کد خبر: 445988
تاریخ انتشار :

برگزاری نمایشگاه تجهیزات شکنجه در فرانسه/ قوانین جدید اتحادیه اروپا زیر پا گذاشته شد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

علی رغم مقررات سفت و سخت اتحادیه اروپا علیه ارتقا و تجارت ابزار شکنجه، یک شرکت چینی در هفته جاری توانست این تجهیزات را به فرانسه بفرستد و آن‌ها را در نمایشگاهی برجسته به نمایش بگذارد.
به گزارش گروه نامه نیوز، به نقل از فرانس۲۴ اروپا اخیرا به طور پیوسته قوانین مربوط به تجهیزات شکنجه را سخت‌تر کرده است، به طوری که واردات و صادرات آن را در سال ۲۰۰۶ ممنوع کرد و در سال ۲۰۱۶ یک قدم فراتر گذاشت و گسترش و نمایش چنین تجهیزاتی را در نمایشگاه‌های تجاری ممنوع کرد. با این وجود، محققان سازمان عفو بین‌الملل متوجه تبلیغات و وجود چندین دستگاه شکنجه در میلیپولِ فرانسه شد.
اما سوال اینجاست که چگونه این سلاح‌ها به اتحادیه اروپا وارد شدند؟
آرا مارسن نوال، مشاور کنترل اسلحه در سازمان عفو بین‌الملل گفت: در حال حاضر این عمل بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، غیرقانونی است.
یک مقام گمرکی که مستقیما در این پرونده دخیل نیست به فرانس ۲۴ گفت که افسران قادر به بررسی همه چمدان و بسته‌ها که به کشور می‌آید، نیستند و متاسفانه برخی اوقات قاچاق کالا اتفاق میفتد.
در ادامه نوال می‌گوید: فرانسه با عدم اجرای قوانین، بازار را برای شکنجه‌گران فراهم می‌کند.
میلیپول اولین آزمون واقعی قوانین جدید اتحادیه اروپا درباره تجهیزات شکنجه است که این هشدار را می‌دهد یک سال پس از اعمال این قوانین، در حال حاضر قانون زیر پا گذاشته می‌شود.
ارتباط چین
میلیپول فرانسه که خود را به عنوان کشور امن پیشرو در جهان می‌داند سالانه بیش از ۱۵۰ نماینده رسمی از ۱۰۰ کشور جذب می‌کند.
این نمایشگاه تحت نظارت وزارت کشور و پلیس ملی و ژاندارمری و سرویس دفاع مدنی فرانسه برگزار می‌شود. نمایشگاه امسال توسط جرارد کلمب، وزیر کشور فرانسه افتتاح شد.
نکته حائز اهمیت آن است که همه‌ی شرکت‌های متخلف در نمایشگاه، چینی بودند. چین مدت‌هاست که تولیدکننده اصلی ابزارهای شکنجه است. گزارش سال ۲۰۱۴ سازمان عفو بین الملل با همکاری بنیاد تحقیقات امگا، نشان می‌دهد که بیش از ۱۳۰ شرکت چینی که اکثر آن‌ها دولتی بودند، در مقایسه با یک دهه قبل که تنها ۲۸ شرکت بودند، این دستگاه‌ها را تولید و تجارت می‌کنند.
تحقیقات نشان داده که باتون‌های شوک الکتریکی، ساخت چین توسط پلیس غنا، سنگال، مصر و ماداگاسکار حمل می شود.
تنها افزایش شرکت‌های تولیدکننده این تجهیزات نیست که موجب نگرانی فعالان شده است، بلکه پیشرفت تکنولوژی نیز باعث نگرانی شده است.
نوال به یک وسیله قدیمی به نام چنگال‌های الکتریکی اشاره می‌کند که شرکت‌ها آن را ارتقا دادند تا قادر به کنترل شوک‌ها باشد و در آخر می‌گوید: از دیدگاه ما این تجهیزات تنها یک استفاده دارند و آن هم شکنجه است‌.
منبع : اعتماد آنلاين

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها