کد خبر: 465960
تاریخ انتشار :

اختلاف عبدالله و اشرف غنی؛ رئیس سنای افغانستان از چه کسی حمایت کرد؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، مراسم سالروز خروج ارتش شوروی از افغانستان امروز در ارگ ریاست جمهوری افغانستان بار دیگر شاهد تنش بین مقامات عالی رتبه دولت افغانستان بود.
توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی که یکی از جریان‌های جنجالی در چند سال اخیر بوده بار دیگر سبب رویارویی عبدالله با اشرف غنی و رئیس سنای افغانستان شده است.
عبدالله در نشست سالروز خروج ارتش شوری سابق در ارگ ریاست جمهوری افغانستان با کنایه اظهار داشت ارگ نشینان نمی‌توانند تصمیم‌های فردی خود را درباره مسائل ملی بر مردم افغانستان تحمیل کنند و جهاد مردم این کشور با شوروی سابق این مسئله را به خوبی نشان می‌دهد.
«فضل هادی مسلمیار» رئیس سنای افغانستان در واکنش به این موضوع گفت: «به عنوان رئیس سنا، از حرف‌هایی که اینجا در لفافه شنیدیم خوشم نیامد همه ما در در برابر قانون مسئول هستیم».
وی افزود: از ریاست اجرایی دولت افغانستان و اشرف غنی می خواهیم که مشکلات به وجود آمده را حل کنند زیرا قانون از همه بالاتر است.
رئیس سنای افغانستان تاکید کرد در اجرای قانون اساسی نباید مصالح را در نظر گرفت و مردم از رئیس جمهوری افغانستان توقع دارند تا قانون را اجرا کند همچنین منافع ملی بر اساس منافع احزاب تعریف نشود.
اخیرا ارگ ریاست جمهوری افغانستان بار دیگر از آغاز روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی با درج واژه قومیت خبر داده و اشرف غنی، فضل هادی مسلمیار و تعدادی از مقامات افغان در برای اخذ شناسنامه الکترونیکی ثبت نام کرده‌اند.
چندی قبل درج واژه قومیت در شناسنامه‌های الکترونیکی که از سوی اشرف غنی به پارلمان افغانستان پیشنهاد شده بود با مخالفت اکثریت آرای نمایندگان افغان روبرو شد. اما اشرف غنی با کمک مسلمیار این پیشنهاد را در کمیسیون مشترک هیئت اداری پارلمان و سنای این کشور به تصویب رساند.
بسیاری از نمایندگان افغان، احزاب و جریان‌های سیاسی با راه اندازی «جبهه دفاع از هویت» با این اقدام اشرف غنی مخالفت خود را اعلام و نهاد ریاست جمهوری افغانستان را به حذف اقوام غیر پشتون متهم کردند.
ریاست اجرایی دولت افغانستان نیز روز گذشته با صدور بیانیه‌ای خواستار تعلیق در روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی شد و تاکید کرد که این یک مسئله ملی است که باید از طریق اجماع و تفاهم حل‌ شود.
رئیس سنای افغانستان به نظر می‌رسد که اعتراض عبدالله به توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی با درج واژه قومیت را بی احترامی به قانون محسوب کرده است.
بر اساس تعدیل قانون ثبت احول نفوس توسط اشرف غنی، قرار است واژه افغان به عنوان ملیت درج شود و مردم از 14 قوم از پیش تعیین شده یکی را باید انتخاب کنند اما جریان‌ها و احزاب غیر پشتون مخالف درج واژه افغان به عنوان ملیت و درج قومیت در شناسنامه‌های الکترونیکی هستند.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها