کد خبر: 446830
تاریخ انتشار :

انصراف نماینده عصبانی از سوال از وزیر کشور برای تضعیف نشدن دولت/آمارهایی که نوید مدینه فاضله می‎دهند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

عبدالرضا رحمانی‎فضلی که برای پاسخ به سوال سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان درباره علت بی‌برنامگی وزارت کشور نسبت به توسعه و مدیریت روستاها در جلسه علنی مجلس حضور داشت، طی سخنانی اظهار کرد: موضوع توسعه روستایی از مواردی است که در کشور دارای متولی خاصی نیست. در واقع توسعه روستایی به چند بخشی شدن فعالیت‌ها بر می‌گردد. به عنوان مثال بخش کشاورزی مربوط به وزارت جهاد کشاورزی و یا بخش‌های راه، آموزش و بهداشت هم به بخش‌های مربوط به خود باز می‌گردد در واقع تمامی این بخش‌ها متولی خاص خود را دارند و متناسب با نظام بودجه‌ریزی در روستاها ایفای نقش می‌کنند.
به گزارش نامه نیوز وزیر کشور با انتقاد از نبودن متولی متمرکز در مورد روستاها، گفت: مباحث روستایی باید اولویت‌بندی و متناسب با آنها برنامه‌ریزی شود. این یکی از ضعف‌های اساسی است که با آن مواجه هستیم.
وی همچنین بیان کرد: مباحث روستایی با مشارکت شوراها و دهیاران به عنوان مدیرانی که در روستاها حضور دارند پیگیری می‌شود. در دولت تدبیر و امید در چهار سال گذشته تلاش‌مان این بوده که با نقش هماهنگ‌کنندگی که فرمانداران دارند بتوانند منابع بخش‌ها را به گونه‌ای تخصیص داده و اداره کنند که اولویت‌ها مدنظر قرار گیرد.
او به پيشرفت‌هاي صورت گرفته در حوزه روستا اشاره كرد و گفت: سهم سرانه اعتبارات تخصيصي به هر روستايي از 744 هزار ريال به هزار ریال در سال 92 و 435 هزار ريال در سال 95 رسيده است. در راه هاي آسفاليت روستايي 13 درصد و 80 درصد به روستاهاي داراي گاز افزوده شده است. شما روستاهاي زيادي داريد كه آب و برق دارد اما مهاجرت موجب شده است روستا خالي شود، چون در روستا شغل وجود ندارد. پس نياز است كه به اين نكته توجه شود. ما تلاشمان در اين دوره اين بوده كه به تناسب امكانات با برنامه ريزي و بهره وري بهتر اثر گذاري روستاها را بيشتر كنيم.
رحماني فضلي تأكيد كرد: بعد از انقلاب در حوزه هاي خدماتي پيشرفت كرده ايم. امروز من را براي اين سئوال به مجلس دعوت كرديد اما وزارت كشور در تعيين بودجه ها نقشي ندارد. وزارت كشاورزي خودش براي امر كشاورزي تصميم گيري مي كند و اعتبارات را مي گيرد و خودش هزينه مي كند. اين موضوع در مورد وزارت راه و بهداشت هم صدق مي كند.
وزير كشور با بيان اين نكته كه «بودجه اي كه شما به استان اعلام مي كنيد، به صورت بخشي به استانداري ها داده مي‌شود و استانداري ها به همان صورت كه تعيين شده بودجه را هزينه مي‌كنند» افزود: شايد مثلا در بودجه تعيين شده كه بودجه براي ساخت مدرسه صرف شود، در حالي كه ممكن است روستا اصلا دانش آموز نداشته باشد! بايد بگويم اين جابه جايي جمعيتي به خاطر تبديل شدن بسياري از روستاها به شهر است. وقتي روستا را به شهر تبديل كرديم،‌ آن جمعيت ديگر در دسته روستاها حساب نمي شوند.
موسوي لارگاني به عنوان نماينده سئوال كننده،‌ زماني كه مي‌خواست صحبت‌هايش را شروع كند به دليل همهمه مجلس خطاب به مسعود پزشكيان كه رياست مجلس را برعهده داشت، گفت: با اين وضعيتي كه در مجلس هست، گمان نمي كنم كه بشود سئوال مطرح كرد. هر كدام از دوستان سمتي هستند. اين وضعيتي نيست كه بشود سئوال پرسيد.
لارگاني: با آمارهاي وزير كشور بايد مدينه فاضله داشته باشيم
او ادامه داد: آقای وزیر آماري از روستاها دادند كه در اين صورت روستاهاي ما بايد مدينه فاضله باشد، اما در واقعيت اينطور نيست. بسياري از روستاهاي ما از امكانات اوليه محروم هستند. جمعيت روستاهاي ما به دليل بی برنامه‎گي هر روز كاهش پيدا ميكند.
لارگاني با بيان اين نكته كه «در سال هاي بين 1280 تا 1390 جمعيت ما در روستا از 79 درصد به 29 درصد كاهش يافته است.»، پرسيد: دليل اين موضوع چيست؟ دليل اين است كه ما يكسري برنامه هاي سخت براي روستاها داريم.چه دليلي دارد كه در كشوري ديگر توليد گندم انقدر زياد است كه گندم را به ما 700 تومان مي فروشند اما كشاورز ما هزينه توليد آنقدر برايش بالا است كه گندم1400 توماني هم پاسخگوي هزينه ها نيست؟
اين نماينده مجلس دهم افزود: شمايي كه هم نماينده بوديد و هم رئيس ديوان محاسبان بوديد حاضر نشديد قانون تبديل روستاهاي بالاي 3500 نفر به شهر را اجرا كنيد. حاشيه نشيني در اكثر شهرها بيداد مي‌كند و معظلات زياد اجتماعي ايجاد كرده است.عملكرد اشتباه وزارت كشور باعث شده كه جوانان مظلوم روستايي معتاد شوند. چه كسي برعملكرد بخشداري هاي شما نظارت دارد؟ بخشداري هاي شما به حياط خلوت سياسي تبديل شده است. در حالیکه بخشدار بايد بودجه ها را مديريت كند.
موسوي لارگاني كه زمانش به پايان رسيده بود، زماني كه رنجبرزاده عضو هيئت رئيسه،‌ این موضوع را به او تذكر داد،‌ با عصبانيت گفت: چرا تذكر مي دهيد؟ چرا وزير يك دقيقه بيشتر صحبت كرد و شما تذكر نداديد.
در اين ميان پزشكيان براي آرام شدن فضا گفت: وزير يك دقيقه بيشتر صحبت نكرد. يك دقيقه به شما بيشتر وقت مي دهيم كه صحبتتان را كامل كنيد.
در نهايت لارگاني با بيان اين موضوع كه«همكاران زيادي آمدند و گفتند با وضعيتي كه كشور دارد هيئت دولت را تضعيف نكنيم.»، موضوع سئوال از وزير را ختم به خير كرد و از به رأي گذاشتن سئوالش منصرف شد.
منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها