران با مکالمه تلفنی با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در سال 2013 تابوی روابط ایران و آمریکا را شکست. در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا اما این کشور رویکرد خصمانه تری را در قبال ایران در پیش گرفت. در مقابل رسانه های ایران و در طول مناظره های انتخابات این موضوع مطرح می شود که ایران به رئیس جمهور محکم تری برای مقابله با آمریکا نیازمند است.

روحانی رئیس جمهوری است که به دنبال رویکرد دیپلماسی فعالانه با تمامی کشورها از جمله آمریکا که دشمن ایران است. در مقابل رئیسی اما عنوان کرده بود که ایران باید محکم و متحد در قبال آمریکا بایستد.

در زمینه اقتصاد نیز روحانی و رئیسی عملکرد و نظرات متفاوتی دارند. روحانی در این باره عنوان کرده است که ایران به سرمایه گذاری های خارجی و تکنولوژی نیاز دارد تا اقتصاد کشور رشد پیدا کند. وی بر نیاز ایران برای امن بودن برای سرمایه گذاران از جمله سرمایه گذاران غربی تاکید دارد.

رئیسی اما در مقابل عنوان کرده است که می تواند سالانه 1 و نیم میلیون فرصت شغلی ایجاد کند و یارانه نقدی افراد کم درآمد در کشور را چند برابر خواهد کرد.

در زمینه توافق هسته ای نیز روحانی گفته بود این توافق ایران را در یک مسیر امن و دور از خطر جنگ و در مسیر رفاه قرار داده است. رئیسی در مقابل معتقد است که برجام چکی است که نقد نشده است و تلاش خواهد کرد تا مزایای آن از سوی همه مردم ایران احساس شود.

در زمینه آزادی اجتماعی نیز روحانی معتقد به جامعه کمتر پلیسی و عدم دخالت در زندگی مردم است.رئیسی نیز معتقد است که انتقاد سازنده از دولت باید صورت بگیرد. وی موافق تکنولوژی است و بر این باور است که می توان از اینترنت برای ایجاد شغل استفاده کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها