کد خبر: 443589
تاریخ انتشار :

مدیر کل شورای عالی آموزش و پرورش: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تبین نیاز دارد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مهدی نوید ادهم روز چهارشنبه در آیین اختتامیه همایش ملی تبین نقش مدرسه در شکل گیری هویت ایرانی - اسلامی در سالن اجتماعات بیت تاریخی امام راحل، افزود: اجرای سند تحول بنیادین یکی از مسایل مهم در نظام آموزش و پرورش است.
به گزارش نامه نیوز، مدیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، افزود: برگزاری همایش های تخصصی یکی از راهکارهای تبیین مفهوم سند بنیادین تحول آموزش و پرورش است که باید استمرار پیدا کند.
وی، هویت را کلید واژه و اساس کار سند تحول دانست و اظهار کرد: به مفاهیم تربیتی و جامعه شناسی در این سند توجه ویژه شده چرا که مدرسه جلوه ای از تحقق مراتب حیات طیبه است.
نوید ادهم اظهارکرد: ریشه هویتی ایرانیان در موضوعات ایرانی - اسلامی، جهانی و قومی و محلی قرار دارد و رسالت مهم معلمان در تعالی هویت تعادل بین این چهار هویت است و نباید یکی قربانی دیگری شود.
وی با بیان اینکه سرزمین ایران دارای فرهنگ های متعدد با سابقه تاریخی چندهزارساله است افزود: پیوستگی و انسجام فرهنگی ویژگی خاص تمدن ایران است و به همین علت قومیت ها و فرهنگ های مختلف توانسته اند در کنار یکدیگر بدون گسستگی زندگی کنند.
مدیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نبود تعادل و توازن در تبیین ابعاد سه گانه هویت را مهمترین آسیب هویت ایرانی - اسلامی بیان و تاکید کرد: دوگانگی بین فرهنگ ایرانی و اسلامی وجود ندارد زیرا این هویت هادر طول 1400 سال با یکدیگر آمیخته شدند.
وی تصریح کرد: هویت ایرانی - اسلامی از طرف هویت جهانی پذیرفته شده اما هنوز افراط و تفریط در این 2 هویت دیده می شود که به ضرر آن است.
نوید ادهم اظهار کرد: بنیان های هویتی در مدارس به خوبی شکل نگرفته و بر اساس پژوهش های انجام شده احساس تعلق به هویت ملی در دوره دبیرستان سیر نزولی دارد.
وی خاطرنشان کرد: راهبران آموزشی تکلیف دارند احساس افتخار و غرور نسبت به هویت ایرانی - اسلامی در دانش آموزان ایجاد کنند.
مدیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: معلمان، فضای فیزیکی و جو حاکم بر مدرسه باید همسو با اهداف فرهنگی و تربیتی و تقویت هویت ایرانی- اسلامی باشد.
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه آموزش وپرورش نیز در این آیین گفت: برنامه تعالی مدیران، جشنواره جوان خوارزمی و گروه های آموزشی سه برنامه کلان این نهاد آموزشی است.
عظیم محبی افزود: در برنامه تعالی مدیران امسال مدیران 18 هزار مدرسه متوسطه دوره اول و دوم و مراکز فنی و حرفه ای مورد ارزیابی قرار می گیرند.
وی با بیان اینکه جشنواره جوان خوارزمی در متوسطه اول نیز برگزار می شود، ادامه داد: برای هر درسی در هر استان یک دبیرخانه گروه آموزشی تشکیل شده و استان مرکزی متولی دبیرخانه گروه آموزشی مطالعات اجتماعی شده است.
محبی اظهار کرد: اولین دوره مسابقات آزمایشگاهی علوم در استان قم ، همایش آموزش علوم پایه در استان گلستان و تولید محتوای بومی در استان البرز برگزار می شود.
همایش یک روزه ملی تبیین نقش مدرسه در شکل گیری هویت اسلامی ایرانی روز چهارشنبه با حضور مدیر کل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش، اساتید دانشگاه ها، دانشجویان، دانشجو معلمان، پژوهشگران و برخی مسئولان استان مرکزی و محلی در بیت تاریخی امام راحل در خمین برگزار شد.
در این همایش 34 مقاله شامل 19مقاله به صورت پوستر٬ 14 مقاله ارائه شفاهی ، 6 تجربه برتر، 2 فیلم کوتاه و 2 محتوی الکترونیکی از بین آثار ارسالی برگزیده شدند که در همایش ملی نقش مدرسه در شکل گیری هویت اسلامی ارائه شدند.
کارگاه های این همایش ملی در سه بخش برگزار شد و در آیین اختتامیه از ارائه دهندگان آثار برگزیده در هر بخشی تجلیل شد.
منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها