کد خبر: 465614
تاریخ انتشار :

سنگ اندازی کاخ سفید در مسیر سئول-پیونگ یانگ/ کاخ سفید در مقابل آشتی جویی سئول-پیونگ یانگ

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، شواهد حکایت از آن دارد تنش بین کره شمالی و جنوبی همزمان با آغاز المپیک زمستانی پیوچانگ تا حدودی کاهش یافته است. با آرام شدن لحن رهبران دو کره، اکنون دورنمای امید به خاموشی بحران در شبه جزیره کره اندکی پررنگ تر شده است.
در حالی که در چند ماه اخیر تنش میان دو کره به علت آزمایش های موشکی پیونگ یانگ افزایش یافته بود اما برخی گام های مثبت دو طرف موجب تغییراتی غیرقابل پیش بینی در روندها شد. داستان از آنجا آغاز شد که رئیس جمهوری کره جنوبی از کره شمالی برای حضور در بازی های المپیک دعوت کرد.
«کیم جونگ‌ اون» رهبر کره شمالی ضمن پذیرش این دعوت، «کیم یو جانگ» خواهر خود را که نزدیکترین فرد به وی است با ورزشکاران این کشور به المپیک زمستانی فرستاد.
این هیات، عالی رتبه ترین نمایندگان سیاسی پیونگ یانگ بود که از دهه 1950 میلادی تاکنون به سئول رفت. رئیس مجلس کره شمالی هم که به نوعی رئیس اسمی این کشور به شمار می رود به همراه خواهر رهبر کره شمالی با «مون جائه» رئیس جمهوری کره جنوبی دیدار کرد و دعوتنامه رسمی را که به خط کیم جونگ اون نوشته شده بود به وی تحویل داد. رهبر کره شمالی در این نامه، از عالی رتبه ترین مقام سئول خواست مذاکرات صلحی را برای ایجاد فضای آشتی جویانه میان دو کره راه اندازی کند.
همچنین رهبر کره شمالی پس از دریافت گزارش سفر خواهر خود، از تلاش های برجسته و تاثیرگذار کره جنوبی در میزبانی المپیک زمستانی قدردانی کرد.
** پیام های مثبت دو کره
به نظر می آید یخ روابط پرچالش میان دو کره در حال آب شدن است و هر دو پایتخت تمایل خود برای پایان دادن به تعارض را نشان داده اند.
«نشریه تایمز» در گزارشی عنوان داشت که رهبر کره شمالی راه را برای آغاز مذاکرات و از سرگیری روابط با کره جنوبی باز کرده است. کیم جونگ اون که تحت تاثیر استقبال گرم دولت سئول از فرستادگان خود قرار گرفته، اکنون اعتقاد دارد مهم این است که روند آشتی میان دو کره هر چه زودتر دنبال شود.
گرچه دولت سئول به سرعت به این دعوت پاسخ ندادند اما رئیس جمهوری کره جنوبی هم عنوان داشت دو کره باید فضا را برای دیدار دو رهبر و از سر گیری مذاکرات آماده کنند. دولت سئول تاکید دارد مذاکرات دو کره باید به صورت سه جانبه و با مشارکت آمریکا انجام شود.
این نشریه برجسته آمریکایی نوشت حضور مقام های ارشد کره شمالی در المپیک و تماشای دیدار مسابقات تیم متحد ورزشی دو کره از نظر برخی کارشناسان نشانه ای از گرم تر شدن روابط است ضمن اینکه پیونگ یانگ تلاش دارد در میان روابط کره جنوبی و ایالات متحده نقش آفرینی کند.
کره جنوبی اعلام کرده است به مسیر رو به جلوی خود در زمینه بهبود روابط با همسایه شمالی ادامه می دهد و حتی ترتیباتی را برای تسهیل سفر و دیدار خانواده ها در دو کشور ایجاد می کند. حتی سئول تاکید دارد با وجود تعهد آمریکا برای حداکثر سازی فشارها، در جهت کاهش بحران نظامی در مرزهای دو کشور برنامه ریزی خواهد کرد.
روند بهبود شرایط به حدی سریع است که به نوشته روزنامه انگلیسی «گاردین» دو کشور همسایه که از دهه 1950 از نظر ظاهری در حالت جنگی به سر برده اند ممکن است اکنون موجب دوری دو متحد (آمریکا و کره جنوبی) شوند.
**رفتارهای متناقض آمریکا
با وجود پیام های مثبت دو کره به یکدیگر، این مقام های آمریکایی هستند که سعی می کنند تا مانع برداشته شدن مسیر دشوار دو کره شوند.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در چند ماه اخیر سیاست های تهاجمی را علیه پیونگ یانگ در دستور کار خود قرار داد و حتی از حملات پیش دستانه به این کشور سخن گفت.
تارنمای «یو.اس نیوز» نوشت: ایالات متحده پیام های متناقضی را در زمینه دیپلماسی کره شمالی ارسال می کند. گرچه ایالات متحده تعامل نزدیک کره شمالی و جنوبی را پس از المپیک مورد تایید قرار داده است اما انتظار نهایی کاخ سفید آن است که خود به صورت مستقیم بتواند مذاکراتی را با پیونگ یانگ داشته باشد.
دخالت آمریکا در امور این فرایند در سخنان مقام های کاخ سفید آشکار است. به نوشته رویترز «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا در راه بازگشت از کره جنوبی به سوی واشنگتن ابراز داشت آمریکا حداکثر فشار خود را بر پیونگ یانگ ادامه می دهد اما همزمان مذاکراتی بدون پیش شرط را نیز با این کشور فعال می سازد.
وی در گفت وگو با روزنامه «واشنگتن ‌پست» هم ابراز کرد تا زمانی که آن ها واقعا در عمل کاری را انجام ندهد و گام مشخصی در زمینه خلع سلاح هسته ای صورت نگیرد، هیچ کاهشی در میزان فشارهای ایالات متحده بر کره شمالی به اجرا در نمی آید.
پنس تاکید کرد: فشارها علیه پیونگ یانگ ادامه می یابد و حتی شدیدتر هم می شود. اگر کره شمالی خواستار گفت وگو باشد، آمریکا آماده است.
** شکاف میان واشنگتن و سئول؟
خواسته مقام های آمریکایی این است که دو کره در نخستین گام در زمینه مسائل نظامی و هسته ای با یکدیگر گفت وگو کنند.
وزارت امور خارجه آمریکا خود را به گونه ای نشان می دهد که نگرانی را نسبت به کاهش روابط خود با سئول ندارد اما گاردین اعتقاد دارد ممکن است با گرم شدن روابط دو کره، ناهماهنگی میان واشنگتن و سئول افزایش پیدا کند.
رسانه های آمریکا مدعی هستند به درخواست کره جنوبی و تشخیص خود در این موضوع دخالت می کنند.
در همین رابطه لس آنجلس تایمز در گزارش خود در زمینه تاثیرگذاری المپیک زمستانی در راه اندازی دیپلماسی موفق میان دوکره نوشت: دستیابی به نتیجه به نوع شرایط دو طرف بستگی دارد. اگر پیونگ یانگ به انجام گفت و در زمینه توانایی هسته ای خود رضایت دهد ممکن است تنش به صورت مسالمت آمیز حل شود.
به نوشته این تحلیل، هر دیداری میان کیم و مون (رهبران دو کره) می تواند برای آمریکا هم بازخوردهایی داشته باشد. اما نکته اینجاست که در این شرایط توکیو و واشنگتن به صورت مستقیم بازیگر این بازی به شمار نمی روند.
درکل تحولات اخیر و دیدار احتمالی مقام های دو کره می تواند نقطه آغازی برای حل مسائل منطقه باشد.
گاردین به نقل از «مینتارو اوبا» دیپلمات پیشین آمریکا در امور مذاکرات با کره شمالی اعتقاد دارد تحولات صورت گرفته اخیر در مسیر درستی انجام می گیرد اما باید مراقب بود تا فشارها متمرکز و هدف دار باشد.
وی رویکرد پنس و دولت آمریکا را نادرست و دارای تاثیرات عکس ارزیابی کرد و افزود: اکنون کاخ سفید باید به جای دادن بهانه به کره شمالی، در مسیری حرکت کند که باعث افزایش اتحاد و نزدیکی واشنگتن-سئول شود.
منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها