کد خبر: 467292
تاریخ انتشار :

بان کی‌مون: ‌مذاکرات دو کره روزنه امیدی باز کرده که باید ادامه یابد /آمریکا می تواند نقش حیاتی ایفا کند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بان کی‌مون که 10 سال به عنوان دبیرکل سازمان ملل خدمت کرده و پیش از آن نیز وزیر امور خارجه کره‌ جنوبی بوده در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: جو سازش کنونی باید با مشارکت دائمی مقامات هر دو کره تغذیه شود.
وی افزود: آمریکا نیز می‌تواند با مشارکت با کره شمالی همانطور که مون جائه‌ این، ‌رئیس‌جمهور کره‌ جنوبی پیشنهاد داده نقش مهم و حیاتی را در این روند ایفا کند.
دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا قرار بود در جریان سفر به کره‌ جنوبی برای شرکت در بازی‌های المپیک زمستانه نشستی تاریخی با مقامات کره شمالی داشته باشد اما دولت کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در آخرین لحظه این دیدار را لغو کرد.
بان‌ کی‌مون ارزیابی‌های آنتونیو گوترش، دبیرکل کنونی سازمان ملل درخصوص وضعیت شبه جزیره کره که در آن گفته بود در حال حاضر جدی‌ترین و اصلی‌ترین چالش محسوب می‌شود را بازگو کرد و گفت: مشارکت کره شمالی در بازی‌های المپیک پیونگ چانگ امیدها و انتظاراتی را در سراسر جهان به وجود آورد.
وی افزود: حقیقتا امیدوارم که این اقدام مسالمت آمیز به مذاکرات نتیجه بخش ادامه دهد و به تمامی مسائل از جمله روند سازش میان کره شمالی و کره‌ جنوبی بپردازد و نهایتا به نشست میان آمریکا و کره شمالی برای مذاکرات سازنده و نتیجه بخش خلع سلاح اتمی، بینجامد. این روندی است که من آرزوی آن را دارم.
بان کی‌مون در جریان سخنرانی در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت از کره شمالی خواست تا از قطعنامه‌های سازمان ملل که تحریم‌های سفت و سختی را بر برنامه اتمی پیونگ یانگ اعمال کرده، پیروی کند.
وی همچنین از تمامی کشورهای عضو سازمان ملل خواست تا برای حل مساله اتمی کره شمالی از طریق اقدامات دیپلماتیک وظیفه خود را انجام دهند.
بان کی‌مون گفت: ما باید این جریان مذاکرات را که به سختی به دست آمده زنده نگه داریم تا روزنه امیدی که ایجاد شده منجر به مذاکرات نتیجه بخش‌تر برای پیش گرفتن روند سازش، صلح و نهایتا خلع تسلیحات اتمی کره شود.
وی افزود: خلع تسلیحات اتمی می‌تواند به ایجاد صلح و ثبات در شمال شرق آسیا کمک کند. این روند همچنین نیازمند حمایت جدی سازمان ملل است و من می‌توانم برای پیشرفت این روند به شورای امنیت تکیه کنم.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها