کد خبر: 438890
تاریخ انتشار :

محبی‌نیا خطالب به غلامی: برنامه شما درباره توانمندسازی استادن ساکت است /هیچ اشاره ای به استقلال دانشگاه نشده است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم تکاب در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، گفت:‌ وظیفه دانشگاه‌ها و وزارت علوم در سه سطح آموزش، تربیت کادر برای اداره مملکت در سطوح متفاوت و تولید علم قابل بیان است. یک سوال از عزیزان دارم و آن اینکه آیا شما سروران از وضعیت حاکم بر دانشگاه‌ها رضایت دارید؟ آقای دکتر لاریجانی، آقای دکتر روحانی از اوضاع حاکم بر دانشگاه‌ها رضایت دارید؟ اگر نظرسنجی کنید، بیشتر ما رضایت نداریم؛ چرا ؟ برای اینکه در انتخاب وزیران، مدیران و در انتخاب امانتداران این ملت بزرگ، ما براساس منطق و سوگندی که خورده‌ایم پیش نمی‌رویم؛ اکثر ما دنبال این هستیم که غلامی آیا با من خوب است یا بد است؟ آیا بعدا می‌تواند در فراکسیون من دفاع سیاسی و جناحی داشته باشد یا نه؟
به گزارش نامه نیوز، وی با اشاره به اینکه دست ما را در تحقیق و تفحص بسته است، گفت:‌ براساس ماده ۲۰۶ آیین‌نامه داخلی مجلس مکلف هستیم که برنامه فردی و صلاحیت فردی غلامی را بررسی کنیم که در نگاه فردی ما ایرادی نمی‌بینیم. آقای غلامی انسانی است صاحب اخلاق و انقلابی اما یک جاهایی ایراداتی هست و آن اینکه ایشان توانایی اداره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را نخواهد داشت. البته اگر همین الان دکتر غلامی پیش نماز باشد، پشت سرشان نماز می‌خوانم.
محبی‌نیا به برنامه پیشنهادی غلامی اشاره کرد و گفت: شما در این برنامه، به اسناد بالادستی استناد کرده و آن را تقسیم‌بندی کرده‌اید و به تهیه متن آنچنان توجهی نشده است. آیا امروز تمام تلاش ما این نیست که دانشگاه‌ها استقلال مالی داشته باشند؟ اکثر کشورهای پیشرفته از استقلال مالی به تولید علم رسیده‌اند. در برنامه غلامی هیچ اشاره‌ای به استقلال دانشگاه‌ها نشده است. ۴۰ سال است که دانشگاه‌ها در دست ما است آیا این فرصت کافی نیست؟ این برنامه از این منظر ساکت است.
وی با طرح این سوال که وزیر پیشنهادی برای بروز کردن سرفصل‌ها چه برنامه‌ای پیشنهاد دارد، افزود: بنده ۱۵ سال هیات علمی هستم و سرفصل کتاب علم سیاست و جامعه‌شناسی ما را کسی تنظیم می‌کند که فیزیک خوانده و تخصص فلسفه دارد. ما از نظر سرفصل‌ها ۳۰ سال عقب هستیم.
نماینده مردم تکاب با اشاره به اینکه سیاست در سطح جهانی با دانش بنیان کردن جامعه، پیوند تنگاتنگی دارند و ما در این راستا چه کاری انجام دادیم، گفت:‌ در رابطه با مدرک‌گرایی برنامه شما ساکت است. مدرک‌گرایی جامعه را خفه کرده است. در رابطه با توانمندسازی استادان، برنامه ساکت است. در حال حاضر از بسیاری از اساتید به خوبی استفاده نمی‌کنیم و آن‌ها را در بعضی اوقات آزار و اذیت کرده‌ایم.
محبی‌نیا با بیان این مطلب که در برنامه به فرصت مطالعاتی و دیپلماسی علمی و مسائل پژوهشی دانشگاه اشاره نشده است، گفت: آقای دکتر لاریجانی پیشنهادی داریم که آیین‌نامه داخلی مجلس، یک بخش را به صلاحیت فردی و دیگری را برای صلاحیت برنامه‌ها اختصاص دهید و اگر صلاحیت فردی رای آورد، می‌توان فرصت دو ماهه‌ای را برای اصلاح برنامه‌ها در نظر گرفت.
وی ادامه داد: من از آقای دکتر غلامی سوال دارم که ما ۲۵ سال است که اسناد بالادستی را راهنمای عمل قرار دادیم. با همه این‌ها به کجا رسیدیم که می‌خواهید همین را ادامه دهید؟ ما در تعداد و میزان دانشگاه‌ها رتبه اول دنیا را داریم؛ البته اگر اسمش را دانشگاه بگذاریم. با این برنامه به جایی نمی‌رسیم. با این برنامه ضعیف، ماشین به مقصد نمی‌رسد.
نماینده مردم تکاب اضافه کرد:‌ ما دانشجویان و اساتید بزرگی داریم که خدا را خوش نمی‌آید هر نجیبی را از راست و چپ و بالا و پایین بزنیم. اما یک جایی ناله این مظلوم به عرش می‌رسد. خواهش می‌کنم به آقای غلامی رای ندهید و ایشان همان مسولیت دانشگاه همدان را برعهده بگیرد. برای اداره ۲ هزار دانشگاه ما به یک حال و هوای جدید و نیروی قدری جوان نیاز داریم و راه آقای غلامی اخلاقی و عارفانه است.
منبع: ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها