کد خبر: 434190
تاریخ انتشار :

روسیه: پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای در دستور کار است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بختیار حکیمف رییس اداره همکاری های آسیا واقیانوس آرام وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه پیوستن ایران را یکی از برنامه ها و اولویت های سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد.
به گزارش نامه نیوز، خبرگزاری اسپوتنیک روز دوشنبه به نقل از سخنان این مقام روسی نوشت: همه (اعضا) می دانند که باید در مورد این مساله تصمیم گیری شود.
وی همچنین ادامه داد که شفافیت در همکاری شانگهای یک اصل است. اکنون اقدام برای افزایش اعضا صورت گرفته که ادامه خواهد یافت و پذیرش هند و پاکستان هم نشان می دهد درهای سازمان بسته نیست.
ایران که از سال 2005 به عنوان ناظر عضو سازمان همکاری شانگهای است، درخواست تبدیل به عضویت رسمی را سال 2008 ارائه داد که با لغو تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد، موانع ورود حذف شده است.
همکاری شانگهای به عنوان یک سازمان بین دولتی منطقه ای برای همکاری های چند جانبه امنیتی و اقتصادی سال 1385 تاسیس شد.
این سازمان شامل چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در برگیرنده معادل 30 میلیون و 189 هزار کیلومتر مربع مساحت، سه پنجم گستره آسیا و حدود یک میلیارد و 500 میلیون نفر جمعیت (نزدیک 25 درصد جمعیت کره زمین) است.
افغانستان، بلاروس، ایران، مغولستان کشورهای ناظر و آذربایجان، ارمنستان، کامبوج ، نپال، ترکیه و سریلانکا نیز اعضای شریک سازمان همکاری شانگهای هستند.
با توجه به عضویت هند و پاکستان، این سازمان با افزایش جمعیت به سه میلیارد نفر و پهنه سرزمینی به 35 میلیون و 972 هزار کیلومتر مربع به یکی از بزرگ ترین قدرت های منطقه ای جهان تبدیل می شود که منافع دوجانبه و چندجانبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای اعضا و شرکای اقتصادی غیر عضو دارد.
منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها