کد خبر: 411981
تاریخ انتشار :

همه پرسی در کرکوک سوال برانگیز است/ادامه دیپلماسی درباره قطر

همه پرسی در کرکوک سوال برانگیز است/ادامه دیپلماسی درباره قطر
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ابراهیم کالین
به نقل از آناتولی، «ابراهیم کالین» سخنگوی رئیس جمهوری ترکیه طی نشست رسانه ای در مجتمع ریاست جمهوری در آنکارا اظهار داشت: دیپلماسی تلفنی به صورت فشرده در ارتباط با موضوع قطر این هفته ادامه خواهد داشت. اولویت ما در گفتگو با مقامات قطر و عربستان سعودی حل این مشکل است. در این زمینه عربستان سعودی نقش ویژه‌ای دارد. ما از تمام امکانات خود برای حل این مشکل استفاده می‌کنیم.
به گزارش نامه نیوز، وی گفت: در زمینه ادامه زندگی عادی در قطر برخی نهادهای دولتی و مردم‌نهاد ما وارد عمل شده اند. استقرار نظامیان ترکیه در قطر نیز به تصویب رسید. هدف از تشکیل این پایگاه نظامی برقراری امنیت است، نه اقدامات نظامی. توافق اولیه آوریل سال گذشته منعقد شده بود.
برای حل بحران میان قطر و بعضی کشورهای منطقه، عربستان سعودی دارای نقش ویژه ای است. این کشور هم به عنوان یک دولت عقلانی و هم «بزرگ‌تر» منطقه، امکان و توانایی حل بحران کنونی را دارد.
کالین درباره همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق گفت: این اقدام مغایر تمامیت ارضی عراق است. برگزاری این همه پرسی در منطقه کرکوک برای ما سوال بر انگیز است. مهمتر از همه این است که تصمیم به برگزاری این همه پرسی باید بلافاصله لغو شود.
وی همچنین گفت: ترکیه آماده اقدامات لازم برای بازسازی مجدد موصل پس از پایان عملیات پاکسازی است. ما برای ساخت و ساز شهرهایی که دچار تخریب شده اند، اعلام آمادگی می کنیم.
سخنگوی رئیس جمهور ترکیه درباره عملیات رقه توسط آمریکا و متحدانش گفت: در عملیات رقه آنها را در رقه به حال خود گذاشتیم و دیدیم که اظهارات آنها مبنی بر این که عناصر «ی پ گ» و « پ ی د» از مناطقی که در آن به سر می برند عقب نشینی کرده‌اند، درست نبود. می‌دانیم که وضعیتی مشابه در مناطق دیگر نیز رخ داده است. موضوع دوم این است که اطمینان یابیم سلاح های تحویل داده شده به عناصر «ی پ گ» و «پ ی د» علیه ما استفاده نمی‌شود. در صورتی که موضوعی منافع ملی ترکیه را تهدید کند اقدامات لازم انجام خواهد شد. قطعا گام هایی که برای حفظ منافع خود لازم باشد بر خواهیم داشت.
منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها