کد خبر: 441440
تاریخ انتشار :

موضع دوستان عربستان در قبال ایران/ پیام‌محرمانه اردن و مصر برای عربستان: توان درگیری با ایران را نداریم

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین شب گذشته در سفری غیرمنتظره و از پیش اعلام نشده به عربستان سعودی سفر کرد. سفری که توجهات زیادی را با توجه به تحولات روزهای گذشته لبنان جلب کرد و تحلیل های مختلفی پیرامون آن ارائه شد.
به گزارش نامه نیوز، تعداد عمده ای از ناظران این سفر غیرمنتظره را در راستای تلاش های ریاض برای اعمال فشار بر ایران ارزیابی کرده اند.
به طوری که پایگاه خبری رأی الیوم نوشت که سعودی ها درصدد هستند تا ابومازن را برای مقابله با ایران و حزب الله همسو کنند
کانال ۷ اسرائیل نیز مدعی شد که عربستان از «محمود عباس» می‌خواهد به ائتلاف ضد ایران بپیوندد.
تلویزیون رژیم اسرائیل با اشاره به سفر غیرمنتظره محمودعباس به عربستان اعلام کرد ریاض خواستار پیوستن تشکیلات خودگردان به ائتلاف ضد ایران و حزب‌الله است.
در واقع از شب گذشته بخش عمده ای از تحلیل ها در مورد سفر محمود عباس به ریاض حول محور فرضیه مقابله با ایران چرخیده است.
در مقابل بخشی دیگر از ناظران و رسانه ها بر این باورند که برخی بازیگران نزدیک به عربستان از رویکرد این کشور در قبال ایران به شدت نگران هستند و قصد دارند از رویکردهای تهاجمی جدید ریاض در مقابل ایران که احتمالا هماهنگ با رویکرد ضد ایرانی آمریکا است جلوگیری کنند.
در همین زمینه گزارش ها حاکی از آن است که محمود عباس در سفر به رياض حامل پيام مصر و اردن درخصوص ايران است.
الميادين به نقل از شبكه 14تلويزيوني اسرائیل گزارش داد که محمود عباس پس از ديدار از مصر و گفت و گو با عبدالفتاح السيسي در شرم الشيخ در حالي كه حامل پيامي از مصر واردن است به عربستان سعودي سفر كرده است.
براساس اين گزارش مصر و اردن در اين پيام ابراز نگراني كردند كه سياست هاي عربستان سعودي و اقدامات اخير سران اين كشور در اجراي كودتاي سياسي در درون هيات حاكمه سعودي و همزمان حمله شديد عليه سياست هاي ايران در خاورميانه منجر به درگيري شديد ميان سني ها و شيعيان درخاورميانه شود.
تحليلگر امور عربي شبكه 14 تلويزيوني رژيم صهيونيستي در اين خصوص گفت: اين درگيري ميان كشورهاي عربي معتدل و ميان ايران خواهد بود و اين چيزي نيست كه اردن و مصر حداقل در اين مرحله خواستار آن باشند تاوضعيت از كنترل خارج نشود پيش تر رسانه هاي خبري از سفر غير منتظره محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطيني به عربستان سعودي خبر داده بودند.
لازم به ذکر است که ثامر السبهان، وزیر مشاور عربستان سعودی در امور خلیج فارس روز دوشنبه (۶ نوامبر/۱۵ آبان) اعلام کرد که به دلیل حضور حزب‌الله در ترکیب دولت لبنان برخورد ریاض با این کشور هم‌چون رفتار با کشوری است که به عربستان اعلان جنگ کرده باشد.
حال باید منتظر ماند و دید که آیا کشورهای عربی از رویکرد جنگ طلبانه ریاض در قبال ایران پشتیبانی خواهند کرد؟ آنچه واضح است این است که آن ها از هزینه های اقدامات ریاض علیه تهران آگاه هستند و به راحتی نمی خواهند در دام سعودی ها گرفتار شوند. موضوعی که روز گذشته نیز رسانه های اسرائیل به مقامات این رژیم هشدار داده بودند.
منبع: تابناک

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها