کد خبر: 462715
تاریخ انتشار :

لاتاری، سوسیس و شوهای مفرح، ترفندهای افزایش مشارکت مردمی در انتخابات روسیه

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت، کمتر از دو ماه به انتخابات ریاست جمهوری روسیه باقی مانده است؛ جایی که روسیه به ولادیمیر پوتین و انتخاب مجدد او رای‌ می‌دهد. ممکن است نام هشت نامزد روی برگه‌های رای نوشته شود اما فقط نام پوتین ارزش بالایی دارد. از آنجایی که انتظار می‌رود رئیس‌جمهوری کنونی روسیه با رای قابل توجهی مجددا پیروز شود، کرملین خواهان آن است که نتایج این انتخابات جلوه‌ای جهانی هم داشته باشد.
طبق گزارش‌ها، کرملین می‌خواهد این انتخابات جایی از تردید برای مشروعیت رئیس‌جمهوری روسیه باقی نگذارد. با اینهمه، این اولین انتخابات ریاست جمهوری روسیه پس از الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه است. ایندیپندنت نوشت، بنابراین پیروزی در دور اول با کسب ۶۵ تا ۷۰ درصد آراء به نظر کافی نمی‌آید. باید این احساس برداشت شود که گویی کل کشور به این روند ملحق شدند.
براساس این گزارش، کرملین ظاهرا خواستار مشارکت حداقل ۷۰ درصدی است که به نفع ولادیمیر پوتین رای بدهند. حداقل رای، باید از حدود ۶۴ درصد رایی که پوتین در سال ۲۰۱۲ دریافت کرد و مشارکت مردمی بیش از ۶۵ درصد بالاتر باشد. ایندیپندنت می‌نویسد: اما این مساله یک مشکلی دارد. چطور می‌خواهید برای رقابتی تمایل ایجاد کنید که رقیبی در آن نیست؟
ایندیپندنت نوشت: هدف ۷۰/۷۰ را که به میزان مشارکت مردمی و میزان آرای نهایی پوتین اشاره دارد، کرملین رد کرده است اما الکساندر کارلین، فرماندار منطقه آلتای که به صورت مخفیانه آن را در یک نشست ضبط کرده است، آن را تایید می‌کند.
طبق گزارش‌ها الکساندر کارلین گفته است: شاید رئیس کمیته انتخابات بگوید که خبری از ۷۰/۷۰ نیست اما هیچکس آن را منتفی ندانسته است... این حقیقت است... هیچ بهانه‌ای هم مورد قبول نیست. شما تمام امکانات را در اختیار دارید.
اکثر تحلیل‌های روزنامه ایندیپندنت نشان می‌دهد مشارکت ۷۰ درصدی بعید است. در انتخابات پارلمانی سال گذشته، کمتر از نیمی از واجدین شرایط رای دادند. در حالی که مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری همواره بالاتر است، صعود به میزان درخواستی هم هرگز قبلا دیده نشده است. والری سولووی، استاد موسسه ارتباطات بین‌الملل در مسکو می‌گوید: رسیدن به ۷۰ درصد تقریبا غیر ممکن است. اما برای رسیدن به آن شما به میزان مشخصی دسیسه نیاز دارید و اینکه اجازه دهید رقابت آزادی از سوی نامزدهای باقی مانده برگزار شود و این یک بازی خطرناک برای کرملین است.
ایندیپندنت در ادامه نوشت: در روز انتخابات هم، احتمالا رای‌دهندگان با تخفیف‌های ویژه، لاتاری‌ها و کاهش قیمت سوسیس و حتی برگزاری‌ شوهای مفرح مواجه می‌شوند! چنین شیطنت‌هایی که یک سنت در کمپین‌های انتخاباتی روسیه است، احتمالا ۵ یا ۱۰ درصد به میزان مشارکت مردمی می‌افزاید. همچنین ممکن است تلاش‌هایی برای پر کردن صندوق‌های رای انجام شود؛ حرکتی که در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۱ دیده شد. اما طبق گفته گولوسف، استاد سیاست رقابتی در دانشگاه اروپایی سن پترزبورگ نشانه‌های بزرگتر برای بعد از انتخابات است؛ زمانی که آراء در پروتکل‌های انتخاباتی رسمی ثبت می‌شوند. ممکن است دولت دستوری برای تمییز جلوه دادن همه چیز صادر کند. اما فرمانداران می‌دانند که کسب نتایج ضعیف برای پوتین خبر خوبی برای آنها نیست.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها