کد خبر: 441939
تاریخ انتشار :

آغاز توسعه حرمین عسکریین بعد از مراسم اربعین/ دستورات فرا قانونی نخست وزیر عراق گره‌گشای مشکلات شد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حسین پلارک امشب در بازدید از موکب حیدریه زنجان در مسیر کربلا به نجف (عمود 667) و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز توفیق شد تا در بین زائران اربعین حسینی حضور پیدا کنم، اظهار کرد: امروز به اتفاق معاون اول رئیس جمهور برای بازدید از روند خدمت‌رسانی به زائرین در این مکان و مراسم حضور پیدا کرده‌ایم.
به گزارش نامه نیوز، رئیس ستاد عتبات عالیات افزود: ستاد مرکزی اربعین در ایران بر اساس تدابیر اندیشیده‌شده افزایش 40 درصدی زائرین را نسبت به سال گذشته پیش‌بینی کرده بود که سال گذشته ما 2 میلیون 600 هزار زائر در هنگام برگشت ثبت کردیم.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه سال گذشته تعدادی از زائرین بدون ویزا در کشور عراق حضور پیدا کرده‌ بودند، ابراز کرد: موقع برگشت تمامی زائرین مهر برگشت زدند که این سبب دقیق شدن آمار شد.
وی با ابراز اینکه امسال ما پیش‌بینی حضور 3 میلیون زائر ایرانی را کرده بودیم، گفت: از آنجایی که زائرین توجیه شده و آگاهی یافته بودند امسال بالای 2 میلیون و 300 هزار ویزا صادر و از پنجم ماه صفر این سفرها آغاز شد و زائرین زیارت سامرا، کاظمین و سایر اماکن مقدسه را انجام دادند و بعد به نجف و کربلا مشرف شدند.
پلارک با بیان اینکه تا ظهر امروز یعنی پنجشنبه بیش از 800 هزار نفر از جمعیت بالای 2 میلیون نفری ما به کشور بازگشتند، خاطرنشان کرد: افزایش خدمات‌دهی به زائرین امسال در بحث موکب‌ها و تغذیه پیش‌بینی شده بود.
وی با اشاره به اینکه امسال برای 100 درصد زائرین تغذیه فراهم شده بود، عنوان کرد: امسال برای 2 میلیون 500 هزار نفر در هر وعده تغذیه پیش‌بینی شده بود که تمامی زائرین ایرانی حضوریافته در مراسم اربعین را پوشش می‌داد.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه آمار پخت غذای موکب‌های زنجان نیز دو برابر شده است، اظهار کرد: در بحث اسکان نیز ظرفیت را به دو برابر افزایش دادیم که این افزایش‌ خدمات را در مرزهای ورودی کشور خودمان نیز پیش‌بینی کرده‌ایم چرا که از امروز ما آماده موج بازگشت زائرین هستیم.
وی با اشاره به اینکه اکنون تمرکز ما روی مرزهای ورودی کشور خودمان است، بیان کرد: افزایش 50 درصدی ظرفیت اسکان و تغذیه در داخل مرزهای خودمان امسال پیش‌بینی شده است چرا که در سال‌های گذشته ما این نقص را داشتیم که در این اربعین برطرف شد.
پلارک با بیان اینکه در زمان برگشت تا 24 مهرماه هر شب تا 24 ماه صفر تا 100 هزار نفر در مرز مهران، 40 هزار نفر در شلمچه و 30 هزار نفر در چذابه پذیرایی خواهیم کرد، گفت: در مسیرهای ورودی به شهرهای مرکز استانها نیز خدمت‌رسانی انجام می‌شود که این آمادگی اکنون وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه تمهیداتی نیز در بحث ترافیک، تهیه اتوبوس برای انتقال زائرین، روان‌سازی مسیر و خدماتی بهداشتی و درمانی اندیشیده شده است، عنوان کرد: این اقدامات توسط خود مردم انجام شده و دستگاه‌های دولتی نیز به عنوان راهنما و هدایت‌گر حضور داشتند چرا که پذیرایی از میلیون‌ها زائر کار هیچ دستگاه دولتی نیست و این موضوع می‌تواند نمونه خوبی برای کار مردمی باشد.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با تاکید بر اینکه همه مردم در این راستا همت مضاعف به خرج دادند، تصریح کرد: مردم استان زنجان نیز در این راستا بی‌دریغ همت کرده و موکب‌های خوبی را در نقاط مختلف کشور عراق و مرز برپا کردند.
وی ابراز کرد: موکب حیدریه که ما از آن بازدید کردیم، یکی از بهترین و ضروری‌ترین نقاط است که استان زنجان آن را برپا کرده و تنها موکبی است که در مسیر برگشت زائرین وجود دارد و زائرین از این محل به نقاط مختلف انتقال می‌یابند.
پلارک با اشاره به افزایش زائرین در سامرا تصریح کرد: این موضوع قابل پیش‌بینی بود، ما سال گذشته از خیل عظیم زائران در سامرا غافل‌گیر شدیم اما امسال تمهیدات خوبی در بحث پذیرایی از زائرین این مکان مقدس اندیشیده شد.
وی با بیان اینکه امسال شاهد افزایش موکب‌ها در سامرا بودیم، خاطرنشان کرد: امسال به صورت یکجا تا 80 هزار زائر را در سامرا پذیرایی کردیم در حالی که سال گذشته به 35 هزار و 400 نفر رسیده بود.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات بیان کرد: حضور بی‌سابقه زائرین در سامرا سبب شده بود تا شکل منطقه به کلی عوض شود و برای سال آینده نیز تا 100 هزار نفر را به صورت یکجا پیش‌بینی کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه توسعه حرمین عسکریین در برنامه‌های ما قرار دارد، اعلام کرد: توافق‌نامه توسعه حرمین عسکریین در همین ایام با تولیت این حرم شریف امضا شده و بعد از مراسم اربعین عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.
پلارک گفت: با آغاز به کار هرچه سریع‌تر توسعه حرمین عسکریین سعی خواهیم کرد تا برای سال آینده بخشی از کار را انجام داده و فضاهایی را بازکنیم یعنی مانند صحن حضرت زهرا(س) در حرم امام علی(ع) و صحن حضرت زینب(س) در حرم امام حسین(ع) این طرح توسعه را نیز در حرمین عسکریین اجرا کنیم.
وی در خصوص همکاری‌های دولت ایران و عراق اظهار کرد: همان روحیه‌ای که در مسؤولان ما در بحث خدمات‌رسانی به زائرین وجود دارد در مسؤولان عراقی نیز مشاهده می‌شود.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه مسؤولان عراقی انگیزه دو چندانی برای خدمت به زائرین دارند، عنوان کرد: باید توجه داشت که دو کشور مقررات خاص خود را دارند اما در این مدت مقامات عراقی به خاطر زائرین از بیشتر مقررات و قوانین خود عدول کردند.
وی افزود: به فرض مثال ما 3 هزار دستگاه کامیون مواد غذایی و امکانات آشپزخانه‌ای را وارد کردیم که با مقررات هیچ کشوری نمی‌گنجد که بدون قرنطینه و مسائل گمرکی به این میزان از مواد و تجهیزات مجوز عبور دهد.
پلارک بیان کرد: در لحظات آخر شخص نخست وزیر عراق این دستور را صادر کرد تا ما این مواد را وارد عراق کنیم که اگر این اتفاق نمی‌افتاد زائرین ما با مشکلاتی روبرو می‌شدند.
وی با بیان اینکه گمرک ایران نیز در این‌گونه مواقع بیشتر موانع را از پیش رو برداشته و تسهیل می‌کند، اظهار کرد: دستگاه‌های امنیتی و نظامی نیز در بحث ورودی و خروج همکاری خوبی داشت که امیدواریم سال‌های آینده بهتر از این شود.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به اینکه امسال در بحث ورود دچار مشکلاتی شدیم، ابراز کرد: این مشکلات در دقیقه 90 حل و فصل شد که اگر خواسته‌های ما زودتر منتقل می‌شد شاید این مشکلات پیش نمی‌آمد.
منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها