کد خبر: 471453
تاریخ انتشار :

ظریفیان:ورزای استیضاح‌شونده از وزرای فعال دولت هستند/ استیضاح ۳ وزیر با گرایش اصلاح‌طلبی جای سوال دارد/ استیضاح شوندگان از دل استیضاح‌ها فرصت ایجاد کنند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

غلامرضا ظریفیان با اشاره به طرح استیضاح وزرای کار، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی در مجلس شورای اسلامی گفت: نکته نخستی که در این باره می‌توان مطرح کرد، آن است که چرا این سه وزیر مطرح شدند در حالی که آقایان ربیعی، حجتی و آخوندی از وزرای نسبتا فعال دولت دوازدهم بوده و گرایش‌های اصلاح‌طلبانه دارند و این مساله جای سوال دارد.
به گزارش نامه نیوز، وی با یادآوری گستره ماموریت‌ها و وظایف وزارت کار، راه و جهاد کشاورزی اظهار داشت: این وزارتخانه‌ها ابعاد بسیار گسترده‌ای از ماموریت‌ها و وظایف را برعهده دارند و با مسائل و مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند به گونه‌ای که ماموریت‌های این وزارتخانه‌ها با بحران‌ها و مشکلات کشور پیوند دارد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: در حالی که برای حل مشکلات کنونی، ما نیازمند فعالیت‌های پیگیرانه این وزارتخانه‌ها هستیم و این وزرا، از وزرای فعال محسوب می‌شوند، اینکه چرا این سه وزیر برای استیضاح انتخاب شده‌اند، جای بحث و سوال دارد و باید از استیضاح‌کنندگان پرسید چرا این سه وزیر را در مقطع کنونی برای استیضاح انتخاب کرده‌اند.
ظریفیان با بیان اینکه اگر بنا بود نمایندگان مجلس به دولت هشداری بدهد و از دولت انتظارات جدی‌تری داشته باشد، باید سراغ حوزه‌های دیگر می‌رفتند، تصریح کرد: یکی از مهمترین وجوه اعتراضات اخیر، مسائل اقتصادی بود و بنا به گفته نمایندگان مجلس، آنها هم قصد دارند نسبت به این مسئله حضور جدی‌تری داشته باشند. اگر با این نگاه به استیضاح نگاه کنیم، می‌توان جلسات روز سه‌شنبه و چهارشنبه مجلس را فرصتی برای سه وزیر باشد.
وی با بیان اینکه جلسات استیضاح نسبت به دیگر جلسات مجلس جدی‌تر بوده و افکارعمومی هم به آن حساس است و وزرای استیضاح‌شونده جدی‌تر و گسترده‌تر در آن حضور خواهند یافت، خاطرنشان کرد: با توجه به کارنامه خوبی که آقایان ربیعی، حجتی و آخوندی دارند، این افراد می‌توانند با تشریح عملکرد خود، کارنامه‌شان را در معرض بررسی و قضاوت افکارعمومی قرار داده و به تبیین مشکلات، تنگناها و محدودیت‌هایشان بپردازند.
این عضو شورای مرکزی مجمع ایثارگران انقلاب اسلامی افزود: این استیضاح‌ها می‌تواند هدف دیگری داشته باشد و آن، این است که هدف از استیضاح‌ها برخورد با دولت باشد و نمایندگان مجلس به دولت این هشدار را بدهند که نسبت به مسائل اهتمام داشته باشد. به عبارت دیگر، این استیضاح‌ها می‌تواند به جای آنکه سه وزیر کار، راه و جهادکشاورزی را نشانه گرفته باشد، دولت را نشانه گرفته باشند.
ظریفیان با بیان اینکه استیضاح‌ها می‌توانست به سال آینده موکول شود و جدی‌تر مورد پیگیری قرار بگیرد یا آنکه به استیضاح وزرای دیگر حوزه‌ها پرداخته می‌شد، ابراز داشت: ما باید نسبت به این استیضاح‌ها و هم وزرای مورد استیضاح برخورد همدلانه داشته باشیم و بجای تهدید دانستن‌شان، آن را فرصت تلقی کنیم. هم آقای ربیعی و هم آقایان آخوندی و حجتی می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و در مجلسی که مورد رجوع مردم و افکارعمومی است، نقاط قوت و توانایی‌هایشان را بیان کنند و از طرفی به تشریح محدودیت‌ها،‌ تنگناها و مشکلات‌شان بپردازند.
وی با بیان اینکه جامعه در شرایط معناداری از انتظارات و آگاهی از محدودیت‌ها قرار دارد، عنوان کرد: قبل از طرح استیضاح در مجلس، می‌شد این بحث‌ها انجام شود زیرا اگر بناست عملکرد وزارتخانه‌ای نقد شود، دیگرانی بودند که در اولویت بودند و می‌شد برای این سه وزارتخانه روش‌‌های دیگری اتخاذ کرد ولی اکنون باید با آن برخورد همدلانه صورت بگیرد و از دل این استیضاح‌ها فرصت ایجاد کرد تا اگر ناکارآمدی و مشکلاتی وجود دارد، ترمیم شود و هم مشکلات و محدودیتی وجود دارد، افکارعمومی از آن آگاه شوند.
معاون وزارت علوم در دولت اصلاحات اضافه کرد: در گفت‌وگوهایی که در مجلس صورت می‌گیرد، طرفین باید بجای اشاره به شکاف‌ها به فضای ناامید و بی‌اعتمادی دامن می‌زند، به این سمت بروند که امید و اعتماد در کشور بیشتر شود و وزرا بتوانند با کارآمدی بیشتر کار کنند و از سوی دیگر، مجلس کمک کند تا این وزارتخانه‌ها در پیشران اقتصاد کشور هستند، با توان بیشتری به کار خود ادامه بدهند.
منبع: ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها