کد خبر: 428187
تاریخ انتشار :

آمریکا برای مهار کره شمالی به چین نیاز دارد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«دواگ بندو » دستیار ویژه «رونالد ریگان» در مقاله ای با عنوان «ضرورت توافق دیپلماتیک با چین جهت برخورد با کره شمالی» تاکید می کند که ترامپ با تحت فشار قرار دادن چین نمی تواند برنامه هسته ای کره شمالی را متوقف کند. توافق دیپلماتیک با چین ضروری بوده و با توجه به دستیابی پیوگ یانگ به سلاح هسته ای بازدارندگی با آن بهترین گزینه است. ترجمه مقاله پیش روی شماست.
به گزارش نامه نیوز، ایالات متحده امریکا حدود نیم قرن است که در خطر نابودی تسلیحات هسته ای قرار دارد (بعد از دست یابی اتحاد جماهیر شوروی به تسلیحات هسته ای)، و به همین علت بر بازدارندگی جهت جلوگیری از تجاوز شوروی (در حال حاضر روسیه) تکیه نموده است. بعد از شوروی، چین مائو به سلاح اتمی دست یافت که این موضوع نیز باعث نگرانی مقامات آمریکایی شد. دولت جانسون تمامی پیشنهادات مربوط به حمله نظامی به چین را رد نموده و باز هم بر بازدارندگی تاکید کرد. به نظر می رسد رئیس جمهور ترامپ نیز جهت مقابله با کره شمالی نهایتا گزینه بازدارندگی را انتخاب کند زیرا در یک جنگ هسته ای طرفین نابود خواهند شد.
باید گفت که اشتباهات دولت ترامپ در برخورد با کره شمالی باعث شده سیاستمداران در پیونگ یانگ بر توسعه برنامه هسته ای و موشکی خود مصرتر شوند. امید است تهدیدات ترامپ (آتش و خشم) علیه کره شمالی واقعیت نداشته و بیشتر لفاظی باشد زیرا وقوع جنگ بین دو کشور عواقب وحشتناکی برای طرفین در بر خواهد داشت. واقعیت این است که حکومت کره شمالی هر اقدامی از طرف دولت امریکا را تلاش جهت تغییر رژیم در پیونگ یانگ تلقی نموده و در راستای همان اقدام عمل خواهد کرد.
متاسفانه دولت ترامپ تاکنون به جز تهدید نظامی، هیچ راه حل دیگری جهت مقابله با کره شمالی بیان نکرده است. ترامپ قصد دارد با فشار بر جمهوری خلق چین (بزرگترین شریک اقتصادی کره شمالی) به اهداف خود نزدیک شود. استفاده از چین جهت متوقف کردن برنامه هسته ای کره شمالی ظاهرا اقدامی صحیح از طرف واشنگتن است اما نحوه استفاده از چین جهت اعمال فشار بر پیونگ یانگ اشتباه است.
باید گفت که آخرین آزمایش هسته ای کره شمالی باعث تعجب رهبر چین نیز شده و پکن نیز خواهان متوقف کردن برنامه هسته ای پیونگ یانگ است. واقعیت این است که روابط کره شمالی با چین همیشه مشکل بوده و این روزها هر دو دولت تحت فشار با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. (به طوریکه رئیس جمهور چین در طی سالهای گذشته با رئیس جمهور کره جنوبی دیدار داشته این در حالی است که با رئیس جمهور کره شمالی علی رغم ارتباط قوی اقتصادی تاکنون ملاقات نکرده است. )
متاسفانه تاکنون دولت ترامپ نتوانسته از این فرصت استفاده نموده و پکن را متقاعد کند تحریم هایی علیه کره شمالی اعمال نماید. ترامپ تاکنون سعی نموده سیاست های خود را به پکن دیکته نماید و هر گونه مذاکره با چین را جهت حل بحران کره شمالی رد کرده است.
آخرین ترفند واشنگتن جهت حل بحران کره شمالی ممنوعیت کامل فروش نفت به کره شمالی است که هفته گذشته در شورای امنیت سازمان ملل مورد بررسی قرار گرفت. چین و روسیه با حق وتو خود مانع از تصویب این طرح شدند. واشنگتن امیدوار است پکن را تحت فشار قرار داده تا طرح مورد نظر خود را بپذیرد. در گذشته نمایندگان آمریکا با نمایندگان روسیه، چین و دیگر اعضاء شورای امنیت جهت تصویب طرح و اعمال تحریم و اقدامات نظامی همکاری می کردند اما امروزه به علت وجود اختلافات عمیق میان کشورهای دارای حق وتو کمتر طرح یا اقدامی مورد تصویب شورای امنیت سازمان ملل قرار می گیرد.
ممنوعیت فروش نفت به کره شمالی که 80 درصد آن از چین وارد می شود می تواند باعث فلج شدن اقتصاد این کشور شود. علی رغم پیشرفت های کره شمالی در بخش نظامی، این کشور از لحاظ انرژی مستقل نیست. باید گفت که در صورت وجود فشارهای اقتصادی دولت کره شمالی برنامه های نظامی خود را متوقف نخواهد کرد. بنابراین تحریم نفتی گزینه ای مناسب جهت متوقف کردن برنامه هسته ای و موشکی این کشور نخواهد بود. دلیل اصلی که پوتین تحریم کامل نفتی کره شمالی را نمی پذیرد این واقعیت است.
سوال مهمی که مطرح می شود این است که چرا واشنگتن می خواهد حکومت کره شمالی ساقط شود؟ در پاسخ باید گفت اگر حکومت کره شمالی تغییر کند، یکی از مخالفان سر سخت ایالات متحده امریکا در منطقه آسیای شرقی از بین خواهد رفت. دولت حائل چین و کره جنوبی حذف شده و در نتیجه متحد واشنگتن (کره جنوبی) قوی خواهد شد بنابراین واشنگتن می تواند به راحتی چین را کنترل کند.
از طرف دیگر چین نیز دلایل خاص خود را برای حفظ حکومت کره شمالی دارد. از جمله چین نمی خواهد در نزدیکی مرزهایش بحران ایجاد شود زیرا هر گونه اغتشاش در کره شمالی به مرزهای آن با چین کشانده شده و سیل پناهندگان روانه مرزهای چین خواهند شد.
جنگ داخلی در کره شمالی قطعا به مرزهای چین نیز سرایت خواهد کرد و استفاده از تسلیحات هسته ای عواقب وحشتناکی برای چین همسایه خواهد داشت. علاوه بر این اگر کره جنوبی، کره شمالی را ببلعد، یک کشور بسیار قوی در همسایگی چین به وجود خواهد آمد که آزادی عمل چین را تا حد زیادی محدود خواهد کرد. اگر کره جدید به اتحاد خود با آمریکا ادامه دهد سربازان آمریکایی به وفور در مرز با چین مستقر خواهند شد.
در سال 1950 چین جهت جلوگیری از این واقعیت تلخ حاضر به جنگ شد و در حال حاضر نیز با وجود تغییر شرایط حساسیت های دوجانبه همچنان ادامه دارد. به ویژه که چینی ها معتقدند آمریکایی ها با استفاده از پایگاهها، نیروها و قراردادهای نظامی خود خواهان محدود کردن پکن هستند.
دولت ترامپ باید در این مورد منافع چین را در نظر بگیرد. چین بارها آمریکا را به علت ارائه تهدیدات نظامی علیه کره شمالی و تحریک این کشور سرزنش نموده و از واشنگتن خواسته است یک بسته پیشنهادی به پیونگ یانگ ارادئه دهد و با حکومت این کشور وارد مذاکره شود. دولت ترامپ باید پیشنهاد چین را پذیرفته تمایل خود را جهت مذاکره با پیونگ یانگ در تمامی زمینه ها مطرح کند. از این طریق ایالات متحده امریکا حمایت چین را نیز به دست خواهد آورد.
متاسفانه دولت ترامپ تاکنون متقاعد شده است که چین وظیفه دارد متحد رسمی خود را در آسیای شرقی رها کرده و در عوض روابط خود را با واشنگتن تقویت کند. ترامپ نباید چین را جهت رها کردن متحد خود در آسیای شرقی تحت فشار قرار دهد. واشنگتن با اعمال فشار بر چین، دادن وعده های تجاری نامشخص به آن و رد دلایل چین جهت در پیش گرفتن سیاست جاری باعث شده تا چین به طور قاطع تر پیشنهادات واشنگتن را رد کند.
علی رغم تهدیدات و لفاظی های بسیار شدید دولت ترامپ علیه کره شمالی نه تنها تغییری در روند پیونگ یانگ در طی هشت ماه ریاست جمهوری ترامپ ایجاد نشده بلکه سرعت پیشرفت برنامه هسته ای و موشکی آن بیشتر شده است. با توجه به شخصیت رهبر کره شمالی و دستیابی پیونگ یانگ به سلاح هسته ای، بازدارندگی در مقابل کره شمالی گزینه ای است که واشنگتن می تواند بر آن تاکید کند.
باید گفت که بهترین گزینه برای امریکا جهت تنظیم روابط خود با کره شمالی علاوه بر بازدارندگی استفاده ترکیبی از دیپلماسی و تحریم بوده که بارها توسط پکن مطرح شده است. با توجه به روابط کره شمالی با چین واشنگتن باید چین را متقاعد کند با امریکا همکاری نموده و بر کره شمالی جهت تامین منافع هر دو کشور فشار اعمال نماید.
منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها