کد خبر: 456907
تاریخ انتشار :

باز هم پای یک زن در میان است؛ زنی که باعث تحریم و محاصره قطر شد!

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، شیخ«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون رئیس شورای وزیران و وزیر خارجه قطر ابعاد جدیدی از محاصره قطر توسط عربستان و متحدانش را فاش کرد.
شیخ محمد در گفت و گو با تلویزیون رسمی قطر در برنامه «الحقیقه» گفت که امارات متحده عربی به دلیل تحویل ندادن همسر یک مخالف اماراتی که در دوحه به سر می برد در محاصره قطر مشارکت کرد.
وی افزود امارات دو ماه پیش از بحران خلیج فارس معامله ای را به دوحه پیشنهاد داد که برای حمله رسانه ای به قطر ، قطری ها باید یک زن را به ابوظبی تحویل دهند.
آل ثانی گفت که پیش از بحران خلیج فارس برخی اختلاف های حاشیه ای وجود داشت که در چارچوب دوجانبه می توانست حل شود لیکن دو ماه پیش از بحران خلیج فارس حملات رسانه ای توسط امارات علیه قطر رصد شد و دوحه خواستار حل مشکلات به شکل دوجانبه شد ولی ابوظبی خواستار تحویل همسر یک مخالف اماراتی شد که در دوحه مقیم است.
وی تصریح کرد که شیخ«محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی در سال 2015 دو فرستاده به شیخ«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر برای تحویل این زن فرستاد.
این مسئول قطری در ادامه افزود که امیر قطر تحویل این زن به امارات را رد کرد زیرا در زمینه ارتکاب جرمی جنایی تحت پیگرد نبود به همین دلیل تحویل اش بر خلاف قوانین بین المللی و قانون اساسی قطر است زیرا بر اساس ماده 58 فانون اساسی قطر تحویل هر گونه پناهنده به دلایل سیاسی ممنوع است.
شیخ محمد همچنین گفت:« اخلاق ما به عنوان عرب و سنت های ما اجازه تحویل زن را نمی دهد».
وزیر خارجه قطر در ادامه گفت که امیر قطر بر ضرورت اجازه ندادن به هر کسی که دوحه را به عنوان سکوی حمله به امارات یا هر گونه کشور دیگر در حاشیه خلیج فارس قرار می دهد تأکید کرد.
شیخ محمد آل ثانی در این گفت و گو تصریح کرد:«زمانی که قطر توقف حملات رسانه ای را مطرح کرد امارات موضوع همسر مخالف اماراتی را بار دیگر پیش کشید و مشخص کرد که در مقابل تحویل این زن، حملات رسانه ای به قطر متوقف می شود.»
وی افزود:« شیخ تمیم نیز بار دیگر بر موضع اش در تحویل ندادن زن تأکید کرد زیرا بر خلاف شروط اقامت در قطر عمل نکرده است که شیخ زاید پاسخ داد که هماهنگی میان دو کشور به طور کامل متوقف می شود».
وزیر خارجه قطر در ادامه گفت که مسئولان قطری با مسئولان عربستانی دیدار کردند تا این مساله را به اطلاع آنها برسانند به طوری که امیر قطر با ولیعهد عربستان در آن زمان یعنی شاهزاده«محمد ین نایف»و جانشین ولیعهد عربستان در آن زمان یعنی شاهزاده«محمد بن سلمان» در ماه می گذشته دیدار کرد.
بن عبدالرحمن عنوان کرد که «بن نایف به ما تأکید کرد که عربستان بخشی از اختلاف نخواهد بود و اگر این زن در عربستان بود سعودی ها او را تحویل نمی دادند.بن سلمان نیز در ادامه به امیر قطر گفت که خداوند رو سفیدت کند ، کشور قطر همیشه در کنار ما و جلوی ما قرار دارد و هیچ اختلافی با این کشور نداریم و ما نیز به نوبه خود برای حل مشکل تلاش می کنیم و نقش میانجی گر را بازی می کنیم».
این وزیر اماراتی فاش کرد که تحقیقات در زمینه هک کردن خبرگزاری قطر ثابت کرده است که دو کشور در این جرم دست دارند؛ کشورهایی که وی حاضر نشد نام آنها را ببرد و اعلام کرد که تدابیر حقوقی علیه آنها اتخاذ می شود.
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز پیش از این فاش کرد که امارات متحده عربی در عملیات هک کردن دست دارد، امری که ابوظبی به شکل رسمی آن را تکذیب کرد.
در 5ژوئن سال گذشته عربستان، امارات،بحرین و مصر روابط خود با قطر را پس از متهم کردنش به« حمایت از تروریسم»قطع کردند؛ امری که قطر آن را تکذیب کرد و اعلام کرد که با حمله«افتراها و دروغ پردازی ها مواجه است».
وزیر خارجه قطر در ادامه قطع امید کشورش در عبور از بحران را بیان کرد و گفت:«ما همچنان بر این باوریم که عقلانیت حاکم شود تا از بحرانی که در روابط بین المللی نظیر آن را ندیده ایم، عبور کنیم.امیدواریم که از بحران عبور شود لیکن کشورهای تحریم کننده قطر باید به قوانین پایبند باشند و به حاکمیت کشورها احترام بگذارند.»
منبع: جماران

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها