کد خبر: 456398
تاریخ انتشار :

ظریفیان:فیلتر کردن فضای مجازی نه ممکن است و نه مطلوب/ به جای فیلتر کردن از تجارب خوب جهانی استفاده کنیم

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

غلامرضا ظریفیان با بیان اینکه فناوری اطلاعات به گونه‌ای است که امکان فیلتر کردن آن وجود ندارد، اظهار کرد: در همه دنیا به مردم درباره استفاده از فضای مجازی آموزش می‌دهند و مردم را متوجه آثار و پیامدهای فضای مجازی می‌کنند و البته ممکن است در مواردی که به منافع ملی و امنیت ملی یا مسائل اخلاقی یا خشونت‌آمیز مرتبط باشد، اقدامات حقوقی لازم را انجام دهند.
به گزارش نامه نیوز، وی در ادامه افزود: تجربه پیشرفت فناوری اطلاعات نشان می‌دهد فیلتر کردن فضای مجازی غیر از مواردی که نام بردیم، نه ممکن است و نه مطلوب، به دلیل آنکه مسیرهای زیادی برای عبور از این فیلترها وجود دارد و ممکن است جامعه را وارد عرصه‌ای از قواعد غیرحقوقی کرده و جامعه به این قواعد عادت کند که آثار منفی آن کمتر از آسیب‌های فضای مجازی نیست.
این فعال سیاسی همچنین خاطرنشان کرد: به دلیل گسترش فناوری اطلاعات اکنون فیلترشکن‌های متعددی وجود دارد و استفاده از آن هم ساده است. از سویی دنیای مجازی هم عرصه جدی برای ایجاد کسب و کار است که فیلتر کردن فضای مجازی به این کسب و کارها آسیب می‌زند. مخصوصا برای جامعه ما که اشتغال یکی از دغدغه‌های آن است و در اعتراضات اخیر هم موضوع اشتغال یکی از موارد اعتراض بوده است.
ظریفیان با اشاره به اینکه جامعه ما به میزان کافی از هوشمندی و فرهیختگی برخوردار است، گفت: به جامعه در مورد نحوه درست استفاده از فضای مجازی و پیشگیری از خطرات آن می‌توان آموزش داد و حساسیت موضوعاتی مثل منافع و امنیت ملی را به مردم هشدار داد. البته در مسائلی مثل ترویج خشونت یا بحث‌های غیراخلاقی یا موضوعات امنیتی می‌توان تا حدودی محدودیت ایجاد شود اما تجربه نشان داده است که فیلتر کردن فضای مجازی نه ممکن است و نه مطلوب و بیش از آنکه آثار مثبت داشته باشد می‌تواند ایجاد نارضایتی کند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان گفت: به جای فیلتر کردن فضای مجازی، باید از تجارب بسیار خوب جهانی برای مصونیت از آثار منفی فضای مجازی استفاده کنیم.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها