کد خبر: 461325
تاریخ انتشار :

محسنیان‌راد: فساد در کشورهای اسلامی تقصیر باورهای دینی نیست

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مهدی محسنیان‌راد در نشست بررسی چالش آزادی رسانه‌ها در امر مبارزه با فساد که از سوی انجمن اندیشه و قلم برگزار شد، گفت: یک درسی در دوره دکتری دارم که در این درس جوامع مختلف دینی جهان را رصد و شاخص فساد را بررسی می‌کنیم. در گزارش سال ۲۰۱۷ مشاهده کردم که در جهان معاصر کمتر دین را ملاک قرار می‌دهند.
به گزارش نامه نیوز، این استاد علوم ارتباطات ادامه داد: اگر ادیان اصلی را در نظر بگیریم هرچه عدد بزرگتر باشد ادراک فساد کمتر است. در دانمارک این عدد ۹۰ است؛ یعنی مردم در جامعه فساد را کم درک می‌کنند و مثلا برای رفتن به اداره دنبال پارتی نیستند. میانگین احساس فساد ۴۲ بوده است در حالی که این عدد در ایران ۲۹ است.
وی افزود:‌ طبق پژوهش‌های به عمل آمده در میان ادیان مختلف، پیروان دین شینتوا درک فساد کمتری دارند و عدد آنها ۷۲ است. بعد از آنها یهودیان با عدد ۶۴، مسیحیان، بوداییان و هندوها هستند و کشورهای اسلامی عدد درک فسادشان ۳۲ است. این تقصیر باورهای دینی نیست بلکه ریشه آن در نحوه اداره جامعه است نه مبنای متون دینی.
محسنیان‌راد خاطرنشان کرد: شاید یکی از دلایل این باشد که سهم عمده‌ای از کشورها مستعمره بوده و درحال گذار از سنت به مدرنیته هستند. ایران یک استثنا است و در مسیر عبور از سنت به مدرنیته زمان زیادی را صرف کرده است و برای حل مشکلاتش از دانش استفاده می‌کند بدون نفی گذشته.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق با اشاره به سخنان صادقی در این نشست اظهار کرد: مشکل ما این است سه متغیر روزنامه نگاران تحقیقی، حمایت قانون از آزادی اطلاعات و وجود استقلال رسانه که آقای صادقی بیان کردند، به صورت سیستماتیک اجرا نشد. رادیو تلویزیون ۴۰ سال در انحصار است و باید وضعیت اجرای این باید و نبایدها را در دنیا را ببینیم. اینکه رادیو و تلویزیون در انحصار باشد در کل جهان سه کشور شاید اینطور باشند
وی ادامه داد: در تحقیقی که انجام شد، مشخص شد در جمهوری اسلامی هیچ یک از ۶ تئوری نظام رسانه‌ای وجود ندارد و مخلوطی از همه است. سیستم آمادگی شفافیت را ندارد و در نظامی که قوه قضائیه تصمیم می‌گیرد نشریات چه کنند، وضعیت خوب نیست.
محسنیان‌راد در واکنش به سخن توکلی مبنی بر اینکه عقل را در کشور طلاق دادیم، گفت: آقای توکلی چون شما دلسوز هستید به استیصال افتاده‌اید و به این خاطر گفتم آقای توکلی شما مستاصل هستید.
وی افزود: چرا شما در هیات نظارت بر صداوسیما باشید؟ چرا مرحوم معتمدنژاد یا اساتید ارتباطات در هیات نظارت بر صداوسیما نباشند؟ چرا یک نماینده نداند مصاحبه‌اش لغو شده است؟
این استاد دانشگاه با بیان اینکه با سیستم حاکم بر رسانه‌ها وظیفه دیده‌بانی و کشف فساد توسط رسانه‌ها مطلقا ممکن نیست، اظهار داشت: من سال ۶۹ تحقیق کردم که چرا در روزنامه‌ها بیشتر از اخبار تولیدی، اخبار روابط عمومی و سخنان مقامات منتشر می‌شود؟ خیلی‌ها جواب دادند سری که درد نمی‌کند، دستمال نمی‌اندازد. باید جراحی کامل توسط استادان ارتباطات در نظام رسانه‌ای انجام شود تا وظیفه دینی‌مان در مبارزه با فساد را انجام دهیم.
محسنیان اضافه کرد: تا سیستم کلی رسانه‌ای در ایران عوض شود، امکان مبارزه با فساد نیست.
منبع: ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها