کد خبر: 435634
تاریخ انتشار :

عبدالله نوری در دیدار جمعی از فعالان اصلاح‌طلب: خاتمی تعدد احزاب ‏اصلاح‌طلب را سامان دهد/ تعامل دولت با گروه‌های مختلف نباید به قیمت از دست دادن پشتیبانی ‏رأی‌دهندگان باشد خاتمی تعدد احزاب ‏اصلاح‌طلب را سامان دهد/ تعامل دولت با گروه‌های مختلف نباید به قی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حجت‌الاسلام عبدالله نوری در ابتدای این دیدار و در پاسخ به توقعات و انتظارات مطرح شده از دولت دوازدهم گفت: یکی از دوستان حاضر در ‏جلسه به نتیجه ‏یک نظرسنجی اشاره داشت که حدود ده درصد از مردمی که به آقای روحانی رای ‏داده‌اند، ‏گفته‌اند اگر به زمان انتخابات برگردیم در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. اگر نتیجه این ‏نظرسنجی دقیق باشد، این پرسش قابل طرح است که مگر اصلاح‌طلبان و بدنه اجتماعی ‏حامی اصلاحات، چه انتظاری از دولت داشته‌اند و چه دورنمایی از دولت دوازدهم در ذهن خود ‏ترسیم کرده بوده‌اند که به سرعت دچار یأس گردیده‌اند؟
به گزارش نامه نیوز، وی ادامه داد: اصلاح‌طلبان در بسیاری از موضوعات ‏ناچارند در محدوده‌ای که حاکمیت تعریف می‌کند حرکت و کنش و اقدام سیاسی داشته باشند. در ‏انتخابات ریاست جمهوری شورای نگهبان افرادی را ‏تایید کرده و اصلاح‌طلبان می‌توانستند از بین ‏آنها دست به یک انتخاب بزنند یا اصلا در ‏انتخابات شرکت نکنند.
وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه اصلاح‌طلبان و اکثریت مردم ‏نتیجه شرکت نکردن در انتخابات را در آن هشت سال ‏کاملا حس کرده‌اند، اظهار داشت: هنوز فراموش نشده ‏است که با آن درآمدهای افسانه‌ای ارزی و ریالی و با ‏آن سطح از حمایت‌های گسترده که از دولت ‏انجام می‌شد، ‏چه بر سر منافع ملی و منابع انسانی کشور آمد. پس باید اصلاح‌طلبان بین افرادی که شورای نگهبان تایید کرد، مناسب‌‏ترین را انتخاب می‌‏کردند و معنای این انتخاب این نیست که او همه خواسته‌های جریان اصلاحات ‏را برآورده خواهد ‏کرد یا می‌تواند برآورده کند‏.
اصلاح‌طلبان به ‏مردم ‏توضیح دهند در چه شرایطی از دولت حمایت شد
نوری ادامه داد: البته این نگرانی وجود دارد که مردم به مرور از رفتار ‏دولت سرخورده ‏شوند و این سرخوردگی را از چشم اصلاح‌طلبان ببینند، چون با ‏تأیید و حمایت اصلاح‌طلبان به ‏این دولت رای داده‌اند. وظیفه نخبگان و فعالان اصلاح‌طلب در نقاط مختلف کشور این است که به ‏مردم ‏توضیح دهند در چه شرایطی از این دولت حمایت شد. همیشه تأکید کرده‌ام که به بن‌‏بست رساندن امور و موضوعات، منفعل بودن و عدم مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی، جامعه و کشور را به کمال و رشد و پیشرفت نمی‌رساند، بلکه این ارائه ‏راه‌حل و نقشه‌راه است که ‏اهمیت دارد.‏
وی تاکید کرد: البته آقای روحانی هم نمی‌تواند فقط بر اساس نظرات اصلاح‌‏طلبان ‏کار کند. ایشان باید جهت پیشبرد اهداف و وعده‌های انتخاباتی خود، با همه دستگاه‌ها و ‏نهادهای کشور تعامل و همکاری کند و ‏بسیاری از اصلاح‌طلبان هم تأکید دارند که دولت از هر ‏سخن و عمل افراطی که موجب اختلاف بین ‏دستگاه‌ها شود به گونه‌ای که به کارائی و بازدهی دولت و رئیس‌جمهور آسیب برسد، در حد امکان پرهیز ‏کند‎.‎ ‏همه می‌دانیم که در کشور ما رئیس‌جمهور هر قدرتی ندارد و آقای ‏روحانی هم با همین ‏مقدار قدرت و امکانی که دارد باید تلاش کند در جهت تحقق وعده‌های خود گام بردارد»‏.
اصلاح‌طلبان از ‏روحانی ‏بخواهند جهت وعده‌ها و انتظارات تلاش کند
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خطاب به اصلاح‌طلبان اضافه کرد: البته اصلاح‌طلبان باید همچنان انتظارات خود را بیان کنند و از آقای ‏روحانی ‏بخواهند جهت تحقق وعده‌هایی که ‏داده و انتظارات اکثریت جامعه که به او رأی داده‌اند، تلاش جدی و ‏همه‌جانبه کند که در این خصوص رفع حصر و محدودیت‌ها از عزیزان و دلسوزان مردم و تلاش جهت رفع ‏مشکلات اقتصادی و معیشتی طبقات محروم جامعه بسیار اهمیت دارد.
آیا ‏افرادی تربیت نشدند که بتوان آنها را برای ‏وزارت معرفی کرد؟
نوری با انتقاد از میانگین سنی بالای دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: ‏میانگین سنی ‏دولت اول آقای مهندس موسوی در سال ۱۳۶۰، ۳۹ سال بود و ‏تمامی کابینه هم دانش‌آموخته‌‏های پیش از انقلاب بودند. آیا در این چهل سال ‏افرادی تربیت نشدند که بتوان آنها را برای ‏وزارت معرفی کرد؟ الان وزرای ما در ‏سنین نزدیک به ۶۰ سالگی هستند و این سن بازنشستگی ‏است‏.
وی با اشاره به موضوع زنان ابراز داشت: در بحث استفاده از بانوان در پست‌های عالی مدیریتی هم گفته می‌‏شود خانم مجرب نداریم یا اینکه نشد یا نگذاشتند یا محدودیت و چالش وجود دارد‎ .‎مگر بسیاری ‏از آقایان که پس از انقلاب در جوانی ‏در مسئولیت‌های بالای مدیریتی قرار گرفتند چه تجربه‌ای ‏داشتند؟ چرا به آنان اعتماد شد و پست‌های مهم و کلیدی به آنها واگذار گردید؟
تعامل نباید به قیمت از دست دادن پشتیبانی ‏رأی‌دهندگان باشد
وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه درباره اهل سنت هم من توجیه نیستم که چرا برای استفاده از این عزیزان در سطوح مختلف ‏مدیریتی مانع وجود دارد؟ عنوان کرد: بهرحال در عین اینکه به مشکلات و موانع توجه داریم این جمله ‏‏کلیدی را هم باید مورد توجه قرار داد که نمی‌شود رأی را از یک جریان فکری گرفت و ‏تعامل و ‏همراهی را با گروه دیگر کرد. ما با درک مشکلات دولت می‌گوییم باید توازن برقرار ‏باشد. اگر نیاز ‏به تعامل با برخی گروه‌ها و نهادها وجود دارد، نباید به قیمت از دست دادن پشتیبانی و همراهی ‏رأی‌دهندگان باشد.
پافشاری بر وعدهاب موجب قدرتمندتر حرف زدن رئیس‌جمهور می‌شود
نوری اضافه کرد: چنانچه ‏رأی‌دهندگان بر ما خورده گرفته و از ما فاصله گرفتند، باید ‏بدانیم یک جای کار اشکال دارد و به ‏سرعت در جهت اصلاح گام برداریم. در غیر این صورت ‏جریان فکری اصلاحات آسیب خواهد دید. ‏آقای روحانی در دوران تبلیغات ‏انتخاباتی وعده‌هایی داده است. پافشاری بر وعدهای انتخاباتی و تکرار آنها توسط اصلاح‌طلبان باعث می‌شود که رئیس‌جمهور و دولت قدرتمندتر حرف بزند و ‏خواسته‌های مردم را جدی‌تر مطرح کند. ‏اما درباره آنچه که دولت عمل می‌کند، ‏در کنار اینکه گلایه‌هایمان را بیان می‌کنیم، باید موانع و ‏مشکلات واقعی را هم به ‏مردم توضیح دهیم. اگر ما راه حل روشنی برای پشت سر گذاردن ‏موانع و مشکلات ‏داریم بیان کنیم و در غیر اینصورت باید آن روی سکه را هم ببینیم‏.
وجود ده‌ها حزب کوچک و بزرگ ‏در میان اصلاح‌طلبان چه توجیهی دارد؟!
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم بازنگری و آسیب‌شناسی در ‏میان ‏اصلاح‌طلبان یادآور شد: جریان اصلاح‌طلبی نیاز به بازسازی و بررسی مجدد ‏داخلی دارد. اینکه در ‏بین اصلاح‌طلبان ده‌ها حزب کوچک و بزرگ ‏هست چه توجیهی دارد؟! در کدام سیستم حزبی ‏دنیا، مثل کشور ما این همه حزب ‏وجود دارد؟ به دو صورت ‏می‌توان کارآمدی جریانات سیاسی را ‏از بین برد. یکی اینکه اجازه تأسیس و ‏فعالیت احزاب داده نشود و دیگر اینکه تعداد بسیار زیادی ‏حزب تأسیس شود.
در نبود یک تشکیلات فراگیر، جبهه انتخاباتی با محوریت خاتمی کارآمد است
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: در حال حاضر ‏و با توجه به نبود یک حزب و تشکیلات فراگیر و پرنفوذ اصلاح‌طلب، ‏اگر ‏قرار باشد در بین اصلاح‌طلبان مرکز کارآمدی وجود داشته باشد همین جبهه‌ای است که در ‏هر ‏انتخاباتی با محوریت جناب آقای خاتمی و احزاب اصلاح‌طلب، ‏تصمیم می‌گیرند. ‏طبیعی است که در هر جریانی، نظرات مختلف هم وجود دارد، ‏اما در نهایت همه با هم یا با نظر ‏اکثریت به تصمیم می‌رسند. ‏یکی از مشکلات جدی که بین اصلاح‌طلبان وجود دارد این است که ‏تعداد زیادی حزب ‏با عناوین اصلاح‌طلبی تأسیس شده است و متأسفانه گاهی اوقات، بجای تعامل و پشتیبانی از یکدیگر، ‏بیشتر منتقد همدیگر ‏هستند‏.
نیازمند اصلاح و بروزرسانی گفتمان اصلاح‌طلبی ‏هستیم
نوری با تأکید مجدد بر اینکه نیازمند اصلاح و بروزرسانی گفتمان اصلاح‌طلبی ‏هستیم، عنوان کرد: اینکه دولت بگوید سالانه این تعداد مجوز حزب جدید ‏دادیم، افتخار نیست و البته ما ‏خودمان باعث این موضوع شده‌ایم و باید در جهت اصلاح ‏آن گام برداریم. به اعتقاد من مهمترین ‏کار این است که در راستای تقلیل احزاب و ادغام آنها در یکدیگر گام برداشته شود. ‏
احزاب اصلاح‌طلب و خاتمی تعدد احزاب ‏و تشکل‌ها را سامان دهند
وی ادامه داد: احزاب اصلاح‌طلب و شخص آقای خاتمی می‌توانند در این راه نقش جدی داشته ‏باشند و این تعدد احزاب ‏و تشکل‌ها را سامان دهند. تعداد احزاب و اعضای واقعی آنها ‏مشخص شود و آنهایی که با هم ‏قرابت بیشتری دارند، درهم ادغام شوند و پس از آن، همه با هم زیر یک سقف جمع شوند. ‏وقتی ‏در زمان انتخابات باید همه جمع شوند و کار جبهه‌ای بکنند، چه دلیلی دارد ‏که در بقیه سال ‏ده‌ها حزب جداگانه وجود داشته و به صورت جزیره‌ای مشغول فعالیت باشند؟ ‏
منبع: ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها