کد خبر: 454581
تاریخ انتشار :

هشدار درباره نقش مخرب صداوسیما در اغتشاشات اخیر/عضو جامعه روحانیت: یک جریان یک سویه در رسانه ملی وجود دارد /امام گفت صداوسیما دانشگاه است نه نمایشگاه و فروشگاه /مردم به صداوسیما اطمینان و اعتماد ندارند /بودجه میلیاردی صداوسیما صرف چه چیزی می شود؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

عملكرد صدا و سيما سال‌ها است مورد انتقاد اصلاح‌طلبان قرار دارد اما اين عملكرد اين روز‌ها با واكنش فعالين سياسي اصولگرا نيز روبه‌رو شده است.
به گزارش نامه نیوز سيد رضا اكرمي عضو مجمع روحانيت مبارز معتقد است رسانه ملي اين روز‌ها مقبوليت خود را از دست داده و به جاي دانشگاه به نمايشگاه تبديل شده است. اكرمي، ‌مي‌گويد در صدا و سيما جرياني يك‌سويه وجود دارد و همين موضوع موجب دلسردي مردم از رسانه ملي شده است.
ارزيابي شما از عملكرد صدا و سيما در پوشش اتفاقات اخير چيست؟ آيا اين سازمان توانست افكار عمومي را اقنا كند؟
من به صورت كامل برنامه‌هاي صدا و سيما را رصد نكرده‌ام و تنها بخش‌هاي خبري شبكه خبر و زيرنويس‌هاي اين شبكه را دنبال كردم كه بايد بگويم راضي‌كننده نيست. ديدگاه امام نسبت به صدا و سيما اين بود كه صدا و سيما دانشگاه است نه فروشگاه و نمايشگاه. صدا و سيما مشكلات گوناگوني مانند بودجه و مديريت دارد.
آيا نسبت به صدا و سيما اقبال عمومي وجود دارد؟
صدا و سيما اين روز‌ها عملكرد مقبولي ندارد. در روزهاي اول انقلاب ما شاهد بوديم كمونيست، ماركسيست، سوسياليست و انقلابي دور يك ميز جمع شده و درباره موضوعات مختلف صحبت مي‌كردند و مطلب روشن مي‌شد. اما امروز در صدا و سيما شاهد هستيم مناظرات يك‌طرفه است، چالشي نيست، منصفانه نيست و در نهايت حتي عالمانه و جامع نيز نيست. با وجود اين ايرادات صدا و سيما جاذبه‌اي كه بايد دارا باشد را ندارد. تمامي مسوولان بايد تلاش كنند مشكلات مادي، علمي، مديريتي و اخلاقي اين سازمان حل شود. صدا و سيما بايد از اختلافات بكاهد نه آنكه به اختلافات دامن بزند. راه‌حل اين موضوع نيز برگزاري مناظرات صحيح و عاقلانه ميان تمام جريان‌هاي سياسي كشور است. اما در كل بايد بگويم صدا و سيما آنطور كه بايد و شايد مقبول نيست.
يعني عملكرد صدا و سيما منجر به افزايش اختلافات شده است؟
در مورد اخبار چون اطلاعات كامل ندارم اظهارنظر نمي‌كنم اما به‌طور كلي بايد بگم وضعيت پوششي صدا و سيما در اخبار مطلوب نيست و اين عملكرد نامطلوب منجر به بروز برخي اتفاق‌ها شده است. صدا و سيما اين روز‌ها دانشگاه نيست. در دانشگاه موضوعات مختلف مطرح شده و دانشجويان نظرات مختلف خود را مطرح مي‌كنند، كنفرانس مي‌دهند و نقد مي‌كنند تا نتيجه موضوع بحث روشن شود. اينكه در يك موضوعي يك‌طرفه هركسي هرچه دلش بخواهد بگويد حتي اگر صحيح باشد چون يك طرفه است بي‌فايده خواهد بود. در صدا و سيما بايد موضوعات چالشي شده و كارشناسان راه‌حل ارايه كنند. به عنوان مثال در موضوع اقتصاد مقاومتي چه مقدار در صدا و سيما به آن پرداخته شد؟ آيا ما نمي‌توانيم اين مشكلات را حل كنيم؟ اينها مسائل علمي و اجتماعي است كه بايد عاقلان بنشينند و درباره آن راه‌حل پيدا كنند. بعضي موضوعات نياز به آگاهي و فرهنگ‌سازي دارد كه اين وظيفه بر عهده صدا و سيما است كه متاسفانه اين روز‌ها ما شاهد چنين اتفاقاتي در اين سازمان نيستيم.
نقش صدا و سيما در كوچ مردم به شبكه‌هاي اجتماعي چيست؟ چرا برخي كانال‌هاي بي‌هويت نبض جريان را در اتفاقات اخير به دست گرفتند؟
صدا و سيما مشكلات زيادي دارد كه با يك مطلب و گفت‌وگو حل نمي‌شود. بسياري كارشناسان و فعالين سياسي معتقدند مردم اصلا به صدا و سيما اعتقاد ندارند و روي به ماهواره و كسب اطلاعات از خارج از كشور آورده‌اند. اين روز‌ها نسبت به صدا و سيما يك عدم اطمينان وجود دارد. بايد به اين سازمان كمك كنيم تا مردم با صدا و سيما آشتي كنند. صدا و سيما بايد منصفانه عمل كند تا جاذبه داشته باشد. اگر رسانه ملي بتواند اين كشش و جاذبه را در جامعه نسبت به خود ايجاد كند، مردم به صدا و سيما اعتماد كرده و به حرف بيگانگان و شبكه‌هاي ماهواره‌اي بها نمي‌دهند. رسانه ملي بايد به موضوعات منصفانه ورود كند. ما بايد مشكلات رايج مانند گراني، بيكاري و اعتياد و... را بپذيريم اما اينكه فقط درد را بيان كنيم اشتباه است. به عنوان مثال مشكل موسسات اعتباري. عده‌اي از مردم بدون تحقيق پول و سرمايه خود را در اختيار برخي موسسات مالي قرار مي‌دهند و بعد از ورشكستگي به سراغ دولت مي‌آيند. صدا و سيما بايد در اين موضوعات اطلاع‌رساني كند. آيا اين موسسه قانوني است؟ زماني كه موسسه‌اي مي‌گويد سود بالا مي‌دهيم مردم هجوم مي‌‌آورند. آيا اين كه موسسه‌اي تابلو دارد دليل بر قانوني بودن آن است؟ در اين كشور گذرنامه جعل مي‌كنند، جعل تابلو كه كاري ندارد. مردم نيز بايد ميزان آگاهي خود را افزايش دهند. در اين مسير صدا وسيما و مطبوعات نقش مهمي را ايفا مي‌كنند. بودجه صدا و سيما ١٥ تا ٣٠ هزار ميليارد تومان است. اين بودجه صرف چه مي‌شود؟ خيلي كار بايد روي صدا و سيما انجام گيرد تا اين مشكلات برطرف شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها