کد خبر: 470344
تاریخ انتشار :

در گفت و گو با «نامه نیوز» عنوان شد؛

جلالی زاده: جهانگیری روحانی را در انتخابات نجات داد / گفتند جهانگیری سکوت کند تا افشاگری نشود/ برخی به جهانگیری توصیه کردند در انتخابات 96 کنارگیری نکند/ روحانی معاون اول را در دولت منزوی کرده است/جهانگیری اگر کناره گیری نمی کرد رای می آورد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز : «اگر لازم باشد من موتور را مجدد روشن می کنم». همین یک جمله جهانگیری کافی است تا گمانه حضور او در انتخابات آتی بار دیگر قوت بگیرد. جهانگیری که از میانه مناظرات انتخاباتی سکوت کرد و به حاشیه رفت ، حالا از توصیه ای مبنی بر سکوت حرف زده و اعلام آمادگی می کند که یک بار دیگر پرفروغ ظاهر شود. اگر اظهارات اخیر آقای معاون اول را یک نوع اعلام آمادگی برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری 1400 تلقی کنیم باید به این پرسش پاسخ داد که جهانگیری به توصیه کدام گروه از اصلاح طلبان گوش می دهد. آنان که او را به خروج از دولت دعوت می کنند یا آن ها که تاکید می کنند تا پایان کار روحانی را همراهی کند. جلال جلالی زاده دبیر شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد، یکی از افرادی است که حرف های جهانگیری را اعلام آمادگی برای ورود به رقابت های انتخاباتی تلقی می کند. او در عین حال معتقد است که همراهی یا عدم همراهی با دولت دوازدهم در میزان رای آوری جهانگیری تاثیر ندارد. این نماینده پیشین مجلس معتقد است که جایگاه جهانگیری میان مردم و اصلاح طلبان برای پیروزی او در انتخابات آتی کافی است.
*آقای جهانگیری در نشست اخیر با فرمانداران گفتند که به او توصیه شده سکوت کند اما اگر لازم باشد دوباره موتور خود را روشن می کند . این گفته را می توان خیز برداشتن برای ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری تلقی کرد؟
به نظر من جهانگیری یکی از اصلاح طلبانی است که تا کنون در عرصه های مختلف مواضع خود را بیان کرده و فرد قابل اعتماد و دارای پایگاه قوی میان اصلاح طلبان است. یکی دیگر از ویژگی های او این است که به عهد خود وفادار می ماند. در ایام تبلیغات انتخاباتی نیز با اینکه توصیه هایی شده بود تا کنار نکشد به عهد خود با روحانی وفادار ماند و کناره گیری کرد. به نظر من جهانگیری پایگاه خوبی در میان اقشار مختلف مردم است و اگر در انتخابات 96 نیز کنارگیری نمی کرد، رای می آورد.
*از کدام سو توصیه شده بود که در انتخابات 96 کنارگیری نکند؟
شاید اکنون نتوانیم اسم ببریم اما می دانیم که از جهات مختلف توصیه شده بود تا با توجه به جایگاه و پایگاهی که در میان مردم به دست آوردید در انتخابات بمانید اما او به خاطر قصد اولیه یعنی حمایت از روحانی کنارگیری کرد. فکر می کنم اگر در انتخابات 1400 کاندیدا شود حتما مورد حمایت مردم قرار می گیرد.
*صحبت های او در همایش با فرمانداران به معنی آن است که تصمیمی برای ورود به انتخابات بعدی اتخاد کرده است؟
این که گفتند اگر لازم باشد سکوت را می شکنم می تواند اشاره ای به آن باشد که اگر لازم باشد و احزاب بخواهند در انتخابات شرکت می کند.
*در همین همایش گفتند که توصیه شده ساکت باشند. توصیه سکوت به نظر شما از کدام جهت بوده است؟
با توجه به اینکه اگر جهانگیری مقابل قالیباف نمی ایستاد، روحانی کم می آورد می توان حدس هایی زد. به هرحال خیز برداشتن جهانگیری و اظهارات مستند او بود که توانست قالیباف را به عقب نشینی واداشته و روحانی را نجات دهد. بیان مطالب مستند و با دلیل موجب افشاگری و برملا شدن برخی از ضعف ها بود و احتمال می رود که برخی مقامات به او توصیه کرده باشند که تندروی نکند. سکوت در مناظره بعدی نیز این را می رساند که جهانگیری به خاطر این توصیه ها و نمایش حسن نظر خود تغییر رویه داد. من فکر می کنم توصیه به سکوت مربوط به زمان انتخابات می شود چون اگر جهانگیری هم مثل قالیباف عمل می کرد احتمالا مسایلی طرح می شد که به نفع نظام نبود.
*در ماه های اخیر بحث هایی پیرامون احتمال حضور جهانگیری در انتخابات طرح شد و برخی توصیه می کردند که برای جلب رای بیشتر از دولت خارج شود. به نظر شما بعد از اظهارات اخیر و قوت گرفتن گمانه کاندیدا شدن جهانگیری، احتمال خروج او از دولت بیشتر خواهد شد؟
شاهدیم که آقای روحانی فعلا او را در دولت منزوی کرده است و دیگران بیش از جهانگیری تصمیم گیرنده هستند. این درحالی است که بیش از شصت درصد آرای روحانی از طریق جهانگیری جمع شد. من خودم به خاطر جهانگیری از روحانی حمایت کردم و می دانید که کردستان در رای به روحانی اول شد. در خیلی از استان های دیگر نیز همین جو وجود داشت. با این حال فکر می کنم که درون دولت بودن یا بیرون از دولت بودن در رای آوری جهانگیری تاثیری ندارد و به هرصورت مورد حمایت مردم خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها