کد خبر: 445926
تاریخ انتشار :

هیل: تیلرسون اغلب دیپلمات‌های ارشد سیاه‌پوست و لاتین‌تبار را اخراج کرده است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ادامه سریال کناره‌گیری یا اخراج کارکنان وزارت خارجه آمریکا موجب بروز نگرانی‌هایی در این کشور شده است. یک مقام سابق آمریکایی می‌گوید «خالی بودن این تعداد از پست‌های مهم، فاجعه‌ای در آستانه وقوع است.»
به گزارش نامه نیوز، به نوشته وبگاه «هیل»، «دانا شل اسمیت» سفیر سابق آمریکا در قطر که ماه ژوئن استعفا داد، در این زمینه به روزنامه «نیویورک تایمز» گفت : «این افراد (سران دولت کنونی آمریکا) یا قبول ندارند که آمریکا باید جهان را رهبری کند، یا افرادی کاملا بی‌کفایت هستند.»
بر اساس این گزارش، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا و مدیر سابق شرکت «اکسون موبیل» بسیاری از استخدام‌های وزارت خارجه را متوقف کرده و اعضای ارشد و نیز بسیاری از دیپلمات‌های رده پایین‌تر که به نظر کارشان غیرضروری است را اخراج کرده است.
تیلرسون در برنامه‌ای برای بیرون کردن دو هزار کارمند وزارت خارجه، مبلغ 25 هزار دلار را به عنوان مشوق برای ترک کار به دیپلمات‌ها پیشنهاد کرده است.
به نوشته هیل، گفته می‌شود دستیاران تیلرسون با اخراج اغلب مقامات رده بالای آفریقایی-آمریکایی یا لاتین تبار، تنوع نژادی کارکنان این وزارتخانه را کاهش داده‌اند.
«لیندا تامسون گرینفیلد» سفیر سابق آمریکا در لیبریا و معاون سابق امور آفریقا می‌گوید: «من نه به عنوان یک آفریقایی-آمریکایی، بلکه به عنوان یک حرفه‌ای هدف [تصفیه] قرار گرفتم.»
به نوشته وبگاه «هیل» ، این وزارتخانه تا دسامبر سال جاری دو رده نخست دیپلمات‌های وزارتخانه را به نزدیک نصف کاهش می‌دهد، به طوری‌که تعداد آن‌ها از ۳۹ نفر به ۱۹ نفر می‌رسد. در عین حال او ۳۴ مورد از ۴۴ پستی را که به واسطه تغییر دولت خالی شده‌اند، پر نکرده و حتی شخصی را هم برای آن‌ها نامزد نکرده است.
تعلیق استخدام‌ها از یکسو و اخراج دیپلمات‌های ارشد از سوی دیگر، موجب واکنش‌ دموکرات‌های کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و همچنین «جان مک‌کین» سناتور جمهوری‌خواه و «جین شاهین» سناتور دموکرات شده، که می‌گویند در حالی که بحران‌های بغرنج جهانی در حال ازدیاد است، اقدامات تیلرسون از لحاظ داخلی به آمریکا ضربه می‌زند.
برخی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نیز به تازگی به تقاضای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای کاهش بودجه وزارت خارجه به میزان 37.6 میلیارد دلار اعتراض کردند.
منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها