کد خبر: 452488
تاریخ انتشار :

در گفت و گو با «نامه نیوز» مطرح شد؛

اختلاف احمدی‌نژاد و قوه قضاییه به دست حَکَم و داور سپرده می شود؟ /واعظ آشتیانی: انتقادات احمدی نژاد رنگ و بوی انتقام گیری دارد /باید مراقب ادبیات توام با خشم و توهین احمدی نژادی ها بود /رونمایی از ماموریت اطرافیان رئیس جمهور سابق

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: «حکمیت» تازه ترین پیشنهاد برای فیصله دادن دعواي احمدي‌نژاد و يارانش با قوه قضاييه است. دعوایی که بالا گرفتن آن همه مسئولان و کارشناسان را به چاره جویی واداشته است. ادامه دار شدن ماجرای بگم بگم ها و هدف گرفتن رئیس قوه قضاییه و رئیس اطلاعات سپاه نشان می دهد که این جریان تخریب ارکان نظام را هدف گرفته اند.
به گفته آیت الله امامي‌كاشاني امام جمعه موقت تهران این قسم اقدامات موجب شادی دشمنان می شود. او با بيان اينكه نظام و آرمان جمهوري اسلامي نبايد تضعيف شود، از تریبون نماز جمعه گفت: «قواي سه‌گانه كار خود را مي‌كنند اما كار بسيار سخت و وسيع است. مخصوصا در قوه قضاييه كار وسيع و مشكل است. اگر كسي با دولت، مجلس و قوه‌قضاييه حرف دارد اين حرف را در جلسات خصوصي بزند. اگر جلسه خصوصي را كافي نمي‌دانند حكم بياورند و جلسه‌اي با آنها بگذارند و حرف‌هاي خود را بگويند نه اينكه همين‌گونه حرف بزنند و چه‌بسا حرف خلاف واقع گفته شود و رسانه‌ها هم ۱۰ تا روي آن بگذارند و جامعه را متشنج و مسوولان و ملت را دلسرد كنند.» وي با بيان اينكه همه در زير چتر جمهوري اسلامي به سر مي‌بريم، يادآور شد: « نمي‌گويم انتقاد نيست؛ مي‌گويم انتقادات را به جامعه نكشانيد. دشمن خوشحال مي‌شود. با بودن رهبري عادل گزندي نيست ولي در عين حال بايد متن جامعه و كيان كشور را همه حفظ كنيم.»
نكته قابل توجه در پيشنهاد امامي‌كاشاني اين است كه احمدي‌نژادي‌ها نيز قبلا همين پيشنهاد را داده بودند. ياران احمدي‌نژاد قبل از اينكه براي بست‌نشيني راهي حرم عبدالعظيم شوند در بيانيه شماره دو خود از مقام معظم رهبري خواستند كه رسيدگي به پرونده آنها را به آيت‌الله سيدمحمود هاشمی شاهرودي، رييس شوراي حل اختلاف قوا بسپارد. گذشته از اینکه سپردن اختلاف رئیس جمهور پیشین و همکارنش به شورای حل اختلاف قوا نوعی زیاده خواهی و خودبزرگ بینی این جریان است؛ می توان این درخواست را به خاطره خوب احمدی نژادی ها از داوري قبلي آيت‌الله شاهرودي دانست.
احمدی نژادی ها اگرچه دولت را در اختیار ندارند اما دوست دارند که اختلافاتشان با قوه قضاییه نیز در همان مرجع بررسی شود. البته این پیشنهاد آن ها مورد توجه کسی قرار نگرفت و نهایتا ناگزیر شدن که بی سر و صدا از خیر آن بگذرند. ادامه جنجال آفرینی ها و انتشار ویدئوهای تهدید آمیز اما کارشناسان ، تحلیل گران و چهره های سیاسی شاخص را به فکر انداخته است. پیشنهاد امامی کاشانی نیز در همین راستا است اما باید منتظر ماند و دید که قوه قضاییه نیز حاضر می شود حکمیت را بپذیرد. سوال دیگر این است که کدام مرجع و نهاد می توان این وظیفه را به عهده بگیرد.
امیررضا واعظ آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا که معتقد است این پیشنهاد می تواند مفید واقع شود، در گفت و گو با «نامه نیوز» گفت: «به نظر من اگر بنای حکمیت باشد در حد یک نشست کارشناسی و با حضور نمایندگان طیف احمدی نژاد و قوه قضاییه خواهد بود در غیر این صورت یک رویه ایجاد شده و ناگزیر می شویم که هر مساله ای را به نهادی غیر از قوه قضاییه بسپاریم».
وی در پاسخ به اینکه نفس پذیریش مساله حکمیت عقب نشینی قوه قضایه تعبیر می شود یا خیر؟ گفت: « این عقب نشینی نیست زیرا نمی دانیم که نتیجه حکمیت به نفع چه کسی است. اگر حکم مشخص شود حتما به همه زوایا از جمله ادبیات توام با خشم و توهین احمدی نژادی ها توجه می کند و مراقب است. احیانا اگر کوتاهی از سوی قوه قضاییه صورت گرفته باشد نیز دیده خواهد شد. به عبارتی مشخص نیست که حکم به نفع چه کسی رای می دهد پس عقب نشینی نیست. در واقع باید دید که احمدی نژادی ها چقدر پذیرای رای حکم هستند».
واعظ آشتیانی بیان اینکه « احمدی‌نژاد به دنبال اسطوره ‌شدن است» گفت» «او می‌خواهد لیدر عدالت‌طلبی باشد. در عین حال، به‌نظر می‌رسد احمدی‌نژاد و اطرافیانش ماموریتی برای خود تعریف کرده‌اند که ارکان نظام را یکی‌یکی تخریب کنند؛ اولین و دست‌ به ‌نقدترین آنها هم قوه‌قضائیه است که آن را نشانه رفته‌اند لذا باید این مساله را حل و فصل کرد و اجازه تخریب ارکان نظام را نداد».
وی با اشاره به اینکه حرف های احمدی نژادی ها رنگ و بوی تسویه حساب شخصی و انتقام گیری دارد، گفت: «باید آرامش کشور را به نحوی حفظ کنیم که قوه قضاییه و نهادهای دیگر بتواند به کار خود پرداخته و انتقادات موجود را نیز بشنوند و پاسخگو باشند. از آنجایی که مسئولان قوه قضاییه خودشان بارها اذعان کرده اند که مشکلاتی در این قوه وجود دارد و باید حل شود؛ باب انتقاد باز است. برای پرهیز از ادامه سیاه نمایی ها می توان حکم تعیین کرد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها