کد خبر: 468204
تاریخ انتشار :

سخنگوی وزارت امور خارجه : موضوع سوریه پیچیده است/ نگاه صفر و صدی به برجام نداریم/سخنان وزیرخارجه بحرین به شدت بی ربط و نادرست است /نازنین زاغری گرورگان رابطه مالی ایران و انگلیس نیست /امیدواریم آتش‌بس اجرایی و موجب کاهش خشونت ها شود/همسایگان را به تلاش بر

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه موضوع سوریه پیچیده است و بازیگران زیادی در این موضوع حضور دارند گفت: امیدواریم آتش بس اجرایی و منجر به کاهش خشونت ها شود.
به گزارش نامه نیوز، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود که صبح امروز دوشنبه برگزار شد ضمن تسلیت سانحه سقوط هواپیما در یاسوج و کشته شدن تعدادی از هموطنان، پیرامون شرایط سوریه اظهار داشت: موضوع سوریه پیچیده است و بازیگران زیادی در این موضوع حضور دارند و این نا آرامی ها و جنگ برای هیچ یک از طرف ها خوشایند نیست.
وی تصریح کرد: امیدواریم قطعنامه جدید بتواند آتش بس را در تمام نقاط سوریه حکم فرما کند و شرایط از طریق سیاسی به سرانجام برسد. ما در دمشق هم شاهد آتش پراکنی‌هایی هستیم که امیدواریم آتش بس اجرایی و منجر به کاهش خشونت ها شود.
در ادامه این نشست خبری قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه اخیرا در سنگال همایشی برگزار شده که مدیریت عربستان در خصوص حج را زیر سوال برده، این قبیل اقدامات از سوی کشورهای اسلامی برای تغییر رفتار عربستان در مدیریت حج را کارساز می دانید، گفت: مدیریت سعودی ها در خصوص حج از دیرباز مورد اشکال بوده و ایرادات زیادی مورد توجه حکومت عربستان است.
وی افزود: بعد از حادثه منا و اتفاقات بعدی، فکر می کنم این موضوع با شدت بیشتری در جهان اسلام مطرح است.
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: در جهان اسلام و مجموعه مردم مسلمان باید نسبت به این موضوع بیش از این فکر کنند و نهایتا راهکارهایی را پیدا کنند تا بتوانند در جهت بهینه سازی مدیریت حج یک اقدام اسلامی و همگانی صورت دهند.
قاسمی همچنین درباره قدرت منطقه ای ایران و اینکه رفتار ایران با همسایگان منطقه ای خود در حال حاضر چگونه است، گفت: ایران رفتاری متعادل و توأم با احترام متقابل با کشورهای همسایه خود دارد و به عنوان کشوری قدرتمند و کهن می تواند نقش بسزایی در ثبات و امنیت منطقه داشته باشد و مبتکر تلاش های صلح جویانه ای در منطقه به حساب می آید.
سخنگوی وزارت خارجه درباره جذب سرمایه گذار در خصوص سواحل مکران نیز عنوان کرد: مباحث زیادی در خصوص خطوط انرژی و انتقال آن وجود دارد و موضوع جدیدی نیست. هرچند که تاکنون شرایط منطقه ای به گونه ای بوده که اجازه پیشرفت پروژه ها را در این خصوص نداده اند، اما امیدواریم بستر لازم برای این موضوع فراهم شود.
وی یادآور شد: در سفر اخیر آقای روحانی به هند نیز توافقات خوبی درخصوص همکاری های میان ایران و هندوستان در خصوص موضوع چابهار و دیگر حوزه های مرتبط با انرژی صورت گرفت.
هدف آمریکا محروم کردن ایران از منافع برجام است
قاسمی در ادامه درباره آینده برجام با توجه به کارشکنی های متعدد آمریکا در این خصوص تأکید کرد: ما در برجام نقطه قوت زیادی داشتیم اما با کارشکنی های آمریکا نتوانستیم منافع کامل آن را داشته باشیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: تمام تلاش ما این بوده که با سایر اعضای ۱+۵ رایزنی های خود را در این خصوص ادامه دهیم تا آنها در مقابل سیاست اشتباه امریکا در قبال برجام که مغایر با قطعنامه شورای امنیت هم است، ایستادگی کنند تا بلکه امریکا از این سیاست عقب نشینی کند.
وی با بیان اینکه برجام در حوزه هایی توانسته برای ما منفعت داشته باشد، اظهار داشت: ما از جانب آمریکا، صدای واحدی را نمی شنویم و مشخص است که آنها در این خصوص هنوز به جمع بندی کاملی نرسیده اند و صرفاً هدف آنها محروم کردن ایران از مزایای برجام است.
قاسمی افزود: در خصوص رفتار آینده امریکا به طور قطعی نمی توان قضاوت کرد اما آنچه مشخص است آنها هنوز در این رابطه اجماعی ندارند و در پی تحت فشار قراردادن ایران و جلوگیری از دسترسی به دیگر مزایای برجام برای ما هستند.
رفتار انگلیس درباره یمن غیرصادقانه است
سخنگوی وزارت خارجه همجنین درباره برخی اتهام زنی های مقامات امریکایی علیه ایران تصریح کرد: این موضوع دیگر تکراری شده و جای تعجبی هم ندارد و با توجه به زیاده خواهی های آن کشور و سیاست ها و رویکردهای ایران، این قبیل رفتارها دیگر نتیجه بخش نخواهد بود و ما نیز به آنها اعتنایی نمی کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که موضع ایران در قبال تفاوت رفتار و عمل دولت انگلیس در خصوص مسئله یمن چیست، تأکید کرد: در سفر اخیر آقای عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به انگلیس، رایزنی های مختلفی را با دولت آن کشور در خصوص روابط دوجانبه منطقه ای و بین‌المللی داشتیم و با توجه به اهمیت موضوع بحران یمن از منظر جمهوری اسلامی ایران و همچنین شرایط نابسامان آن کشور و وضعیت وخیم مردم یمن، یکی از موضوعات مورد گفتگوی دو طرف در آن سفر مسئله یمن بوده است.
قاسمی با اشاره به اینکه صحبت های ما با طرف انگلیسی به این معنا نیست که آنها سیاست خودشان را دنبال نکنند، یادآور شد: ما رفتار ناصادقانه ای را از دولت انگلستان شاهد هستیم. چرا که علیرغم شعارهای صلح آمیز در دفاع از مردم یمن، در عمل آنها به دفاع از متجاوزین به یمن با توسل به ساز و کارهای بین‌المللی می پردازند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که موضع ما در خصوص منطقه اقلیم سوریه با توجه به تفاوت نظر با دولت ترکیه در این خصوص چیست، عنوان کرد: ما در خصوص سوریه اختلاف نظرهایی را با دولت ترکیه داشته ایم که این طبیعی است و البته رایزنی های مستمری را هم با مقامات آن کشور در طی سال های اخیر داشته ایم و به تازگی هم میان آقای روحانی و اردوغان رایزنی صورت گرفت و قرار شد که مذاکراتی سه جانبه میان روسای سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در ماه می میلادی در استانبول برگزار شود.
وی یادآور شد: پیش از این هم وزرای امور خارجه سه کشور دیداری با یکدیگر در خصوص مسئله سوریه خواهند داشت که امیدواریم این قبیل گفتگوها بتوانند منجر به کاهش اختلافات سه کشور شود و به ثبات، آرامش و امنیت سوریه و منطقه کمک کنند.
قاسمی در خصوص روابط میان ایران و هند، تصریح کرد: روند روابط میان ایران و هندوستان مثبت و رو به جلو بوده و سفر رئیس جمهور کشورمان به هند در پاسخ به سفر خرداد سال ۹۵ نخست وزیر هند به ایران صورت گرفت و ما همچنان شاهد همکاری های خوب اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور هستیم.
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اینکه برای اولین بار میان دو کشور گروه دوستی پارلمانی ایجاد شده است، گفت: هم اکنون گروه دوستی ایران در کشور هند به رایزنی با مقامات آن کشور می پردازد که این می تواند نتایج مثبتی را در جهت ارتقای سطح روابط و همکاری های دوجانبه داشته باشد.
وی درخصوص نقش و جایگاه روسیه در منطقه از منظر جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: با توجه به نوع روابط ما با روسیه و نقش آن کشور در تحولات غرب آسیا و همکاری های گسترده و ثمربخش تهران - مسکو در مسئله سوریه و همچنین همکاری های دو طرف در مبارزه با تروریسم که در نوع خودش بی نظیر بود، این نوع همکاری ها و روابط میان دوطرف هم از جانب ما و هم از جانب روسیه، مثبت و سازنده تلقی می شود.
قاسمی با اشاره به اینکه با نگاهی بلندمدت به مسائل منطقه ای، ما از هر نوع همکاری و روابط دو جانبه و چند جانبه بر پایه احترام متقابل در منطقه حمایت می کنیم، تصریح کرد: قطعاً روابط و همکاری های گسترده میان ایران و روسیه برای تمام کشورهای منطقه مفید خواهد بود و منجر به ایجاد و گسترش ثبات، صلح و امنیت در تمام منطقه خواهد بود.
مذاکره با اروپایی ها برای مسائل دفاعی و منطقه ای وجود ندارد؛ مستقل تصمیم می گیریم
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا گفتگو با کشورهای اروپایی ادامه خواهد داشت یا خیر، یادآور شد: ما درباره مسائل مهم منطقه ای، بین‌المللی و دوجانبه با تمام کشورهایی که با آنها ارتباط داریم، به گفتگو و مذاکره خواهیم پرداخت و رفت و آمد میان مقامات سیاسی دو کشور هم یک امر عادی است، اما اگر منظور برخی از گفتگوهای انجام شده میان ایران و کشورهای اروپایی این است که ما در خصوص مسائل مهم و سیاست های منطقه ای و دفاعی خود با طرف های اروپایی وارد مذاکره می شویم این برداشتی اشتباه است؛ چرا که ما در این خصوص مستقل تصمیم می گیریم و هر نوع رابطه ایران با کشورهای همجوار صرفاً در تهران تصمیم گیری و اجرا می شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا زمان سفر رئیس جمهور فرانسه به تهران مشخص شده است یا خیر، عنوان کرد: زمان انجام این سفر همچنان نامشخص است اما انجام این سفر در دستور کار دو طرف قرار دارد و با توجه به نوع رابطه ایران و فرانسه، موضوعاتی همچون اقتصادی و سیاسی و افزایش همکاری های دو کشور در این حوزه ها می تواند یکی از اساسی ترین دستور کارهای گفتگو میان هیئت های دو طرف به حساب آید.
قاسمی اظهار داشت: از دیگر موضوعات مورد گفتگوی تهران و پاریس می تواند بررسی آخرین تحولات منطقه ای، جهانی و همچنین تحولات اتحادیه اروپا و دیگر مسائلی که برای دو طرف جذابیت دارد، باشد.
سخنگوی وزارت خارجه پیرامون بحران در سوریه و ادامه کشتار در آن کشور، تصریح کرد: در حوزه سیاست خارجی و مسائل بین‌المللی هیچ گونه تضمینی در خصوص هیچ مسئله ای وجود ندارد به خصوص در موضوعی همچون مسئله سوریه که بازیگران متعددی در آن حضور دارند، به طریق اولی این مسئله صدق می کند اما ما امیدواریم قطعنامه جدید بتواند منجر به ایجاد آتش بس در کلیه مناطق سوریه شود و کاهش تنش ها را به دنبال داشته باشد. امری که جمهوری اسلامی ایران مدتهاست برای آن تلاش های گسترده ای را انجام داده است.
وی پیرامون موضوع انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس شریف، یادآور شد: موضوع فلسطین و رژیم صهیونیستی و موضع ایران در قبال آن امری است روشن که بارها به این مسئله اشاره کرده ایم و از طرفی موضوع انتقال پایتخت به قدس شریف هم مسئله ای است که مواضع ایران در قبال آن بیان شده و ما هر گونه اقدامی که بتواند در راستای حمایت از مردم مظلوم فلسطین باشد را انجام داده و خواهیم داد و با تمام کشورهایی که در ارتباط هستیم در این خصوص رایزنی های گسترده ای را داشته ایم.
هسته ای شدن عربستان طنز است
وی پیرامون موضوع هسته ای شدن عربستان سعودی تصریح کرد: این مسئله بیشتر باید به طنز تلقی کرد چرا که عربستان نه از نظر فنی و نه از نظر نیروهای متخصص در این حوزه، شرایط لازم را ندارد و آنها باید متوجه این امر باشند که هر چیزی را نمی توان با دلار خریداری کرد و به نظر مطرح کردن این مسئله بیشتر شبیه یک نوع تبلیغات و جنگ روانی است.
قاسمی اظها رداشت: به هر حال این موضوع از دید ما پنهان نیست و ما آن را دقیقا رصد کرده و دنبال خواهیم کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که موضع ایران در قبال قطعنامه ای که در شورای امنیت سازمان ملل بعدازظهر امروز قرار است علیه ایران مورد رأی گیری قرار گیرد، چیست؟ عنوان کرد: در ابتدا این موضوع را بار دیگر تأکید می کنم که ما هیچ گونه ارسال سلاحی به یمن نداریم و این صرفاً یک فرافکنی است که می خواهند علیه ایران فضا سازی کرده و البته آنهایی که این موضوع را مطرح میکنند خودشان متجاوزان به یمن هستند.
وی با بیان اینکه از نظر ایران عربستان سعودی به عنوان متجاوزگر باید هرچه سریعتر اقدامات تجاوزگرانه خود را به یمن متوقف کرده تا جلوی فاجعه انسانی و بحرانی بزرگ در آن کشور گرفته شود، ادامه داد: ما علاقه‌مند بودیم آنهایی که سخن از دلسوزی نسبت به مردم یمن دارند، وضعیت آن کشور را پیچیده تر از قبل نکنند اما مطرح کردن موضوع قطعنامه ای علیه ایران با اتهام به ارسال سلاح از جانب ایران به مردم یمن، تنها وضعیت را پیچیده تر خواهد کرد.
قاسمی افزود: تلاشی که دولت انگلستان برای دفاع از متجاوز و توسل به ساز و کارهای بین‌المللی انجام می دهد، امری ناپسند و یک تناقض در رفتار و عمل آن دولت به حساب می آید.
وی اظهار داشت: دولت انگلستان باید موضع خود را نسبت به مسئله یمن مشخص کند، آنچه که در یمن اتفاق می افتد به وسیله سلاح های ارسالی از جانب اسرائیل و امریکا است که این موضوع از دید ما قابل قبول نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه باید صبر کرد و دید نتیجه جلسه امروز شورای امنیت چه می شود و در صورت نیاز موضع خود را اعلام خواهیم کرد، عنوان کرد: ما با بسیاری از اعضای شورای امنیت، تماس و تبادل نظر داشته ایم و سعی کرده ایم توجه آنها را به فاجعه ای که تصویب این قطعنامه می تواند نسبت به موضوع یمن ایجاد کند، جلب کنیم، چرا که این قطعنامه به نوعی تشویق متجاوزان است تا دفاع از مظلوم.
قاسمی پیرامون برخی اتهام زنی ها به ایران از جانب مقامات بحرینی، یادآور شد: این مسئله دیگر تکراری شده و برخی مقامات بحرین به سفارش دیگران و بنا به انجام وظیفه از این قبیل سخنان بی ربط را مطرح می کنند که نباید خیلی به آن توجه و اعتنایی داشت.
موضوع زاغری ارتباطی به وزارت خارجه ندارد
وی در پایان و در خصوص موضوع خانم زاغری و مطرح شدن این مسئله در گفتگوهای میان ایران و انگلستان تأکید کرد: موضوع خانم زاغری یک بحث حقوقی و قضایی است و وی از جانب دستگاه قضایی ایران محکوم شناخته شده و در حال سپری کردن دوران محکومیت خود است. موضوع خانم زاغری هیچ ارتباطی به وزارت خارجه و روابط دو جانبه ایران و انگلیس ندارد و مطرح کردن برخی صحبت ها در این خصوص صرفاً فرافکنی است.
منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها