کد خبر: 454364
تاریخ انتشار :

کدخدایی: در انتخابات ایران امکان تقلب وجود ندارد/ سران فتنه باید بیایند و به مردم پاسخ دهند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

عباسعلی کدخدایی با حضور در برنامه نگاه یک با بیان اینکه انتخابات یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران و هیچگاه نسبت به انتخابات عقب نشینی نداشته است، افزود: نظام جمهوری اسلامی نظام مردمی و با پشتیبانی و ایثارگری های مردم شکل گرفته است بنابراین مردم همیشه در صحنه حضور دارند و انتخابات مظهر حضور همیشگی مردم بوده است.
به گزارش نامه نیوز، سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: انتخابات حتی در زمان جنگ هم برگزار می شد و تا سال ۱۳۸۸ حدود ۳۰ انتخابات را برگزار کردیم.
کدخدایی با بیان اینکه دشمن اعتراف کرد که در پس حوادث سال ۱۳۸۸ بود، اضافه کرد: دشمنان از یک سال پیش از انتخابات سال ۸۸ هم چشم طمع به انتخابات دوخته بودند.
وی با اشاره به اینکه انتخابات کنش عظیم سیاسی و اجتماعی است، گفت: دشمن با برنامه ریزی و طراحی قبلی عمل کرد و عده ای هم در داخل فریب شعارها و شبهات و اظهارات دشمن را خوردند.
کدخدایی افزود: دشمن می خواست به انتخابات و چهره مردمی نظام جمهوری اسلامی ایران ضربه وارد کند اما در ۹ دی سال ۱۳۸۸ مردم در حفاظت و پاسداری نظام جمهوری اسلامی ایران و حقوقشان حماسه پرشوری خلق کردند.
عضو حقوقدان شورای نگهبان اضافه کرد: چند ماه پیش از انتخابات سال ۸۸ واژه ای به مفهوم نبود سلامت انتخابات، ادبیات رسانه ای برخی افراد شد و اظهار نگرانی کردند در حالی که مدارک و مستندانی نداشتند.
کدخدایی افزود: ما در شورای نگهبان حس کردیم که این موضوع می تواند آسیب زا و طراحی و برنامه ریزی شده باشد.
وی اضافه کرد: درخواست آنان مبنی بر لزوم تشکیل نهادی به نام کمیته صیانت از آراء، ایجاد شبهه در ذهن مردم ایجاد و آنان را نسبت به سلامت انتخابات مردد می کرد و این در حالی بود که در هیچ جای قانون تشکیل چنین نهادی پیش بینی نشده بود.
کدخدایی با اشاره به مناظره های برگزار شده میان نامزدهای انتخابات سال ۱۳۸۸ گفت: تمرین این مناظره ها را نداشتیم و افکار عمومی هم هنوز این مناظره ها را تجربه نکرده بود و مباحثی که در آن زمان مطرح شد اثرگذار بود.
وی افزود: در انتخابات سال ۱۳۹۲ آستانه تحمل بالا رفت و افکار عمومی تجربه بیشتری داشت و نامزدها هم مراقب بودند تا مشکلی ایجاد نشود مدیران صدا و سیما هم مدیریت منطقی تری داشتند و با نامزدها صحبت کردند و تفاهم نامه هایی را با آن ها داشتند.
کدخدایی اضافه کرد: در انتخابات نباید رفتار و اعمال ما موجب هتک حیثیت و یا هتک حرمت طرف مقابل باشد و این بلوغ سیاسی را شاهد بودیم.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا شورای نگهبان صلاحیت نامزدهایی را که خواهان تشکیل کمیته صیانت از آرا شدند و اعلام می کردند قانون را قبول ندارند، رد نکرد؟ گفت: اینکه ضمانت اجرای یک بحث رد صلاحیت باشد حرف سنگینی است که نیازمند پایه های حقوقی و قانونی است اما نکته در این جاست که کمیته صیانت از آراء زمانی که از طرف شورای نگهبان اعلام شد قانونی نیست درحوزه نظارت از طرف شورای نگهبان این کمیته کنار گذاشته شد و هیچ وقت این کمیته مرجعیت قانونی در انتخابات پیدا نکرد.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه مصاحبه یکی از نامزدها مبنی بر پیروزی قطعی در انتخابات در حالی که هنوز انتخابات در جریان بود از علل حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ بود، گفت: وظیفه شورای نگهبان بررسی نتایج و شکایت ها و اعلام نتیجه بود که انجام داد و برای این شورا تفاوتی نبود که کدام یک از نامزدها پیروز می شود زیرا شورای نگهبان صلاحیت هر ۴ نفر را تایید کرده بود.
کدخدایی افزود: در جلسه ای که در خدمت مقام معظم رهبری بودیم ، وقتی اعضای ستاد هر ۴ نامزد انتخابات ریاست جمهوری حضور داشتند یکی از اعضای ستاد که قبلاً وزیر کشور بود اعلام کرد می دانیم در انتخابات ایران تقلب امکان پذیر نیست اما نسبت به صلاحیت فردی بحث داریم.
وی با بیان اینکه پس از این جلسه هم موضوع تقلب ادامه یافت، ادامه داد: زمانی که خودتان می دانید امکان تقلب وجود ندارد چرا این موضوع را ادامه دادید و به این بهانه مردم را به خیابان ها کشاندید؟
کدخدایی با اشاره به اینکه انتخابات در کشور ما متکی به مردم است و اعضای هیئت نظارت و اجرا از اقشار مختلف مردم هستند تاکید کرد: در انتخابات کشورمان امکان تقلب وجود ندارد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که آیا مستنداتی مبنی بر تقلب ارائه شد؟ گفت: در انتخابات سال ۸۸ در شورای نگهبان اقدام جدیدی انجام دادیم و به همه نامزدها اعلام کردیم که می توانند در روز برگزاری انتخابات در شورای نگهبان هم نماینده داشته باشند در حالی که بر اساس قانون، نامزدها فقط بر سر صندوق ها می توانند نماینده داشته باشند.
کدخدایی افزود: هر ۴ نامزد، نمایندگان خود را به شورای نگهبان معرفی کردند و از صبح روز انتخابات در این شورا مستقر شدند و مرتب گزارشات را ارسال می کردند و نمایندگان هر ۴ نامزد در پایان انتخابات اعلام کردند که مشکلی وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون انتخابات اگر نامزدی ادعای تقلب دارد باید مستند اعلام کند، گفت: شورای نگهبان از مدعیان تقلب، مستندات را خواست اما آن ها گزارش مستند و سند دقیق حقوقی مبنی بر وقوع تقلب ارائه نکردند.
کدخدایی افزود: آن ها ادعاهایی از جمله مبنی بر کمبود تعرفه در برخی شعب و تبلیغات خلاف واقع را مطرح کردند و فراتر از آن ادعایی مطرح نشد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: در قانون، فرصت مشخصی برای ارائه مستندات برای نامزدها در نظر گرفته شده است و در انتخابات سال ۱۳۸۸ به علت وضعیت خاص، مقام معظم رهبری با تمدید آن فرصت موافقت کردند و به مدت ۵ روز تمدید شد و پس از پایان این مهلت ها، نتیجه اعلام شد.
کدخدایی افزود: یک روز مانده به پایان مهلت تمدیدی، نمایندگان یکی از نامزدها اعلام کرد در صورت انجام برخی اقدامات از جمله شمارش دوباره برخی صندوق ها حاضریم نتیجه را بپذیریم ما هم اعلام کردیم اشکالی ندارد اما این کار چند ماه طول می کشد و اگر شما به صورت مکتوب اعلام کنید که پس از این اقدامات نتیجه انتخابات را خواهید پذیرفت ما آن را انجام خواهیم داد اما آن ها از این کار سر باز زدند و نپذیرفتند .
وی با اشاره به اینکه در انتخابات سال ۸۸ ده درصد آراء را باز شماری کردیم ، ادامه داد: امتیازات و تدابیر اضافه ای را که در سال ۸۸ داشتیم در هیچکدام از انتخابات نداشتیم .
کدخدایی گفت: بازشماری در همه انتخابات در صورتی انجام می شود که مدارک و مستندات کافی به شورای نگهبان ارائه شود مبنی بر اینکه در یک صندوق یا بیشتر، تقلب یا تخلفی صورت گرفته است و اگر اعضای شورای نگهبان پس از بررسی مستندات تشخیص دهند که لازم است آن صندوق ها باز شماری شود، دستور بازشماری داده می شود.
وی ادامه داد: اما ما در انتخابات سال ۱۳۸۸ داوطلبانه پیشنهاد دادیم حاضریم ۱۰ درصد از صندوق ها را به عنوان نمونه در مقابل دوربین های رسانه ها بازشماری کنیم و اگر ببینیم اختلاف آراء زیاد است بقیه صندوق ها را هم بازشماری کنیم.
کدخدایی افزود: ده درصد از آراء را بازشماری کردیم اما تغییر محسوس در آن ۱۰ درصد به وجود نیامد و سپس از آن نتیجه انتخابات را اعلام کردیم.
سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی گفت: امنیت ما یعنی مردم و این در همه جا ثابت شده است.
عباسعلی کدخدایی در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما افزود: مردم هر گاه احساس کنند منافع کشور به خطر افتاده است وارد صحنه می شوند.
وی گفت: تا زمانی که انسان هست فتنه نیز هست اما نباید شاقول هدایت را گم کنیم و از صراط مستقیم انحراف شویم.
سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی افزود: باید هوشیار و بصیرت داشته باشیم و اگر نمی توانیم حق را تشخیص دهیم به مراجعی که حق را می شناسند مراجعه کنیم.
کدخدایی با بیان اینکه باید به قانون پایبند باشیم گفت: شاخص فتنه این است که جایگاه دوست و دشمن را تشخیص نمی دهیم.
وی افزود: در انتخابات ۸۸ فردی مدعی بود و می گفت اگر به من رای بدهید شما را قبول می کنم و اگر ندهید شما را قبول ندارم و تا این تفکر وجود داشته باشد تا قیامت به نتیجه نخواهیم رسید.
سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی گفت: اگر چارچوب قانون را قبول نکنیم سنگ روی سنگ نمی ماند.
کدخدایی با بیان اینکه فتنه را بیگانه مدیریت می کرد افزود: در روز عاشورای ۸۸ احساسات همه مردم با توهین به مقدسات جریحه دار شد و جامعه مسلمان ما این را تحمل نکرد و مردم با هتاکان برخورد کردند.
وی گفت: مردم دیدند این مسئله فراتر از انتخابات است و در ۹ دی فارغ از مسائل سیاسی و خستگی از اغتشاشات بیرون آمدند و همه آن مسائل را کنار زدند.
سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی افزود: اگر معتقدیم برای نظام اسلامی تلاشی کرده ایم باید با بروز مسئله آن را در چارچوب قانون حل کنیم.
کدخدایی گفت: در هیچ جای عالم پذیرفته نیست که برای حرف افرادی همه دستگاه های آن کشور باطل شوند و فقط دستگاهی که آن افراد می گوید تشکیل شود به نفع آنها رای دهد.
وی افزود: سران فتنه باید بیایند و به مردم پاسخ دهند که با چه مجوزی این همه هزینه را به ملت ایران تحمیل کردند.
سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی گفت: باید در چارچوب قانون حرف بزنیم و قانون تخلف هایی را که می تواند بر نتیجه انتخابات اثر گذار باشد اعلام کرده است.
کدخدایی افزود: نمی توانیم حرفی بزنیم و ادعایی داشته باشیم که مبنای حقوقی نداشته باشد.
وی گفت: در نشستی که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با حضور برخی مسئولان کشور و اعضای ستادهای انتخاباتی نامزدها در محضر رهبر معظم انقلاب داشتیم اعضای ستادهای معترض گفتند مطمئنیم که نمی تواند تقلبی در انتخابات انجام شده باشد اما همین افراد پس از آن جلسه دوباره بر تقلب تاکید کردند.
سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی با بیان اینکه آن جلسه بسیار صمیمانه و محبت آمیز بود اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در آن جلسه بر اجرای قانون تاکید داشتند و فرمودند شکایات را بررسی کنید تا حقی ضایع نشود.
کدخدایی گفت: اعضای ستادهای معترض به نتیجه انتخابات در آن جلسه تاکید بر ابطال انتخابات به دلیل تایید صلاحیت یکی از نامزدها را داشتند و می گفتند صلاحیت او نباید تایید می شد.
وی افزود: پس از انتخابات و آن جلسه ستادهای معترض گزارش هایی را فرستادند که همان گزارش های روز انتخابات مبنی بر کمبود تعرفه در برخی مناطق و مانند آن بود.
سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی گفت: معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ واژه ای را در عالم سیاست با عنوان تدلیس سیاسی جعل کردند در حالی که این واژه را به هر رفتاری از جمله رفتار خود معترضان به نتیجه انتخابات می توان نسبت داد.
کدخدایی گفت: در قانون درباره امکانات تبلیغاتی بیشتر رئیس جمهوری که برای دوره بعدی نامزد شده است از جمله سخنرانی ها، دیدارها و سفرها چیزی نیامده و این موضوع برای همه روسای جمهوری که دو دوره رئیس جمهعور شدند وجود داشت.
منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها