کد خبر: 422983
تاریخ انتشار :

ریابکوف:افزایش تلاش‌های آمریکا برای دیکته کردن خواست خود بر روسیه/ به‌دنبال تیرگی روابط با واشنگتن نیستیم

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو امروز نوشت: "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای اختصاصی با رسانه های گروهی چینی و ژاپنی، به تشریح اوضاع در روابط مسکو و واشنگتن، اوضاع پیرامون کره شمالی و دیگر موضوعات مهم در دستور کار روسیه پرداخت که در اینجا به برخی اظهارات مهم وی اشاره می شود:
امکان تبدیل رویارویی کنونی بین روسیه و آمریکا به یک مناقشه جدی
به گزارش نامه نیوز ریابکوف گفت: «من فکر نمی کنم که چنین مناقشه جدی بین دو کشور در شرایط کنونی ممکن باشد. تجربه سالهای اخیر نشان داده و من امیدوارم که همتایان آمریکایی هم مانند ما در قبال چنین مسائلی با مسئولیت برخورد کرده و ثبات و امنیت جهانی را در معرض خطر قرار ندهند. من معتقد نیستم که ما در وضعیت یک جنگ سرد جدید قرار داریم، به این دلیل که در وضعیت کنونی پایه و اساس لازم برای آغاز جنگ سرد به معنای قبلی آن، یعنی مقابله دو نظام، مقابله دو ایدئولوژی و مبارزه بر سر ارجحیت دیدگاهها، دیگر وجود ندارد. البته متاسفانه افزایش تلاش‌های آمریکا برای دیکته کردن اراده و خواست خود بر روسیه و اعمال فشار برای تغییر خط مشی سیاسی ما با استفاده از برخوردهای غیرقابل قبولی مانند اعمال تحریمها، دیده می شود. مسلما این اقدامات باعث تیرگی روابط می شود، ولی به تنهایی نمی توانند به مناقشه و رویارویی جدی بین دو کشور منجر شوند.»
امکان مقابله به مثل مسکو با اقدامات خصمانه واشنگتن
معاون وزیر خارجه روسیه یادآو شد: «در آمریکا قانون بی سابقه‌ای در مورد اعمال تحریم‌های شدیدالحن علیه روسیه به تصویب رسیده که در برخی جهات دست دولت آمریکا برای هر نوع مانوری در روابط با مسکو را بسته است. این مسئله شامل مواردی از لغو تحریم‌ها گرفته تا روند تحقیقات پیرامون به اصطلاح «دخالت روسیه در امور داخلی آمریکا» می شود. اکنون دولت دونالد ترامپ در هیچیک از این موارد، بدون اجازه کنگره هیچ اقدامی نمی تواند انجام دهد. بنابراین وضعیت برای مدت زمان طولانی تغییری نخواهد کرد و این ضربه محکمی به پایه و اساس روابط دو کشور خواهد زد.»
وی افزود: «سیاست روسیه بر این قرار ندارد که برغم هر عواقبی برای منافع ملی کشور و به هر قیمتی، به مقابله به مثل با اقدامات خصمانه بپردازیم و صرفا به فکر تنبیه طرف مقابل باشیم. ما همچنان بر این عقیده هستیم که دولت دونالد ترامپ هنوز امکان آن را دارد تا به روابط با روسیه سر و سامان دهد.»
به گفته وی، بطور تقریبی اکنون حدود 400 سازمان روسی و 200 شهروند این کشور از سوی آمریکا تحریم شده اند. اگر ما اکنون این مسئله را با پاسخ روسیه مقایسه کنیم، می بینیم که آمریکا تا ابد به ما بدهکار است و برای مدتهای مدیدی ما باید به آنها پاسخ بدهیم. ما بر اساس حقوق بین المللی و منطق حاکم بر روابط بین المللی، می توانیم اقدامات خصمانه مشابهی را علیه آنها در نظر بگیریم. ولی ما به خوبی می دانیم که چنین اقدامی به خودی خود آسیب زننده است و هر دو طرف را متضرر خواهد کرد و به چنین برخوردی معتقد نیستیم.»
در مورد مذاکرات با واشنگتن پیرامون ثبات راهبردی
سرگئی ریابکوف تاکید کرد: «این عرصه به دلایل کامل قابل درک نیازمند توجه خاص و یافتن پاسخ مناسب است. این عرصه، مسائل مربوط به کنترل تسلیحات و عدم گسترش تسلیحات کشتار جمعی است که همان موضوع بسیار با اهمیت ثبات راهبردی است. البته متاسفانه دولت جدید آمریکا بطور جدی حاضر به مذاکره در این باره نیست. ولی ما امیدواریم که در آینده نزدیک این مذاکرات، بویژه با توجه به برخی مشکلات بوجود آمده در مورد پیمان نابودسازی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط، از سر گرفته شود. ما پیمان مربوط به کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی را با توجه به چالشهای جدید مربوط به گسترش سلاح‌های هسته‌ای، که مشکلات بوجود آمده پیرامون کره شمالی نیز در این رابطه است، بسیار مهم و عاملی برای تقویت ثبات جهانی می دانیم.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها