کد خبر: 424347
تاریخ انتشار :

روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی: نمی‌شود به مردم گفت نماز بخوانید والا شلاق می‌زنیم /آژانس زیر بار حرف آمریکا برود تمکین نمی‌کنیم /هیچ جناحی نمی‌تواند جناح دیگر را بیرون کند/ماجرای یک شرط مهم با وزرای اقتصادی /برای انتخاب هیچ وزیری تحت فشار نبودم /زمان معرفی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رئیس جمهور در ابتدای این گفت و گوی خبری مستقیم با مردم، سخنانش را تبریک اعیاد پیش رو آغاز کرد و اظهار امیدواری کرد که از روز پرفیض عرفه همه استفاده لازم را ببرند و برای حجاج کشور آرزوی سلامت و توفیق کرد. او سپس با ابراز احترام به شهید رجایی و شهید باهنر و آرزوی توفیق برای مسئولین دولت دوازدهم، گفت: امیدواریم که خدمتگزاران خوبی برای مردمی باشیم که حماسه بزرگ 29 اردیبهشت را آفرید. از نمایندگان مجلس نیز به دلیل رای اعتماد بزرگی که به دولت دوازدهم دادند، سپاسگذارم که با روحیه بالاتری می ‎ توانند کارشان را آغاز کنند .

به گزارش نامه نیوز، حجت الاسلام حسن روحانی در پاسخ به سوالی که به فرایند انتخاب وزرای دولت دوازدهم و تفاوتش با دولت یازدهم اشاره داشت، گفت: بعد از انتخابات رایزنی برای تشکیل کابینه را آغاز کردیم. با چهره ‎ های معروف سیاسی و احزاب و جناح ‎ ها مشورت کرده و پیشنهاداتشان را شنیدیم. بزرگترین تفاوت این دو کابینه در این است که کابینه دوازدهم متشکل از کسانی است که در چهارسال گذشته با آنها کار کرده ‎ ام. نیمی از آنها از وزرای سابقند و برخی هم معاونین وزرای قبلی هستند مثل وزرای آموزش و پرورش و وزیر ارتباطات. برخی هم از معاونین خود من بودند. من شناخت بیشتری از آنها دارم و آنها هم همینطور .

وی با تشکر از وزرای دولت یازدهم که دیگر در کابینه دوازدهم نیستند، ادامه داد: آنها هم در مسئولیت دیگری خدمت خواهند کرد. از آنجا که نیمی از وزرا همان وزرای سابق هستند کاملا با مسیری که قرار است برویم آشنا هستند و می دانند که به چه سمت خواهیم رفتو مردم هم عیان به ما گفتند که نمی خواهیم به عقب برگردیم .

در آغاز دولت یازدهم با مشکلات عظیم زیادی روبرو بودیم. اما امروز این مشکلات همچون تورم و بیکاری یا کاهش یافته یا از میان رفته است. مردم سالها با مذاکرات هسته ای مواجه بودند. گروه ‎ هایی مذاکره می کردند که هرازگاهی منجر به تصویب قطعنامه ای علیه ایران می شد! الان آن مشکلات تمام شده. البته هنوز مشکلاتی وجود دارد و مسیر هنوز هموار نیست و پر از سنگلاخ است. اما ما امروز امیدوارتر هستیم برای توفیق این دولت و با مشارکت و حضور مردم امیدواریم که مشکلات را پشت سر بگداریم .

نوع مشکلات تغییر کرده است. قبلا به دنبال کاهش تحریم ها و افزایش تولید نفت بودیم. امروز تحریم ها شکسته شده و بازگشت به تحریم های گذشته غیرممکن است و شرایط بین المللی نسبت به ایران کاملا عوض شده و بسیاری از مشکلات بزرگ را پشت سر گذاشته‌ایم و مردم احساس آرامش و امنیت بیشتری دارند. امنیت نه به مفهوم نظامی یا هچوم خارجی. بلکه امنیت به معنی عام جامعه که مردم آن را در فضای اجتماعی و فرهنگی احساس می کنند .

مشکل آب ما و برخی مشکلات محیط زیستی همچنان وجود دارد و ما برای آنها برنامه ریزی ‎ هایی داریم .

امید و تجربه ما بیشتر شده است و مردم هم آماده تر برای کمک هستند و شرایط جامعه نیز آرام تر است .

{در پاسخ به سوالی درباره سهم زنان و جوانان در کابینه} بسیار خوشحالم که جامعه نسبت به زنان و جوانان حساسیت بیشتری دارند. ظرفیت بسیار بزرگی در کشور ما وجود دارد و جوانانما می توانند نقش آفرینی بیشتری داشته باشند. ظرفیت نیروی انسانی و علمی بسیار خوبی داریم. من هم نگرانم که چرا گردش نخبگان با سرعتی که باید، رخ نمی دهد. به همه وزرا دستور داده ام که دو نفر جوان را به سمت مشاور یا معاون و یا دستیار وزیر بگمارد. همچنین یکی از خانم ‎ ها را در این پست‌ها قرار دهند تا جوانگرایی و استفاده از زنان در دولت محقق شود. ظرفیت زنان در مدیریت دولتی باید تا 30 درصد افزایش یابد. از زنان و

جوانان باید در سطوح مدیریتی استفاده شود .

ما یک وزیر جوان در کابینه انتخاب کردیم و خوشبختانه کابینه به او رای داد. امیدواریم که در ساهای بعد از ظرفیت جوانان بیش ازاین استفاده کنیم. سه نفر از خانم ها هم در کابینه حضور دارند .

معنای استفاده از زنان و جوانان این نیست که چندنفرشان در کابینه هستند؟ در حال حاضر 3میلیون نفر کارمند لشکری و کشوری داریم. جمعیت بزرگی هم بازنشسته هستند که این رقم را به 5 میلیون نفر می رساند. برای حضور زنان و جوانان باید در کل این مجموعه تغییر ایجاد کرد و همه چیز به آن میزی که 30 نفر در هیات دولت دورش می نشینند، ختم نمی شود. از اقوام نیز باید در سطوح مدیریتی استفاده کنیم. اصل بر شایسته سالاری است نه قومیت و جنیسیت و مذهب.

وی در پاسخ به سوالی درباره استفاده از اهل سنت در کابینه گفت: بخشی از فرمانداران، معاونان وزرا و استانداران ما اهل سنت بودند، برادران و هم وطن ما هستند. همه ایرانی ها باید از فرصتی که پیش روی آنهاست استفاده کنند .

مجری برنامه از روحانی پرسید «عنوان کردید که برای انتخاب اعضای کابینه تحت فشار نبودید و مشورت های گسترده ای صورت گرفت اما نسبت به شما انتقاداتی مطرح شد و تعبیر سهم خواهی هم مطرح می شد این تناقضات را چطور پاسخ می دهید،». روحانی در پاسخ به این سوال مجری گفت: اولا ما از انتقاد همه عزیزان استقبال می کنیم، گاهی انتقادات ممکن است خیلی دقیق هم نباشد اما مجموعا انتقاد نسبت به دولت و همه قوا باید آزاد باشد و مردم انتقاد کنند. اما نسبت به کابینه من تحت فشار نبودم، ممکن است جناح ها و احزاب نظراتی داشتند و مطرح هم کردند اما اینکه نسبت به وزیری تحت فشار تصمیم گرفته باشم و برای رضایت جناح یا حزبی وزیری را انتخاب کنم اصلا اینگونه نبوده است .

روحانی تصریح کرد: با هر سه فراکسیون مجلس نشستم و صحبت کردم، مشورت گرفتم. بنابراین اصل مشورت درست است اما اینکه افراد و جناح ها سهم خواهی کنند طبیعی است. هر حزبی دوست دارد نزدیکان به خودش در مناصب حضور داشته باشند و این اشکالی ندارد اما دولت دوازدهم فراجناحی است. همه وزرا و مسئولان بلندپایه اجرایی هم به اصول پایبندن هم معتقد به اصلاح در امور هستند هم معتدل .

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی دو وزیر باقیمانده معرفی خواهند شد، گفت: مجلس طبق وظایف خودش عمل کرد به وزرای پیشنهادی رای داد و از نمایندگان متشکرم، دو چیز دلمان می خواست بشود ولی نشد. دلم می خواست لایحه ای که با دوفوریت به مجلس داده بودیم که وزارت صنعت، معدن و تجارت دو وزارتخانه شود یا راه و شهرسازی به دو وزارتخانه تقسیم شود و سازمان ملی جوانان از وزارت ورزش جدا شود تا قبل از معرفی وزرا به تصمیم نهایی مجلس می رسید اما مقداری تاخیر شده است. هر زمانی هم نمایندگان رای بدهند تغییراتی در کابینه خواهد شد و ترمیم می شود. نسبت به وزیر علوم من نتوانستم در زمانی که همه وزرا را معرفی کنم در موعد مقرر معرفی کنم. فردی که من مشخص کرده بودم 24 ساعت از قل از معرفی وزرا انصراف داد و من نمی توانستم وزیر جدید را برگزینم نمی خواستم هم که ارائه لیست به مجلس به تاخیر بیفتد. وزیر نیرو هم نتوانست رای به اندازه کافی کسب کند امیدوارم بتوانیم در هفته های آینده یا هفته اول مهر این دو وزیر را به مجلس معرفی کنیم .

رئیس دولت در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه تدبیری برای هماهنگی بیشتر در دولت خواهد شد، گفت: ما هر چه هماهنگ تر عمل کنیم بهتر می توانیم به مردم خدمت رسانی کنیم. دولت دوازدهم هماهنگ تر از دولت یازدهم است. یکی از اصول برای انتخاب وزرا هم این بوده که با هماهنگی بیشتری بتوانیم کار کنیم. البته در دولت قبل ناهماهنگی نبود که در برخی رسانه ها منعکس بود. امیدوارم در دولت دوازدهم هماهنگ تر باشیم. خصوصا در زمینه اقتصادی که برای مردم مهم است تلاش میکنیم هماهنگ باشیم. یک جلسه شورای هماهنگی اقتصادی در دولت یازدهم داشتم و در این دولت هم خواهم داشت. تصمیمات اساسی نسبت به مسائل اقتصادی دولت در آنجا اتخاذ می شود .

روحانی در پاسخ به این سوال که با این روش آیا تداخل وظایف رخ نخواهد داد، اظهار داشت: نه وزرا هرکدام اختیار خودشان را دارند ولی تصمیمات اساسی ممکن است اتخاذ شود و هماهنگی سطح بالا نیاز دارد این هماهنگی توسط خود من انجام می شود. در دولت یازدهم 200 جلسه هماهنگی داشتم. در دولت فعلی هم این جلسات را خواهیم داشت.هر هفته دو جلسه جلسه شورای هماهنگی را داریم. ستاد اقتصاد مقاومتی هم داریم که برای هماهنگی بین دولت و فعالین اقتصادی دولت و نهادهای غیردولتی و هماهنگی بین دولت و مجلس و قوه قضاییه فعالیت می کنند.شورای اقتصاد و دولت هم وظایف خودشان را پیگیری می کنند. وزرای اقتصادی هم خودشان جلسات داشتند

روحانی: هیچ جناحی نمی‌تواند جناح دیگر را بیرون کند/قوای دیگرآمادگی بیشتری برای همکاری بادولت دارند

حسن روحانی در گفتگوی تلویزیونی و رادیویی امشب خود با مردم درباره وظایف معاونت اقتصادی رئیس جمهور گفت: معاون اقتصادی وظایفی را که رئیس جمهور به او واگذار می کند دنبال خواهد کرد. موارد خاص را رئیس جمهور به معاون اقتصادی ارجاع می دهد .

وی درباره سازوکار اجرایی نظارت بر زیرمجموعه دولت دوازدهم گفت: در دولت دوازدهم برای حکم وزرا یک پیوست مدنظر قرار دادیم. حکم به وزرا ابلاغ شد، پیوست احکام هم تا آغاز هفته آینده به وزرا ابلاغ می شود و بعد می توان این پیوست را به رسانه ها داد. یک مواردی بین وزرا مشترک و برخی موارد خاص هر وزیر است .

رئیس جمهور یادآور شد: اختصاص بودجه به هر دستگاه، هر سه ماه یک بار رسیدگی و ارزیابی می شود. اگر کار دستگاه ها در چارچوب قانون بود اختصاص بودجه ادامه می یابد و اگر نبود کم می شود. در چند جلسه نخست هیأت وزیران دوازدهم راجع به بودجه ریزی صحبت کردیم. روال تاکنون این بوده که همه تشویق می شوند بودجه شان را تمام کنند و دستگاهی که بودجه اش تمام می شود سال بعد 110 درصد بودجه می گیرد و دستگاهی که مثلا 80 درصد بودجه ‎ اش مصرف می شود، سال بعد 90 درصد بودجه می گیرد. روش کنونی نادرست است که باید اصلاح شود. اختصاص بودجه براساس مسئولیت ‎ ها باید باشد؛ در واقع باید مسئول محور باشیم .

وی در پاسخ به این سئوال که شما پس از انتخابات اقداماتی مثل دیدار با سران قوا و فرماندهان سپاه انجام دادید تا فضای آرامی در کشور حاکم شود، چشم اندز 4 سال آینده چه طور خواهد بود؟، گفت: در انتخابات فضای کشور به رغم رقابتی بودن، بسیار اخلاقی و قاعده مند بود. یعنی همه قواعد بازی را بلد بودند، شعار می دادند، شعارها واضح و صریح بود. گاهی جلسات تبلیغاتی در شهرهای مختلف داشتیم که بین من و رقبای من به فاصله یکی دو ساعت فاصله برنامه وجود داشت. این دو جمعیت به هم می رسیدند اما کاملا برادرانه با هم رفتار می کردند. از جوانان و مردم تشکر می کنم کمتر در دنیا سابقه دارد که اینقدر انتخابات شکوهمند باشد و اینقدر قواعد اخلاقی رعایت شود .

روحانی ادامه داد: اگر بخواهیم به اهداف انقلاب و نظام برسیم راهی جز تعامل بایکدیگر نداریم. رهبری فرمودند تعامل گسترده با جهان داشته باشیم، برای نیل به این مقصود باید در داخل تعامل ‎ مان خیلی گسترده تر باشد. حذف رقیب امکانپذیر نیست، هیچ جناحی نمی تواند جناح دیگر را بیرون کند. مردم ما تمدنی بزرگ و عشق به پیامبر و ائمه دارند، باید با هم کار کنیم. اختلافات فکری را به رسمیت بشناسیم. فکرها و سلیقه ها یکی نیست، همه جا باید چارچوب قانونی و منافع بلند مدت اصل باشد. به پایان کار نگاه کنیم و آینده نگر باشیم. اگر بخواهیم کشور را به سمت پیشرفت و تعالی ببریم و مردم احساس آزادی کنند، همه باید در کناره هم باشند. این دولت به عنوان منتخب ملت می داند که وظیفه اش در برابر همه ملت است. هم 24 میلیونی که به من رأی دادند، هم 16 میلیونی که به رقیب رأی دادند و هم 16میلیونی که در انتخابات شرکت نکردند باید به مطالبات و تقاضاهایشان گوش شنوا وجود داشته باشد .

وی افزود: قوا باید در کنار هم باشند بدون کمک قوه قضائیه و مقننه نمی توانیم به اهدافمان برسیم. در تشکیل کابینه، قوه مقننه و قوه مجریه کنار هم قرار گرفتند و همدیگر را کمک کردند. وزیر دادگستری، معرفی شده از سوی رییس قوه قضائیه بود که ما به مجلس معرفی کردیم و نمایندگان به او رای دادند. بنابراین یک همکاری سه قوه را در کابینه دیدیم. در جلسات روسای سه قوه خوب و صریح مسائل را مطرح و تصمیم گیری کردیم. تصمیم گرفتیم نزدیکتر و زودتر جلسه ها برگزار شود و مصوبات را برای اجرا دنبال کنیم. البته جلسات، ستاد پیگیری ندارد اما هر رئیس قوه ای که پیشنهاد دهنده است، مسائل را برای اجرا دنبال می کند. معتقدم تعامل سه قوه در دولت دوازدهم بهتر از دولت یازدهم باشد. هم مجلس شورای اسلامی و هم قوه قضائیه آمادگی بیشتری برای کمک به دولت دارند، این مسئله برای جامعه آرامش دهنده است که مسائل در جلسه روسا مطرح شود .

وی افزود: نیروهای مسلح مهمند و جزء دستگاه اجرا ولی تحت فرمان فرمانده کل قوا هستند. بودجه عمومی دارند، وزارت دفاع مسائل آنها را در دولت مطرح می کند. سه قوا، مقامات لشکری و کشوری در شورای عالی امنیت ملی هستند. رابطه رئیس جمهور با مقامات عالی رتبه نظامی ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی مهم است .

رئیس جمهور اظهار کرد: در دولت یازدهم جلسه ای را با فرماندهان ارتش و سپاه داشتیم. در این دولت هم جلسه طولانی با فرماندهان سپاه داشتیم، نقطه نظرات را مطرح کردند، من هم مظالب مد نظرم را مطرح کردم. برای پیشرفت، نیروهای مسلح باید به ما کنند. قانون اساسی می گوید در زمان صلح امکانات نیروهای مسلح در اختیار دولت قرار گیرد و در زمان جنگ، دولت کنار نیروهای مسلح است. بنابراین فرایندی است که اراده دو طرف در آن وجود دارد، بالای سر ما هم مقام معظم رهبری هستند که بر وحدت و هماهنگی تأکید دارند.

رئیس جمهور در گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم در رابطه با فرهنگ اظهار داشت: اخلاق به عنوان هدف بلند اسلام اعلام شده است و مبانی اخلاق را تکمیل کرده است؛ اخلاق اساس است و اگر بخواهیم پیشرفت کنیم بدون توجه به ارزشهای اخلاقی و دینی نمی توانیم به این پیشرفت دست پیدا کنیم.

او با تاکید بر اینکه متولی اخلاق و فرهنگ خود مردم هستند گفت: اخلاق هرچند مشعل دارانی از جمله هنرمندان،علما و ... دارد تا راه را برای ما روشن کنند اما اخلاق و فرهنگ توسط خود مردم ساخته می شود.

روحانی افزود: ببنید وقتی اتفاقی در گوشه ای از کشور رخ می دهد مردم چگونه به آن واکنش نشان می دهند برای مثال ظلمی در نقطه ای از کشور نسبت به دختر بچه ای صورت گرفت ببینید مردم چگونه نسبت به آن واکنش نشان دادند و چگونه در فضای مجازی همدردی کردند یا در نقطه ای دیگر اسید پاشی اتفاق می افتد می بینیم که مردم چطور اعلام انزجار می کنند نسبت به این موضوع یا مثال های فراوان دیگری که وجود دارد همه اینها نهی از منکر است.

رئیس جمهور ادامه داد: آنچه مهم است آنکه علاوه بر منکر ما باید معروف را هم به درستی به مردم معرفی کنیم.ما درمورد امر به معروف و نهی از منکر طبقه خاصی نداریم بلکه همه مردم آمر به معروف و ناهی از منکر هستند.

وی خاطر نشان کرد: اخلاق به گروه و جناح خاصی اختصاص ندارد البته فرهیختگان ما وظیفه بیشتری دارند و دولت هم باید کمک کند و گاهی هم نهی از منکر بالاتر می رود و دستگاه خاصی باید ورود کند لذا فرهنگ و اخلاق در دست مردم است.

روحانی با بیان اینکه مردم در عرصه فرهنگ نسبت به کشورهای دیگر بسیار پیشرفته هستند البته مشکلاتی وجود دارد که باید کمک کنیم مرتفع شود گفت:من فضای یک ماهه اخیر را بیشتر می پسندم چراکه انتقادات بسیار نرم تر و بهتر بود و حتی در رای اعتماد فضای بهتری را دیدیم اینکه همه با هم باشیم و منصفانه نقد کنیم مسئله مهمی است.

رئیس دولت دوازدهم در رابطه با موضوع و اهمیت آموزش و پرورش گفت:من این نکته را چند بار در شواری عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردم ما اگر بخواهیم پیشرفتی داشته باشیم مهمترین جایگاه آن آموزش و پرورش است و وظیفه سنگینی نسبت به آن داریم.

وی با بیان اینکه معلمان ما همه تلاش های بسیاری کردند اما با این حال ما نواقصی داریم گفت: من به وزیر گفتم چند چیز برایم مهم است اول آنکه دانش آموزی که از کلاس دوازهم خارج می شود چه حرفه ای بلد است؟ آیا همه چیز را باید از صفر شروع کند؟ دانش آموزان ما عمدتا آنچه یاد گرفته است همه حفظیات است که به زودی فراموش می شود در حالی که باید مهارت هایی را به آنها بیامویزیم مضاف بر آنکه باید مهارت زندگی را به آنها بیاموزیم و باید به آنها آموخت چگونه به اهداف برسند نکته دوم خلاقیت است دانش اموز ما قابلیت های بیشتری دارند باید از او بخواهیم و خلاقیت باید بیشتر شود

حسن روحانی به موضوع فضای مجازی نیز اشاره کرد و گفت: امروز همه دانش آموزان ما یک موبایل دارند و اگر این فضای مجازی که می تواند نعمت باشد اگر آموزش داده نشود می شود نعمت.

وی در مورد معلمان نیز گفت: معلمان عزیز ما هم باید شیوه کار را تغییراتی بدهند و ما هم به آنها کمک می کنیم شاید نتوانستیم خیلی از خواسته های آنان را برآورده کنیم اما حقوق معلمان را به دو برابر افزایش دادیم همانطور که حقوق کارمندان را دوبرابر کردیم.

روحانی گفت: ما قول می دهیم حقوق کارمندان بیشتر از تورم باشد حقوق دوبرابر شده و گاهی بیش از دو برابر شده و حقوق اقشار ضعیف بیش از سه برابر شده است.

ماجرای یک شرط مهم با وزرای اقتصادی
حجت الاسلام حسن روحانی، در ادامه گفتگوی تلویزیونی خود با مردم در پاسخ به این سوال که «متدنین جامعه نگران ارزش های دینی و انقلابی در سطح جامعه هستند، برنامه دولت شما برای تقویت این ارزش ها چیست؟»، گفت: در مساله تدین و عشق مردم به دین و ارزش های دینی شان خیلی ها مسئول هستند، دولت، نهادای غیردولتی، حوزه علمیه، دانشگاه و آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ، رسانه و صداوسیما و ..همه مسئولیت بالایی دارند تا مردم در دین و راه معنوی شان پیوسته باشند. قبول ندارم که دین در جامعه کمرنگ شده است. ماه رمضان ها، اعتکاف ها، مراسم محرم و ...نشان می دهند که مردم نسبت به دین و اعتقاداتشان علاقمند است. دولت همه تلاش خود را به کار گرفته است. هیچ دستگاه فرهنگی نیست که بودجه اش کم شده باشد به همه اضافه شده است.

وی تصریح کرد: در انتخابات به معلمین ما تهمتی زدند و همان زمان گفتم از این تهمت نمی گذرم، گفتند در مدارس بی دینی ترویج می شود، معلمین ما از فرهیختگان هستند و تعصب دینی دارند، همه اینها در کلاس درس شان از دین و اسلام و خاندان رسالت دفاع کرده و تبلیغ کردند. ما معتقدیم که انتخاب بهشت و جهنم در اختیار خود مردم است.

روحانی گفت: قرآن می گوید ما راه را نشان دادیم، کسی را به زور نمی شود به مسیر هدایت کشاند. همه را باید ترغیب کنیم. خداوند می گوید ما رسالت های الهی را باید ابلاغ کنیم این پیام ما باید به گوش و دل مردم برسانیم. ما باید مبشر و نذیر باشیم، مردم را تشویق کنیم، امر به معروف و نهی از منکر کنیم. نمی شود دست و پای کسی را بست و بگوییم نماز بخوانید والا شلاق می زنیم. اولین شرط نماز قصد غربت است نمی شود به قصد شلاق باشد. ما باید جامعه را هدایت کنیم مردم باید خودشان برگزینند و هدایت کنند و ما یاری کننده مردم باشیم.

رئیس دولت در پاسخ به سوالی درباره کاهش آسیب های اجتماعی در دولت دوازدهم، گفت: یکی از دغدغه ها و نگرانی کشور ما مساله آسیب های اجتماعی و اعتیاد است، مردم بسیار نگران هستند باید همه تلاش مان را بکنیم تا معتادان را درمان کنیم، از اعتیاد و توزیع موادمخدر در جامعه جلوگیری کنیم، از ورود موادمخدر به کشور جلوگیری کنیم. در آخرین جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر آمارها می گفت یک قدم پیش رفتیم.

روحانی با بیان اینکه یکی از مسائل مهمی که جامعه را آسیب زده کرده است، مساله فقر است، خاطرنشان کرد: فقر علت العلل بسیاری از آسیب ها است. یکی از هدف های بزرگ ما در دولت دوازدهم کاهش فقر است. در انتخابات قول دادم و در مراسم تنفیذ هم اعلام کردم که دولت دوازدهم تلاش خواهد کرد که تا پایان دولت فقر مطلق را از بین ببرد، یعنی پایان دولت دوازدهم که پایان قرن شمسی ما هم هست انشالله در ایران فقر مطلق ریشه کن خواهد شد و برای آن برنامه ریزی کردیم. انشالله در پایان 100 روز که اولین گزارش را به مردم می دهم خواهم گفت که چه برنامه هایی برای از بین بردن فقر مطلق داریم.

وی ادامه داد: مساله بعد فاصله طبقاتی و تبعیض است. الان دهک پایین ما و دهک بالا تفاوت زیادی دارند. ما تلاش میکنیم این را از 14 برابر کمتر کنیم. این فاصله را در جلسات تخصصی کار خواهیم کرد. مساله بعدی چون وقت ما رو به اتمام است که هم به آسیب اجتماعی می خورد و مساله بیکاری.

رئیس جمهور بیکاری را یک معضل بسیار بزرگ در جامعه دانست و گفت: در فضای انتخابات که خدمت مردم در استان ها می رسیدیم اولین خواست مردم مساله رفع بیکاری و اشتغال جوانان بود. ورودی بازار کار ما در سالهای اخیر حدود یک میلیون نفر یا کمی بیشتر است. یک میلیون نفر در سال جویای کار می شوند. شغلی که ما می توانیم ایجاد کنیم حداکثر شغل 650 هزار نفر بود. این رقم جوابگو نیست، نیاز ما بالای یک میلیون نفر است. در سطح دنیا تنها چند کشور توانایی ایجاد شغل بالای 650 هزاررا دارند که ایران یکی از آن کشورهاست.

روحانی گفت: شرط مهمم با همه وزرایی که قادرند شغل درست کنند این بود که باید اشتغال را در صنعت، کشاورزی، وزارت اقتصاد و ...بالا ببریم. از وزرا درخواست کردم که ایجاد شغل کنند. در خدمات و فضای مجازی می توانیم اشتغال را بالا ببریم، در معدن کار بزرگی برای کشف شد و اکتشاف ما در دولت یازدهم معادل اکتشاف 80 سال قبل بوده است. این اکتشاف به تنهایی فایده ای ندارد، باید در عمل افرادی مشغول شوند. الان در سنگان تحول بزرگی در معدن رخ داده است. در سنگان و معادن دیگر نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان در حال سرمایه گذاری هستیم. بنابراین یک کار بزرگی در اشتغال باید انجام شود.

وی تاکید کرد: یکی از وظایف مهم دولت اصلا همین اشتغال است، تلاش مان این است که اشتغالمان بالا برود. امسال اولین تجربه ماست که چه باید بکنیم. سال آینده ما می توانیم به مردم اعلام کنیم چقدر اشتغال می توانیم درست کرد. هرمقدار اشتغال بوجود آوریم باز هم کم است. مردم بدانند برای اشتغال راهی جز اتحاد و انجام و بهبود فضای کسب و کار و سرمایه گذاری نداریم. باید امنیت سرمایه گذاری ایجاد کنیم و سرمایه گذاران را دعوت کنیم. قدم خوبی در زمینه جذب سرمایه خارجی از بعد برجام شروع شده است. در همین روزهای اخیر اعتبارات مختلفی در کشورهای زیادی به توافق رسیدیم. یکی از وعده های ما این است که اولویت اول اشتغال دولت باشد. این مهمترین و اولین مطالبه مردم است. مهمترین اولویت اقتصادی، و اجتماعی و سیاسی ما است.

روحانی گفت: بانک های ما نقش مهمی در اقتصاد جامعه ما دارند، اقتصاد ما بانکی است، بازار سرمایه هم باید به میدان بیاید، در سال 96 ما برنامه ریزی کردیم که 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای بنگاه های کوچک و متوسط تسهیلات پرداخت شود. بانک ها مشکلات زیادی دارند، سرمایه بانکی آنها کم است. بانک ها امروز یک رقابت ناسالم باهم دارند. باید جلوی این رقابت ناسالم را بگیریم. مشکلاتی در بانک ها و موسسات غیرمجاز بود که قدم های خوبی برداشته شده است. بانک ها باید دست از بنگاه داری بردارند و اموال راکدشان را به فروش برسانند. معضل بزرگ ما در اقتصاد مساله سود تسهیلات است. وقتی سود تسهیلات بالای 20 درصد می شود چقدر باید سود به دست بیاورد که 20 درصد آن را به بانک بدهد.

وی گفت: تورم جامعه ما براساس آخرین گزارش مرکز آمار که مربوط به مرداد ماه است زیر 8 درصد است. سود بانکی یک مقدار بیشتر از تورم باشد درست است، مثل 10 تا 11 درصد قابل قبول است. اگر سود تتهسیلات هم سه چهار درصد اضافه شود قابل قبول است اما الان هر دو نوع سود چارچوب منطقی ندارد. این کار باعث لطمه بزرگ می شود. یکی از اقدامات مهم دولت این است که سود تسهیلات بانکی را پایین ببرد. البته سودبین بانکی را خیلی پایین آوردیم. در اغاز دولت حدود 29 درصد بود الان 19 ردصد شده است . ساماندهی امور بانک ها و صندوق های بازنشستگی و به اجرا درآوردن سیاست های کلی اصل 44 و رقابتی کردن اقتصاد، برداشتن انحصارها از مهمترین برنامه های ماست.

هشدار تلویحی ایران به آژانس انرژی اتمی

حسن روحانی سه شنبه هفتم مرداد در گفتگوی تلویزیونی و رادیویی با مردم در پاسخ به برنامه ریزی اقتصادی در حوزه دستگاه سیاست خارجی، تهدیدات دولت آمریکا مخصوصا در حوزه برجام و ارزیابی از رفتار ترامپ؟ گفت: سئوال آخر (ترامپ)، سئوال سختی است، خود آمریکایی ها و حتی هم حزبی های آقای ترامپ هم نمی توانند به این سئوال پاسخ دهد. تزلزلی در حوزه سیاسی آمریکا وجود دارد .

وی افزود: هیچ چارچوبی آمریکا در حوزه داخلی، خارجی و حتی روابط با هم پیمانانش ندارد. این می تواند از یک جهت به نفع ما باشد. آمریکا برای اجماع سازی علیه ایران در سخت ترین شرایط تاریخی است. در دهه قبل هر وقت آمریکا می خواست با کمک اروپا و دوستانش توانست علیه ما اجماع کند اما الان این کار امکان پذیر نیست، برای آمریکا بدترین شرایط و برای ایران بهترین شرایط وجود دارد .

روحانی گفت: اتحادیه اروپا گفت پابیند به برجام است و رئیس جمهور فرانسه نیز اخیرا اعلام کرد هیچ راهی جز برجام وجود ندارد. این راه را ادامه می دهیم، البته اگر بی تعهدی کنند به خصوص آمریکایی ها به آن جواب می دهیم. در شرایطی چنین مواضعی می گیرد، بانک های خارجی همکاری 10 میلیارد دلاری با ایران برقرار کردند، قرارداد 5 میلیارد لاری نفتی بسته شد. آمریکا مشکلات فراوانی در درون خود دارد، در شرق و غرب آسیا، با اتحادیه اروپا با مشکلاتی مواجه است. در آن دوره به آقای ظریف گفتم وظیفه وزارت خارجه ساماندهی پرونده هسته ای است این دوره مسائل اقتصادی و جذب سرمایه گذاری و مسائل منطقه اهمیت دارد. آغاز گر نقض برجام نخواهیم بود اما در مقابل اقدامات دیگران هم دست روی دست نمی گذاریم .

وی درباره دیدار نماینده آمریکا با آمانو گفت: ما متعهد به ان پی تی، پروتکل الحاقی و برجام هستیم، تعهد دیگری نداریم روابط ما را با آژانس مقررات تعیین می کند، آژانس زیر بار حرف آمریکا نمی رود، اگر هم برود ما تمکین نمی کنیم. روابط خوبی با آژانس داریم و گزارش هم که می دهد بر همکاری های ایران اشاره دارد .

وی درباره رعایت حسن همجواری با همسایگان گفت: فضای گفتگو تعامل است که در این فضا می شود از فرصت جهانی بهره برداری کرد. خواست ما روابط دوستانه با همسایگان است. روابط خصمانه هم به ضرر ما و هم به ضرر آنهاست. ما با همه همسایگان جز دو یا سه همسایه روابط خوبی داریم، موضوع امارات و بحرین هم به عربستان بر می گردد. اگر مشکلی وجود دارد راه حل گفتگو است و مسائل مان را باید در قالب گفتگو حل کنیم. ما با وجودی که رابطه دیپلماتیک با عربستان نداشتیم حجاج مان را فرستادیم البته با توجه به تعهدی که عربستان داد. این علامت خوبی است. اگر حجاج راضی برگردند و عربستان رعایت موازین دینی و بین المللی کرده باشد راه مناسبی باز می شود. مشکل ما با عربستان مداخلات این کشور در یمن و کمک های مالی اش به گروه های تروریستی است. این مسیر جواب نمی دهد عربستان باید از یمن دست بردارد و به گروه های تروریستی کمک نکند .

روحانی در پایان یادآور شد: ما نسبت به آنچه در تبلیغات انتخاباتی به مردم وعده دادم، پای عهد خودمان خواهیم ایستاد، به آرامش و امنیت کشور امیدوارم، با تلاش بیشتر می توانیم، همه گره ها را باز کنیم، از مردم دعوت می کنم که برای حمایت از دولت با همان روحیه انتخابات در صحنه باشند.

منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها