کد خبر: 412174
تاریخ انتشار :

مصوبه تحریمی سنای آمریکا نقض برجام است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تصویب طرح تحریم‌های جامع غیر هسته‌ای علیه ایران در سنای آمریکا به بهانه واهی مقابله با اقدامات ثبات زای ایران، اظهار کرد: برجام یک قرارداد و معاهده بین المللی است و اقدامات تخریبی و ایذایی آمریکا در قبال آن اگر چه تخلف محض و نقض آشکار از جانب طرف مقابل محسوب می‌شود، اما به منزله پایان یافتن این سند بین المللی تلقی نمی‌شود.
به گزارش نامه نیوز ، وی تصریح کرد: مسئولیت اقدامات نقض کننده و غیرمتعهدانه هیئت حاکمه آمریکا در قبال برجام، صرفا متوجه واشنگتن است و سایر طرف‌های این معاهده بویژه روس‌ها و چینی‌ها و حتی اروپایی‌ها به شدت با اقدامات تخریبی و نقض کننده آمریکا در قبال برجام مخالف‌اند.
دلایل نقض‌های مکرر برجام
حسن بیگی با اشاره به دلایل نقض‌های مکرر برجام از ناحیه آمریکا، افزود: آمریکایی‌ها در دوره اخیر در عرصه‌های مختلف شکست‌های پی در پی‌ را متحمل شده اند؛ آن‌ها از یکسو در اغراض و مطامع منطقه‌ای شان در خاورمیانه که مبتنی بر حمایت پنهان از داعش بود، با بن بست مواجه شده اند؛ چرا که این گروه تروریستی تکفیری هم در عراق و هم در سوریه به پایان راه رسیده است و نفس‌های آخر خود را می‌کشد. از سویی دیگر طرح‌های آمریکایی‌ها برای کشورهای حاشیه خلیج فارس با تنش ایجاد شده میان ریاض و دوحه و همچنین سایر فعل و انفعالات با ناکامی مواجه شده است؛ همچنین طرح نابخردانه ناتوی عربی نیز که برنامه ریزی گسترده‌ای برای شکل گیری آن صورت گرفته بود به در بسته خورده است.
بحران داخلی آمریکا
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت: همچنین نباید تنگنا‌ها و شکست‌های دولت جدید آمریکا در امور مرتبط با سیاست داخلی را از نظر دور داشت؛ هر ۵ طرح و شعار انتخاباتی و تبلیغاتی رئیس جمهور جدید آمریکا با ناکامی عمده مواجه شده و حتی اوضاع در داخل آمریکا بگونه‌ای است که بسیاری از رای دهندگان آمریکایی به طور آشکار پشیمانی خود را از رای دادن به ترامپ بیان می‌کنند و حتی مباحثی مبنی بر عزل وی در محافل داخلی امریکا مطرح است.
حسن بیگی اظهار کرد: برآیند این ناکامی‌ها و شکست‌های متوالی برای هیئت حاکمه جدید آمریکا آن‌ها را بر آن داشته است تا به منظور حفظ شان و پرستیژ واشنگتن هم که شده، به اقداماتی یکسویه در عرصه بین الملل دست بزنند که نمونه آشکار آن، نقض برجام است.
فشار آمریکا به اروپا
وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها در تلاش هستند تا شرکای اروپایی خود را هم در ماجرای تحریم ایران که به مثابه نقض برجام است با خود همداستان کنند و حتی در این راستا فشارهایی را هم به طرف اروپایی وارد می‌آورند.
حسن بیگی با بیان اینکه مثلث ایران و روسیه و محور مقاومت، آمریکایی‌ها را در سیاست‌های منطقه‌ای شان سردرگم کرده است، گفت: بی تردید آمریکایی‌ها برای توجیه شکست‌هایشان در منطقه غرب آسیا احتیاج به فرافکنی و جلب افکار عمومی داخل و خارج آمریکا دارند، از اینرو به اقداماتی نظیر تحریم ایران با اتهامات واهی و بی اساس دست می‌زنند.
مصوبه فاقد ارزش
وی تحریم‌های اخیر سنای آمریکا را نقض صریح برجام دانست و افزود: مصوبه شب گذشته سنای آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه‌های واهی، اگر چه خلاف تعهدات برجامی آن‌ها محسوب می‌شود، اما از منظر جمهوری اسلامی فاقد ارزش و اعتبار است.
مقابله به مثلِ بهارستانی‌ها
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به پیش نویس طرح تدوین شده در این کمیسیون برای مقابله متناسب با اقدامات ضدبرجامی آمریکا، گفت: طرح مقابله متناسب با اقدامات مغایر با برجام آمریکا در دستور کار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قرار دارد و طبق دستور رئیس مجلس سایر کمیسیون‌ها نیز در تکمیل این طرح به کمیسیون مزبور کمک می‌کنند.
حسن بیگی خاطرنشان کرد: پس از تعطیلات تابستانی مجلس، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به همراه سایر کمیسیون‌ها از جمله انرژی، اقتصاد، صنایع و معادن، عمران نقطه نظرات خود را در قالب طرح‌های جداگانه ارائه خواهند کرد تا برای مقابله با اقدامات ناقضانه آمریکا در قبال برجام، طرح جامعی در مجلس مصوب شود.
منبع: میزان

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها