کد خبر: 429831
تاریخ انتشار :

واکنش عمار حکیم به شائبه های فاصله گرفتنش با ایران: با امام خامنه ای ارتباط معنوی عمیقی دارم/تمامیت ارضی عراق خط قرمز است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

'سید عمار حکیم' روز چهارشنبه (29 شهریو 96) در پاسخ به سوالات متنوعی پیرامون مسائل منطقه وعراق اضافه کرد که تنها راه حل مشکلات موجود بین بغداد و اربیل گفت وگوی فراگیر است و دولت عراق آمادگی خود را برای گفت وگو با اربیل اعلام کرده است.
به گزارش نامه نیوز، وی جدایی اش از مجلس اعلای اسلامی عراق را بر اساس ضرورت های داخلی عراق خواند، اما در عین حال خاطر نشان کرد که جریان حکمت خواهان بهترین روابط با مجلس اعلا است.
سید عمار حکیم در پاسخ به برخی تحلیل های رسانه ای که مدعی فاصله گرفتن وی از تهران بوده اند، اینگونه گفت که 'از زمان کودکی ارادت ویژه به مقام معظم رهبری داشته ام و ایشان را الگوی بارز یک شخصیت انقلابی مومن و وارسته می دانم'.
وی از پیروزی های محور مقاومت در عراق، سوریه و لبنان بر تروریسم ابراز خرسندی کرد و گفت که کشورهای فرامنطقه ای به دنبال منافع و سیاست های خود هستند و دل بستن به آنها و سیاست هایشان، نفعی برای کشورهای منطقه به دنبال ندارد.
مشروح این مصاحبه به شرح زیر است:
**سوال : جدایی جنابعالی از مجلس اعلا برای مدتی کوتاه فضای سیاسی عراق را تحت تاثیر قرار داد و برخی آن را به منزله فروپاشی بیت شیعی و یا ائتلاف ملی تلقی کردند. در عمل هم به نظر می رسد تحرکات ائتلاف به حداقل رسیده است، آیا اینگونه نیست؟
***پاسخ : در حقیقت جدایی من از تشکیلات مجلس اعلای اسلامی عراق مبنی بر برداشت و قرائت بنده و دوستانم در طیف حکمت ملی از جامعه عراق و تحولات آن بوده است و به هیچ عنوان نه در صدد تضعیف بیت شیعی و نه ائتلاف و نه مجلس اعلا نبوده و نیستیم ,بلکه تمامی مساعی و تلاشهای خود را درراستای تحقق وحدت و همگرایی و انسجام در داخل ساختار ائتلاف ملی به کار بردم و امروزه بحمد الله ائتلاف ملی دارای ساختار تشکیلاتی قوی و منسجم و مراکز تصمیم سازی متعدد است که می توان آن را در سطح عراق و بلکه منطقه منحصربفرد دانست که این کار با تلاش همه دوستان عزیزم در ائتلاف ملی صورت گرفته است و امید است هم اکنون که دوره یکساله بنده بر ریاست ائتلاف ملی به پایان رسیده ، رئیس جدیدی از سوی آن انتخاب شود و اینجانب تمامی تجربه کارکردی خود را در خدمت رئیس جدید قرار خواهم داد و از او حمایت خواهم کرد .
همچنین تلاش فراوانی کرده ام که جدایی بنده از مجلس اعلا هیچ آسیبی به وحدت ساختار ائتلاف وارد نسازد و تصور می کنم که در حد قابل قبولی این هدف - بغم همه پیچیدگی های عراق - محقق شده است.
**سوال : اما سوالی که در خیلی از محافل مطرح است اینکه 'آینده رابطه جریان حکمت ملی با مجلس اعلا چگونه خواهد بود؟'
***پاسخ: محققا خواهان بهترین روابط با دوستان عزیزمان در مجلس اعلا هستیم . مجلس اعلا میراث عموی شهیدم آیت الله سید محمد باقر حکیم (رض) و پدرم مرحوم سید عبد العزیز (ره) می باشد و بنده نیز به مدت هشت سال به طور شبانه روزی در خدمت این نهاد بودم و هم اکنون نیز که طیف حکمت ملی تشکیل شده، خواهان بهترین روابط با این دوستان هستیم .
**سوال: طی این مدت، در برخی رسانه ها ادعا می شد که جریان های متمایل به ایران از جمله سید عمار حکیم بدنبال متنوع کردن منابع اتکای خود هستند و به همین دلیل دیگر نمی خواهند تنها متحد ایران باشند و می خواهند با سایرین هم کار کنند، خیلی از محافل جدا شدن از مجلس اعلا و تشکیل حزب حکمت را درهمین راستا ارزیابی کرده اند، آیا اینچنین است؟
***پاسخ: اولا رابطه اینجانب و خاندان آقای حکیم با جمهوری اسلامی ایران یک رابطه تاریخی و ماندگار است و علت جدایی من از مجلس اعلا امور تشکیلاتی و شیوه مدیریتی و نگرش کلان به جامعه متحول و جوان گرای عراق می باشد و ربطی به این رابطه تاریخی عمیق و مستحکم ندارد . ارادت و ارتباط بنده با امام خامنه ای ( دام ظله )ارتباط معنوی و عاطفی عمیق می باشد و از کودکی نسبت به معظم له ارادت ویژه داشتم و همواره ایشان را الگویی بارز برای هر انسان مومن انقلابی وارسته می دانستم و می دانم . این ارتباط با هیچ چیزی قابل خدشه نیست و کسانی که چنین تصوراتی دارند آب در هاون می کوبند.
**سوال: به نظر می رسد، برخی جریان های سیاسی در عراق به این جمع بندی رسیده اند که دولت های منطقه که سال ها در حمایت از تروریسم بر علیه عراق کار کرده اند، در رفتارهای خود تجدید نظر کرده اند و هم اکنون نیز در حال نزدیک شدن به بغداد هستند، آیا این رویکرد در بهبود اوضاع عراق موثر خواهد بود؟
***پاسخ: با توجه به اینکه دولت و ملت عراق وظیفه سنگین مبارزه با تروریسم را به نیابت از کل جهان بر عهده دارد ، لذا توقع ما از همه کشورهای منطقه و جهان است که ما را در این جنگ پرمشقت یاری دهند . دولت جناب آقای دکتر حیدر عبادی تلاش بسیاری نمود تا با همه سطوح جهانی ارتباط قوی ایجاد کند و جایگاه تاریخی عراق را با تمدن و فرهنگ دیرین و ریشه های عمیق اسلامی و جایگاه ویژه ژئوپولتیکی در نظام بین الملل بازیابد . لذا طبیعی است که هر کس با ملت عراق در این راستا حرکت نماید ما از او استقبال می کنیم . البته ما همواره نگرانی خود را نسبت به تحولات منطقه و سایر بلاد اسلامی بیان کرده و در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نکرده ایم .همانگونه که این ارتباطات باید در راستای حل مشکلات منطقه مورد استفاده قرار گیرد.
**سوال: به یکی از مهمترین موضوعات روز بپردازیم ، کردها مدعی هستند که از آینده عراق مایوس شده و طرح همه پرسی را برای جدایی بخاطر پایان دادن به سرکوب ملت کرد از سوی دولت مرکزی مطرح کرده اند و همچنین بگونه ای سخن می گویند که گویی دولت های بعد از صدام نیز همانند دیکتاتور سابق با کردها رفتار کرده اند، پاسخ جنابعالی به این ادعاها چیست؟
***پاسخ: خیر اینگونه نیست، ما همواره در طول تاریخ معاصر از مظلومیت برادران عزیز کرد دفاع کرده ایم. مرحوم آیت الله العظمی سید محسن حکیم (رض) فتوای تحریم جنگ با ملت کرد را صادر کرد و باعث شد که جلوی سرکوب و قلع و قمع آنان بوسیله دولت وقت گرفته شود. همچنان که شهید محراب(محمد باقر حکیم) و عزیز عراق(عبدالعزیز حکیم) و شخص اینجانب و دوستانم همواره از مدافعان حقوق حقه این ملت بودیم ، اما موضوع وحدت و تمامیت ارضی عراق چیز دیگری است و ما نمی توانیم در این زمینه ساکت بمانیم . پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق ما و برادران کرد و سنی و سایر اقلیت ها با هم قانون اساسی عراق را تدوین کردیم و این قانون اساسی قرارداد سیاسی - اجتماعی است که بین همه اقوام و ادیان ومذاهب عراق لازم الاتباع می باشد. اگر ادعایی نسبت به نقض آن می شود این ادعا منسوب به همه طرفهاست، لذا باید با گفت وگو و تفاهم این ادعاها بررسی شود و دولت مرکزی نیز مکررا اعلام کرده است که آمادگی لازم برای تفاهم و گفت وگو در این زمینه را دارد مشروط براینکه همه طرفها در این زمینه جدی باشند . کما اینکه نظر مشترک ائتلاف ملی عراق بعنوان بزرگترین فراکسیون این کشور در خصوص همه پرسی واضح و روشن است و ما با این پروسه کاملا مخالف بوده و نتایج آن را نیز به رسمیت نخواهیم شناخت .
**سوال: چقدر به حل مساله امید دارید؟
***پاسخ : امید ما این است که درمدت زمان باقی مانده دوستان کرد ما سرمیزمذاکره آمده و در جوی برادرانه ودوستانه و با پشتوانه قانون اساسی تمامی مشکلات موجود را حل کنیم . اینجانب شخصا با تمامی رهبران کرد تماس گرفتم و این معنا را با آنان درمیان گذاشتم.
**سوال: آیا تحولات اخیر بویژه همه پرسی، ممکن است انتخابات 2018 را تحت تاثیر قرار دهد و یا به تاخیر اندازد؟
***پاسخ: نظر قاطع همه اعضای ائتلاف ملی این است که ما به هیچ وجه و تحت هرشرایطی اجازه تاخیر انتخابات را نخواهیم داد و باید انتخابات در موعد مقرر خود برگزار شود.
**سوال: اینگونه به نظر می رسد که کرکوک به یک بشکه باروت تبدیل شده، با توجه به احاطه نیروهای پیشمرگه و عدم حضور ملموس دولت مرکزی ، وضعیت این استان چه خواهد شد؟
***پاسخ: طبق قانون اساسی عراق کرکوک جزو مناطق متنازع علیه می باشد، این مناطق باید بوسیله دولت مرکزی و اقلیم کردستان، تا تعیین تکلیف نهایی آن بر طبق فرآیند مذکور در قانون اساسی بطور مشترک اداره شود، لذا به نظر ما باید وضعیت کرکوک به شکلی که در قانون اساسی عراق آمده ، بازگردد. کرکوک برای همه عراقیان است چراکه که همه اقوام و ادیان و مذاهب عراق در کرکوک هستند و جز با همزیستی مسالمت آمیز و روابط برادرانه و تاریخی مشکل آن قابل حل نیست .
**سوال: تحولات جاری و اصرار حزب دمکرات کردستان عراق در خصوص جدایی، آن هم در شرایط حاضر که داعش در آستانه شکست نهایی درعراق و سوریه است، ریشه در چه طرح های بین المللی می تواند داشته باشد؟
***پاسخ: همانگونه که در جواب سوال گذشته شما بیان کردم ، وحدت و تمامیت سرزمینی عراق خط قرمز همه ما عراقیان است، لذا هرگونه خدشه نسبت به این اصل باعث ایجاد عدم ثبات و ناامنی بلکه تهدید امنیت ملی عراق می شود و موضع دولت و پارلمان و جریان های سیاسی عراق نسبت به این موضوع واضح و روشن است .
**سوال: تلاش ها برای لغو همه پرسی به کجا انجامیده و با توجه به اظهارات جنابعالی مبنی بر اینکه خبرهای خوشی در این ارتباط خواهد رسید، آیا شاهد بلند شدن دود سفید از اردوگاه کردها خواهیم بود؟
***پاسخ: ما تمامی تلاش خود را در راستای تغییر رویکرد برادران کردمان در این زمینه انجام داده و می دهیم . اینجانب تماسهای وسیعی را با سایر مسئولان کرد و عراقی و نیز نمایندگی های دیپلماتیک خارجی در بغداد و بویژه منطقه ای داشتم و همه تلاشها در راستای پذیرش اصل مذاکره جدی و فراگیر با بغداد به جای همه پرسی جدایی کردستان از عراق می باشد که امید است شاهد به ثمر نشستن این تلاشها باشیم .
**سوال: ارزیابی تان از نقش محور مقاومت در ناکام گذاشتن توطئه های سال های اخیردر منطقه چیست؟
***پاسخ: بدون تردید امروز ما شاهد پیروزی های بزرگ و گسترده در عراق و سوریه و لبنان در مبارزه سخت و طاقت فرسای مبارزه با تروریسم و بویژه داعش هستیم که در این راه هزاران نفر از بهترین فرزندان این ملت های مقاوم جان عزیزشان را تقدیم کردند . بحمد الله این استقامت ها و صبرها و مقاومت ها نتیجه داده و به طور واضح و غیرقابل انکاری شاهد پیروزی اراده مستقل و مقاوم ملت ها بر اراده تروریستها و حامیان آنان می باشیم . بدون تردید باید این پیروزی بزرگ را که حاصل این تلاشهای مقدس می باشد پاس داشت و از آن با جان و دل محافظت کرد.
**سوال: آمریکایی ها در سال های اخیر سیاست ها و رفتارهای بی ثبات کننده ای در منطقه داشته اند، بطوری که حتی به اعتراف خود دولتمردان آمریکایی، عملکرد آنان باعث قدرت گرفتن گروه های تروریستی شده است، بنابراین پیشنهاد و راه کار شما برای حل مسائل منطقه چیست؟
***پاسخ: به هرترتیب کشورهای فرامنطقه ای همواره منافع و سیاستهای خود را در نظر می گیرند و بر طبق آن عمل می کنند و ما همگی نتایج این سیاستها را در منطقه مهم و حیاتی خاورمیانه مشاهده کردیم، اما مهم این است که خود کشورهای منطقه بتوانند سیاستهای خودشان را تدوین و به منصه ظهور برسانند . وقتی خود کشورهای منطقه با تشریک مساعی خود و همکاری مشترک , بتوانند سیاستهای خود را طرح ریزی و اجرا نمایند ، دیگر فرصتی برای اجرای سیاستهای دیگران نخواهد بود . این رمز موفقیت ملت های آزاده منطقه است. تجربه به ما می گوید که دل بستن به کشورهای بزرگ و سیاستهای آنها نفعی برای ملت های آزاده و مستقل ندارد بلکه توکل بر خداوند و اعتماد بر اراده مستقل و پایدار ملت های مسلمان و پیروی از فرامین اسلام و اهل بیت (ع) و مقاومت در برابر دخالت های بیگانگان در امور کشورهای اسلامی رمز پیروزی است.
**سوال: آخرین سوال را می خواهیم دوباره به ائتلاف ملی برگردیم، جناب آقای حکیم آیا ائتلاف ملی از هم پاشیده است؟
***پاسخ: خیر . تاکنون ائتلاف ملی به طور پویا به کار خود ادامه داده است و ما منتظر تعیین ریاست جدید آن هستیم تا این پویایی و کارآیی و حضور انشاء الله همچنان ادامه یابد.
منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها