کد خبر: 431893
تاریخ انتشار :

بررسی نقض‌های حقوق بشری در یمن

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تصویب این قطعنامه بر نزاع دیپلماتیک بر سر انعقاد یک توافق با هدف تحمیل عالی‌ترین سطح بازرسی در جنگ یمن پایان داد. عربستان و سایر کشورهای عربی با ارائه پیش‌نویس اصلاح‌شده قطعنامه توانست موافقت ۴۷ عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را جلب کند. این عالی‌ترین ترکیب بین‌المللی است که تاکنون برای بررسی نقض‌های حقوق بشری در کشوری که به گفته سازمان ملل با بزرگترین فاجعه انسانی جهان روبروست، تشکیل می‌شود.
به گزارش نامه نیوز،این قطعنامه پس از مذاکرات غیر علنی جنجالی برای رفع اختلافات میان نسخه‌ای از پیشنهادات هلند و کانادا که خواستار تحقیقات یک کمیته بین‌المللی و مستقل در یمن شده بود و قطعنامه‌ای کمتر تاثیرپذیر از عرب‌ها به تایید رسید.
این قطعنامه‌های رقیب احتمالا مناقشه‌آمیزترین مساله حین یک جلسه سه‌ هفته‌ای بودند که نهایتا جمعه به پایان رسید. آسوشیتدپرس به نامه‌ای از سوی عربستان دست یافته که نشان می‌دهد این کشور دست کم دو کشور مسبب قطعنامه هلند-کانادا را تهدید کرده و گفته است، تصویب آن می‌تواند "اثری منفی" در روابط دوجانبه با این پادشاهی ثروتمند داشته باشد.
در آخرین بازنگری روز پنج‌شنبه، این دو کشور غربی خواسته‌های خود را برای تشکیل یک کمیته تحقیق رسمی کاهش داده و متن پیشنهاد خود را به "کارشناسان گروه بین‌الملل برجسته" تغییر دادند. متن پیشنهاد عرب‌ها هم جمعه اصلاح شد و به پیشنهاد غربی‌ها جنبه‌ "منطقه‌ای" هم افزوده شد. آن کمیسیونی که هلند و کانادا خواستار تشکیل آن بودند، یکی از جامع‌ترین گزینه‌ها برای بازرسان سازمان ملل متحد بود.
قطعنامه‌ای که تصویب شد، از زید رعد الحسین، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌خواهد تا کارشناسانی را تا پایان امسال تعیین کند تا نقض‌های حقوق بشری در یمن را مورد بررسی قرار دهند. شاهزاده زید از اردن، مکررا خواستار تشکیل کمیسیون تحقیقات برای بررسی جرایمی شده بود که از جمله حین حملات هوایی ائتلاف تحت امر عربستان در یمن رخ داده بود. این کارشناسان ظرف یکسال به این شورا گزارش می‌دهند.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها