کد خبر: 432830
تاریخ انتشار :

مجلس از پاسخ وزیر کار قانع نشد/ دومین کارت زرد به دولت دوازدهم

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مجلس از پاسخ‌های وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص علت بی‌توجهی به اشغال فرصت‌های شغلی از سوی اتباع بیگانه قانع نشد.
به گزارش نامه نیوز، وزیر کار که در جلسه علنی امروز مجلس به منظور پاسخگویی به سوال نماینده شاهین‌شهر و میمه در خصوص بازار کار کشور و فرصت‌های شغلی آن که در اختیار اتباع بیگانه است، حاضر شده بود، نتوانست با پاسخ‌های خود نماینده سوال‌کننده و دیگر نمایندگان را قانع کند و نمایندگان با ۱۲۶ رای سوال نماینده سوال‌کننده را وارد دانستند.
گفتنی است، علی ربیعی صبح امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال حسینعلی حاجی دلیگانی در باره علت اینکه بازار کشور و فرصت‌های کشور در اختیار اتباع بیگانه است، گفت: این سوال، از مواردی است که به سیاست‌های وزارت کار مربوط نیست بلکه جنبه‌های مختلفی را شامل می‌شود. آقای حاجی دلیگانی درباره اشتغال اتباع بیگانه و عملکرد وزارتخانه سوال کردند.
وی با بیان اینکه ما در کنوانسیو‌ن‌های جهانی که حق کار را برای پناهندگان شامل می‌شود، عضویت داریم، اظهار داشت: موضوع حضور اتباع مربوط به وزارتخانه ما نیست. ما ماموریت خود را در استان‌های هدف اجرا کردیم. ما یک نسخه واحد برای نیروی کار خارجی نمی‌توانیم، بنویسیم.
وزیر کار با اشاره به تجربه جهانی تصریح کرد: حضور نیروی کار خارجی در برخی از رشته‌ها می‌تواند در دنیا مزیت شناخته شود. از طرفی با منویات استراتژیکی روبه‌رو هستیم که نمونه آن حضور ۵۰۰ هزار پناهنده در کشور و تحصیل آنها در کشور و دادن شناسنامه با فرزندان مادر ایرانی هستیم که این موضوع اخیر در مجلس و شورای نگهبان در حال رسیدگی است.
ربیعی ادامه داد: سه رویکرد در جهان درخصوص پناهندگان وجود دارد؛ رویکرد اول، اقامت در کمپ‌ها است. کشورهای خارجی اروپایی این رویکرد را دارند. رویکرد دوم، اقامت محدود است و رویکرد سوم میزبانی مهاجران در جامعه است.
وی با بیان اینکه ما چهار دهه است که حضور اتباع بیگانه را در کشور تجربه می‌کنیم، خاطرنشان کرد: سیاست ما دادن فرصت‌های محدود در کشور است اما با شناسنامه دادن و اجازه اشتغال عملا در حال حرکت به سمت سیاست میزبانی هستیم.
این عضو دولت تدبیر و امید افزود: من به عنوان وزیر کار بیشترین نگرانی را در این باره دارم که فرصت‌های کار توسط دیگران پر شود و به همین خاطر با همه توان از سال ۹۲ تا به امروز، ۸۲ هزار بازرسی را دنبال کردم. ۴۲ هزار اتباع خارجی غیرمجاز شناسایی شده‌اند و ۹ هزار و ۳۵۵ کارفرما متخلف را در یکسال و حدود ۴۰ هزار در چهار سال را به مراجع قضایی معرفی کردیم و ۸۰ هزار نیروی کار ایرانی را به اجبار به آنها معرفی کردیم.
ربیعی با تاکید بر اینکه ما درخصوص وظایف خودمان کوتاهی نکردیم بلکه سوال شما معطوف به سیاست‌های کلانی است که کشور آنها را اجرا می‌کند، ابراز داشت: به غیر از برخی از مشاغل که فرهنگ کار ایرانی نمی‌خواهد آن را قبول کند، شاید اجازه کار بدهیم ولی درخصوص مشاغل دیگر با شما هم‌نظر هستیم.
منبع: ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها