کد خبر: 407735
تاریخ انتشار :

لابی‎های داغ برای چینش 12 صندلی مهم مجلس /چانه‌زنی زنان برای ورود به هرم قدرت خانه ملت /رياست مجدد لاريجاني بر بهارستان يا رقابت عارف و حاجي‎بابايي با او

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نقل «انتخابات» محور اصلی هر گعده‎ای بود که اين روزها در صحن سبز مجلس مشاهده می‌شود؛ البته انتخابات هيات رئيسه مجلس که در دستور کار هفته بعد ساکنين خانه ملت است. هفتم خرداد 96 مجلس دهم یکساله می شود و وقت آن رسیده تا نمایندگان برای یک سال دیگر تکلیف هیئت رئیسه را مشخص کنند. اینکه لاریجانی رئیس می ماند یا عارف رقیبش خواهد بود؛ یا اینکه کرسی های نواب رئیس همچنان در دست ليست اميد باقی خواهند ماند یا فراکسیون ولایت (اصولگرایان) گزینه خود را کنار صندلی ریاست می نشانند، همه از گمانه زنی هایی بود که این روزها بازارش داغ شده است و زمزمه های متفاوتی از لابی مجلس به گوش می رسد.

به گزارش نامه نیوز، هرچند نگاهي به صدرنشينان مجلس در ادوار مختلف نشان می دهد که اولین هیئت رئیسه با اندک تغييراتي تا آخر نيز ثابت خواهد ماند؛ اما مجلس دهم تا امروز نشان داده است می تواند شگفتی آفرین باشد.

ائتلاف برای 12 کرسی

کاظم جلالي رئیس فراکسیون مستقلین و از نزدیکان علی لاریجانی بعد از مدت‎ها به میان خبرنگاران آمد تا درباره انتخابات هیئت رئیسه سخن بگوید. او صحبت هایش را با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و لزوم همگرایی و وحدت آغاز کرد و نهایتا به پیشنهاد فراکسیون مستقلین برای تفاهم با دو فراکسیون دیگر بر سر کرسی‌های هیئت رئیسه اشاره کرد.

کاظم جلالی گفت: مذاکراتی با اعضای فراکسیون امید و ولایی صورت گرفت تا در صورت موافقت به یک مدل ترکیبی برای مجلس دست پیدا کنیم. به این معنا که اعضای هیئت رئیسه مجلس را ترکیبی از سه فراکسیون (امید،مستقلین، ولایت) تشکیل دهد.

فراکسيون مستقلين در مجلس دهم از آنچنان ظرفيتي برخوردار است که هر دو فراکسيون اميد و ولايي در تمناي آراي آنان چه در کسب کرسي‌هاي هيات رئيسه و چه در بررسي هر طرح و لايحه‌اي، هستند.

عارف یا لاریجانی؟!

صحبت های کاظم جلالی با خبرنگاران به موضوع تلاش برای رسیدن به یک هیئت رئیسه ائتلافی ختم نشد. او درباره گزینه احتمالی برای کرسی ریاست مجلس گفت: هر چند هنوز وارد مصادیق نشدیم اما نظر اغلب نمایندگان بر این است که ریاست علی لاریجانی ادامه پیدا کند. حتی افرادی که در سال گذشته به لاریجانی رای نداده بودند معتقدند او گزینه‎ای مناسب برای ریاست مجلس است.

مهرداد لاهوتی هم از ائتلاف فراکسیون‌های مستقلین، امید و نمایندگان ولایی بر سر رياست علي لاريجاني به ايسنا خبر داده است.

هرچند گفته می شود نمایندگان با ادامه ریاست لاریجانی همراهی بیشتری دارند اما نمی تواند صندلی شماره 184 را نادیده گرفت. محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید و همچنین رئیس مجمع نمایندگان تهران رقیب جدی علی لاریجانی در اولین انتخابات هیئت رئیسه بود. ازآنجایی که 105 رای را می توان حداقل آراء فراکسیون امید دانست و با توجه به اینکه گفته می شود تعداد اعضای فراکسیون امید از سال گذشته تا امروز افزایش قابل توجهی داشته است؛ لذا اگر عارف تصمیم بر کاندیدا شدن بگیرد شاید رقابتی تنگاتنگ تر از سال گذشته میان این دو گزینه رقم بخورد.

اما محمدرضا عارف که پس از جلسه فراکسیون امید به جمع خبرنگاران آمد در پاسخ به اينکه برای ریاست مجلس کاندیدا خواهد شد یاخیر؟، گفت: هنوز تصمیمي برای این موضوع اتخاذ نشده است و جلسات همچنان ادامه دارد. او گفت: چنانچه فراکسیون تصمیم بگیرد به صورت مستقل وارد انتخابات هیئت رئیسه شود، برای تمامی کرسی ها گزینه دارد. «حاجی بابایی» و «زاهدی» گزینه‎های فراکسیون ولایی

محمد جواد ابطحی نماینده خمینی شهر و عضو فراکسیون ولایی در گفت و گو با خبرآنلاین با اشاره به اینکه جلسات فراکسیون همچنان برای تصمیم گیری نهایی ادامه دارد گفت: سه راهکار وجود دارد اینکه لیست مستقل ارائه دهيم یا با مستقلین ائتلاف کنيم یا با گروه‎های دیگر داد و ستد کنيم. اين موضوعی که بیشتر آقاي لاریجانی به آن تمايل دارد که یک لیست واحد با توافق اصلاح طلبان و اصولگرایان بسته شود.

او ادامه داد: البته نظر شخصی من این است که فراکسیون ولایی به صورت مستقل در انتخابات هیئت رئیسه شرکت کند و لیست ارائه دهد. حتی اگررای نیاورد؛ این موضوع می تواند منجر به شفاف سازی افکار عمومی شود.

ابطحی درباره گزینه های فراکسیون ولایی گفت: برای کرسي ریاست ما آقایان حاجی بابایی، زاهدی و سالک را داریم و برای دیگر کرسی ها آقای فرهنگی، آقای دهقان و... وجود دارند که می توانند مطرح شود.

این نماینده مجلس مدعي شد: هرچه در این یکسال اخیر مماشات کردیم نتیجه بخش نبود و به نظرم لازم است فراکسیون ولایی یک لیست مستقل ارائه دهد.

حضور یک زن در هیئت رئیسه

بعد از پایان تعطیلات نوروزی بود که تعدادی از اعضای فراکسیون زنان با رئیس مجلس دیدار کردند. دیداری که در آن موضوع حضور زنان در هیئت رئیسه نیز مطرح شده بود و علی لاریجانی قول داده بود که از حضور زنان در هیئت رئیسه حمایت خواهد کرد. حال با نزدیک شدن به انتخابات هیئت رئیسه، فراکسیون زنان در تکاپو است تا گزینه ای را به مجلس معرفی کند.

گفته می شود پروانه مافی، فریده اولادقباد و فاطمه سعیدی از گزینه های مطرح برای حضور در هیئت رئیسه خانه ملت هستند.

در همین راستا فاطمه سعیدی نماینده مردم تهران در حاشیه نشست علنی روز چهارشنبه مجلس به خبر آنلاین گفت: ما همواره تاکید داشتیم یک زن باید در هیئت رئیسه مجلس حضور داشته باشد اما از آنجایی که در سال اول تجربه نمایندگان کافی نبود لذا فضای امروز نسبت به سال گذشته تغییر کرده و این امکان فراهم شده است.

سعیدی گفت: در جلسه امروز فراکسیون زنان با راس گیری که صورت گرفت خانم اولاد قباد انتخاب شد تا در انتخابات هییت ریسه مجلس شرکت کند.

سعیدی درپاسخ به این سوال که این کاندیداتوری برای کدام کرسی است گفت : هنوز مشخص نیست اما احتمالا بای کرسی دبیری باشد.

فراکسیون‎ها به ائتلاف مي‎رسند يا انشقاق؟

سید حسن نقوی حسینی عضو فراکسیون ولایی مجلس در گفت و گو با خبرآنلاین با اشاره به جلسات این فراکسیون برای جمعبندی درباره نوع حضور در انتخابات هیئت رئیسه مجلس گفت: سه نظریه مطرح است یکی اینکه فراکسیون ولایی به صورت مستقل گزینه های خود را برای کرسی های هیئت رئیسه معرفی کند؛دوم انکه طی یک ائتلاف با فراکسیون مستقلین لیستی مشترک ارائه دهند و نظریه سوم آن است که هر سه فراکسیون درباره هیئت رئیسه به توافق برسند.

اين درحالي است که علي اصغر يوسف‌نژاد عضو فراکسيون اميد ائتلاف سه فراکسيون را بعيد دانسته و به خبرآنلاين گفته است که احتمالا فراکسيون متبوعش با فراکسيون مستقلين ائتلاف کرده و ليست مشترک ارائه مي‎دهد. تصميمي که به گفته بهرام پارسايي در جلسه روز شنبه اين فراکسيون نهايي خواهد شد و ليست نهايي فراکسيون اميد منتشر مي‌شود.

از سوي ديگر حميدرضا فولادگر نماينده اصفهان و عضو فراکسيون ولايي نيز به خبرآنلاين گفت که اين فراکسيون ليست مستقلي براي هر 12 کرسي هيات رئيسه ارائه خواهد داد.

منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها