کد خبر: 450254
تاریخ انتشار :

مقام روس:شرایط تاریخی برای تحکیم روابط ایران و قفقاز وجود دارد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

همایش بین‌المللی کاربردی ایران- قفقاز شمالی « تاریخ و چشم‌انداز های همکاری» روز سه شنبه در دانشگاه دولتی اوستیای شمالی آغاز بکار کرد و امروز (چهارشنبه) نیز ادامه دارد.
به گزارش نامه نیوز، پورتال خبری دولت محلی جمهوری اوستیای شمالی به نقل از سخنان وزیر امور قفقاز شمالی روسیه نوشت: اطمینان دارم نتایج این همایش بین المللی به توسعه روابط ایران و روسیه کمک می کند.
کوزنتسف با بیان اینکه شرایط تاریخی برای تحکیم و توسعه روابط ایران و منطقه قفقاز روسیه وجود دارد، اظهار کرد: ساکنان اوستیای شمالی و ایران دارای پیوندهای دیرینه و خویشاوندی و قرابت فرهنگی و زبانی هستند.
وی ادامه داد: ساکنان منطقه قفقاز شمالی روسیه و مردم ایران از دیرباز و از عهد تاریخ کهن با یکدیگر آشنایی دارند.
وزیر امور قفقاز شمالی روسیه یادآوری کرد: سرکنسولگری ایران در ولادی قفقاز پایتخت جمهوری اوستیای شمالی تا پیش از انقلاب اکتبر سال 1917 فعالیت می کرد.
کوزنتسف گفت: توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران از اولویت های سیاست خارجی فدراسیون روسیه است و همکاری های بین مناطق در ساختار همکاری های دو کشور جایگاه راهبردی دارد.
وی همچنین گفت که همکاری های ایران و روسیه بر اساس اولویت های تعیین شده از سوی روسای جمهوری دو کشور در دیدار ماه مارس سال جاری در مسکو ادامه می یابد.
وزیر امور قفقاز شمالی روسیه با اشاره به اولویت های ششمین برنامه توسعه این کشور با ایران اظهار داشت: گسترش جهانگردی و توسعه کوریدور های حمل و نقل به عنوان برنامه های دولت تعیین شده است.
وی افزود: وزارتخانه ما مسئول توسعه منطقه قفقاز شمالی است و استان هایی که در این منطقه روسیه قرار گرفته بخش های حمل و نقل، کریدورهای حمل و نقل، گردشگری سلامت را توسعه می دهد.
کوزنتسف گفت: در این عرصه ها برنامه ای را تنظیم کردیم و در مورد بنادر در دریای خزر طرحی در دست بررسی است که در آینده نزدیک تصویب خواهد شد.
مقام روس با بیان اینکه روسیه قصد استفاده از بنادر خود در خزر برای کشتیرانی و به ویژه استفاده در چارچوب کریدور حمل و نقل شمال جنوب است، گفت: می خواهیم بندری احداث کنیم که دارای ساحل عمیق باشد و بتواند کشتی های بزرگ را پذیرا باشد.
وی افزود: در سال گذشته هفت هزار کانتینر از طریق کریدور شمال -جنوب به روسیه حمل شد.
وزیر امور قفقاز شمالی روسیه بر ضرورت افزایش تلاش های کشورش و ایران به همراه هند برای توسعه کریدور بین المللی حمل و نقل شمال -جنوب و گسترش و بهبودی ساختار حمل و نقل میان ایران و منطقه قفقاز روسیه تاکید کرد.
به گزارش ایرنا، همایش بین‌المللی کاربردی ایران- قفقاز شمالی « تاریخ و چشم‌انداز های همکاری» از روز سه شنبه در دانشگاه دولتی اوستیای شمالی در شهر ولادی قفقاز جریان دارد.
بررسی پیوندهای تاریخی و فرهنگی ایران و منطقه قفقاز شمالی و نیز بررسی راههای توسعه مناسبات اقتصادی دوجانبه از اهداف این همایش است که در دو بخش تاریخی- فرهنگی و اقتصادی- تجاری برگزار می‌شود.
هیات ایران در این کنفرانس شامل استادان دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، مقامات اقتصادی از وزارتخانه های مختلف، روسای شرکت های خصوصی و نیز مسئولان و فعالان اقتصادی استان های شمالی و شمال غربی است.
مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه در این باره گفت: بررسی پیوندهای تاریخی و فرهنگی ایران و منطقه قفقاز شمالی و نیز بررسی راههای توسعه مناسبات اقتصادی دوجانبه از اهداف این کنفرانس است.
پیش بینی می شود با تفاهمات و توافقاتی که بین بخش های مختلف طی این همایش دو روزه صورت پذیرد، شاهد رشدی جهشی در حجم تعاملات اقتصادی، تجاری و دانشگاهی بین ایران و منطقه قفقاز شمالی باشیم که به تبع آن سهم مناسبات بین مناطق ایران و روسیه افزایش خواهد یافت.
هیاتی از وزارت صنعت، معدن و تجارت به سرپرستی مجتبی خسروتاج قائم مقام این وزارتخانه نیز در همایش «همکاری های جمهوری اسلامی ایران و قفقاز شمالی؛ تاریخ و چشم اندازهای همکاری» شرکت دارد.
منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها