کد خبر: 464701
تاریخ انتشار :

لاوروف: کسانی که برنامه موشکی ایران را بی‌ثبات کننده می‌دانند مدرک ارائه دهند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو امروز نوشت: "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیون «راسیا-1» در مورد موفقیت‌ها و ناکامی‌های سیاست خارجی سخن گفته و در جریان آن دیدگاه خود در باره بسیاری از مسائل بین المللی را نیز تشریح نمود.
لاوروف در این مصاحبه تاکید کرد که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در باره برنامه هسته‌ای ایران بسیار موثر در حال اجراست و درخواست واشنگتن برای تجدیدنظر در آن،کاملا غیرواقع بینانه است. وی یادآور شد: «آنها (آمریکایی‌ها) نه تنها از اجرای تعهدات خویش بر اساس برجام سرباز زده اند، بلکه حتی خواستار تغییر آن شده اند که به خودی خود اصلا واقع بینانه نیست. دولت آمریکا حتی از شرکت کنندگان اروپایی در این توافقنامه یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان، نیز خواسته تا در این خصوص با واشنگتن همکاری کنند. سه کشور اروپایی هم موافقت کرده اند تا با آمریکا گروه کاری در این مورد تشکیل دهند تا مفادی از این توافقنامه که به نظر آنها نادرست است را اصلاح کنند. قبل از هر چیز سعی دارند برنامه موشکی ایران و مسئله رعایت حقوق بشر و اقدامات تهران در منطقه که به عقیده آنها تاثیر منفی بر برخی مناقشات منطقه دارد را نیز در سند جدید بگنجانند.»
لاوروف با اشاره به اینکه نه روسیه و نه چین که در این توافقات مشارکت داشتند، در این گروه کاری دعوت نشده اند، تاکید کرد: «البته من فکر نمی کنم که ما با این کار موافقت می کردیم، ولی چنین دعوتی اصلا صورت نگرفت. واقعیت این است که تمامی مفاد توافق هسته‌ای با ایران در سال 2015 در قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت تقویت شده اند و بطور کامل نیز از سوی ایران رعایت شده و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بارها در گزارشات خود اجرای همه تعهدات تهران را تایید کرده است. آمریکایی‌ها ضرب المثلی دارند که می گویند: اگر چیزی نشکسته، نیازی به ترمیم ندارد. این توافقنامه هم موثر عمل کرده و نیازی به اصلاح ندارد. ولی آنها به تلاش خود ادامه می دهند و این بسیار بد است.»
وزیر خارجه روسیه گفت: «ایران تنها کشوری در منطقه نیست که در حال توسعه برنامه موشکهای بالستیکی است. اگر کسی می خواهد برنامه موشکی را بررسی کند، بفرماید. کسانی که برنامه موشکی ایران را بی ثبات کننده اوضاع در منطقه می دانند، باید دلایل و مدارک ارائه دهند.»
به عقیده وی، اصلا درست نیست که این مسئله یا حقوق بشر در ایران با توافق هسته‌ای با هم درآمیخته شوند. ایران کشوری با نفوذ است، مانند سایر کشورهای منطقه. عربستان سعودی و حتی قطر هم، هریک منافع خاص خود را در مسائل منطقه و امور بین المللی دنبال می کنند. واقعیت این است که در پشت این اقدامات آمریکا، رویکردی تبعیض آمیز، ناعادلانه و بدون دلیل و منطق وجود دارد.
سرگئی لاوروف تاکید کرد که طرف روسی بارها برخورد جایگزینی را ارائه داده که آن شامل ایجاد پلی بین کشورهای عربی منطقه خلیج فارس و ایران است تا اعتماد متقابل و امنیت منطقه تقویت شود. این روند می تواند برگزاری کنفرانسی با حضور کشورهای منطقه خلیج فارس و 5 کشور عضو دائم شورای امنیت، اتحادیه اروپا و نمایندگان سازمان ملل و اتحادیه عرب انجام شود تا اعتماد متقابل بین کشورهای منطقه از طریق تبادل اطلاعات و شفافیت اقدامات نظامی تقویت شود. بعد از آن می توان اقدامات مشترک، بازدیدهای متقابل از تاسیسات نظامی و دعوت از دانشمندان یکدیگر صورت بگیرد.
وی افزود:«ولی متاسفانه چنین ابتکارعملی به خاطر مشکلاتی که در روابط بین ایران و برخی کشورهای عربی وجود دارد، سالهاست نتوانسته تحقق پیدا کند. ولی به عقیده من، طرفین باید گفتگو را آغاز کنند، برای اینکه این مشکلات بدون مذاکره در باره آنها از بین نخواهند رفت و ما همچنان به لزوم حرکت در جهت تحقق این ابتکارعمل اصرار داریم تا همه طرفین آمادگی برگزاری چنین کنفرانسی را پیدا کنند.»
مشکلات در روابط مسکو و واشنگتن و عوامل داخلی موثر در آن
وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سئوال دیگری در باره روابط با آمریکا گفت: «اگر واقعیت را بخواهید برای من مسائل پیرامون به اصطلاح «گزارش کرملین» یا دیگر گزارشاتی که در واشنگتن علیه روسیه تهیه می شود، اصلا اهمیتی ندارند و این مسائل نشانه تمایلات روس هراسانه موجود در ایالات متحده است.»
به گفته وی، تنها مسئله مثبت در روابط دو کشور این است که دو طرف تقریبا بصورت حرفه ای روی توافق مربوط به ادامه کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی در حال کار هستند. علاوه بر این، روسیه و آمریکا در عرصه نظامی در سوریه هم همکاری نه چندان بدی با یکدیگر دارند و مانع از بروز حوادث غیرمنتظره در جریان عملیات نظامی دو کشور در خاک سوریه شدند. تماس‌های مرتبی بین دو طرف در زمینه مسائل سوریه و همچنین منطقه بطور کلی، بین وزرای امور خارجه دو کشور برقرار است.
لاوروف معتقد است تحقیقات در مورد اینکه گویا روسیه در انتخابات آمریکا دخالت کرده، تنها به منظور دور کردن توجه ها از عوامل واقعی رخ داده در جریان انتخابات است. به همین دلیل لازم است تا تحقیقاتی در داخل حزب دموکرات آمریکا در باره عوامل واقعی نقض قوانین در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 ، از جمله توطئه‌های داخل حزبی بین دموکرات‌ها و نقش سازمان "اف بی ای" در مبارزات بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان صورت بگیرد.
به گفته وی، هرچند چنین تحقیقاتی ممکن است منجر به افشای اطلاعاتی شود که برای بسیاری در ایالات متحده ناخوشایند خواهد بود و به همین دلیل بهترین راه، مقصر جلوه دادن روسیه، انتخاب شده است.
مخالفت بسیاری از کشورهای اروپایی با سیاست واشنگتن در قبال مسکو
وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت که بسیاری از کشورهای عضو ناتو و اتحادیه اروپا در جریان تماس‌های دوانبه خود با مقامات مسکو، به غیرسازنده و بی پایه و اساس بودن اظهارات ضدورسی اعتراف می کنند، ولی همبستگی‌های درون سازمانی آنها را مجبور کرده است تا همچنان در این راه پیش بروند.
وی یادآور شد که آمریکایی‌ها سالهای زیادی است که همه روزه به شرکای خود در پیمان آتلانتیک شمالی در خصوص «همبستگی در این باره که روسیه یک تهدید بشمار می رود»، گوشزد کرده اند.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین اعلام کرد که بسیاری از کشورهای اروپایی با سیاست آمریکا در برخورد با دولت اوکراین و ارسال تسلیحات نظامی به این کشور نیز موافق نبوده و مایل نیستند که در این مسئله دخالتی داشته باشند. در حالیکه آمریکا تلاش می کند تا پای برخی کشورهای اروپایی، بخصوص همسایگان روسیه در منطقه بالتیک را به مسئله ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین بازکنند.
سرگئی لاوروف تاکید کرد، این در حالی است که روسیه هرگز نه با چین و نه با کشور دیگری، علیه هیچ کشور ثالثی دوستی نکرده است و چنین برخوردی اصلا در سیاست خارجی مسکو مطرح نیست.
وی در مورد روابط مسکو و پکن نیز یادآور شد که روابط خوب دوجانبه بین روسیه و چین به خاطر برخوردهای صادقانه، شفاف، متقابلا سودمند، مورد توافق و مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک می باشد و این خط مشی در روابط دوجانبه در آینده نیز ادامه خواهد یافت و طرح‌های گسترده و بسیار زیادی برای همکاری‌های خوش آتیه در عرصه‌ها مختلف بین دو کشور در حال تحقق است.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها