کد خبر: 477262
تاریخ انتشار :

رهبر حزب وطن ترکیه:آنکارا باید در جبهه مخالفان حمله آمریکا به سوریه قرار گیرد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، این موضع رهبر حزبی ترکیه در حالی بیان می شود که مقامات آنکارا موضع شفافی در خصوص حمله آمریکا به سوریه قبل از حمله بامداد امروز نگرفتند و وزارت امور خارجه این کشور پس از عملیات اعلام کرد که 'از این عملیات استقبال می کنیم.'
دوغو پرینچک در گفت و گو با شبکه تلویزیونی اولوسال به تشریح اهداف آمریکا از حمله به سوریه پرداخت و تهدید آمریکا در خصوص حمله به سوریه را به 'رفتار یک دیوانه' تشبیه کرد و گفت: مقامات آمریکا فقط با تخریب و دعوا به دنبال خواسته های خود هستند.
وی گفت: امروز حاکمیت ترکیه برداشت درستی از وقایع سوریه ندارند چرا که به غلط فکر می کنند که حمله آمریکا به سوریه و سرنگونی بشار اسد در نهایت به نفع ترکیه تمام خواهد شد.
وی اضافه کرد: مقامات ارشد کشور باید این واقعیت را درک کنند که سقوط دولت قانونی سوریه هدف نهایی آمریکایی ها نیست بلکه درد اصلی آنها ترکیه است چرا که بسیار از عناصر گروه های تروریستی مورد حمایت آمریکا را در منطقه تار و مار کرده است و این روزها نیز آنها با روش حمله یه سوریه، قصد تثبیت مواضع خود در منطقه و به خصوص سوریه را دارند.
پرینچک تصریح کرد: وارد کردن اتهام به دولت بشار اسد مبنی بر حملات شیمیایی به غوطه شرقی سندیت ندارد و بهانه ای بیش نیست.
وی هدف غربی ها به ویژه آمریکا از جمله به سوریه را سرنگونی دولت آن کشور و تجزیه سوریه دانست و گفت: آنها بی تردید دولت کُردی را در شرق فرات و منبج تاسیس می کنند که این واقعه بقای ترکیه را به خطر خواهد انداخت.
وی خطاب به دولت ترکیه گفت: تفسیر شما در خصوص تهدیدات آمریکا و وقایع سوریه اشتباه است و نباید موضع بیطرفانه در خصوص حمله احتمالی واشنگتن به دمشق اتخاذ نمایید بلکه باید با قاطعیت به مانند روسیه واکنش منفی به آن نشان دهید و گر نه به وجود آورنده آینده خطرناکی برای ترکیه خواهید شد.
به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا یکشنبه هفته جاری (19 فروردین) ساعاتی پس از ادعاهای مخالفان سوری مبنی بر حمله شیمیایی به غوطه شرقی از سوی دمشق، روسیه و ایران را مسئول آن دانست و در سخنانی تهدید کرد طی 24 تا 48 ساعت آینده، 'تصمیمات مهمی' در مورد سوریه اتخاذ خواهد کرد.
در همین ارتباط دولت روسیه نیز اعلام کرد که هیچ مدرکی مبنی بر حمله شیمیایی به شهر دوما در منطقه غوطه شرقی در سوریه پیدا نشده است.
به گفته سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، کارشناسان روس با حضور در محل به همراه نمایندگان هلال احمر سوریه از محل بازدید کرده و هیچ ردی از گاز کلر یا هر ماده شیمیایی دیگر که علیه غیر نظامیان استفاده شده باشد، یافت نکرده اند.
اگر چه در ابتدا مقامات عالیرتبه سیاسی ترکیه دولت سوریه را در حملات شیمیایی به غوطه شرقی متهم کرده و به شدت این اقدام را محکوم کردند اما با گذشت زمان فضای حاکم بر جامعه ترکیه در این خصوص تغییر کرده و نگاه ها به سوی غرب متمرکز شد.
بسیاری از کارشناسان سیاسی و مقامات احزاب، احتمال انجام حملات شیمیایی به غوطه شرقی را از سوی دولت دمشق ضعیف دانستند و حتی بعضی قاطعانه این رخداد اسف بار را ترفند غرب برای حمله به سوریه و سرنگونی بشار اسد از قدرت توصیف کردند.
انتشار یادداشت ایلنور چویک مشاور ارشد اردوغان در روزنامه ینی بیرلیک با عنوان 'بشار اسد به غوطه شرقی حمله شیمیایی کرد!!!!!' حاکی از تردید این مقام سیاسی نسبت به اتهام وارده به دولت دمشق را نشان می دهد به طوری که وی در این یادداشت تاکید می کند که پس از رخدادهای غوطه شرقی، ترامپ در پیامی توییتری بشار اسد را حیوان نامید، حال سوال اینجاست که چرا ترامپ این حیوان را دستگیر و در قفس نمی اندازد؟ و سوال دیگر اینکه چرا ترامپ به حمایت مالی و تسلیحاتی نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) ادامه می دهد تا این تشکیلات تروریستی نیز به همکاری با دولت سوریه ادامه دهد؟
حامی آکسوی سخنگوی وزارت خارجه ترکیه نیز در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در جنگ آمریکا علیه سوریه و روسیه، ترکیه از کدام طرف حمایت خواهد کرد گفت: آنکارا از نزدیک تحولات را پیگیری می کند و با بررسی شرایط موجود تصمیم خواهد گرفت.
به گزارش ایرنا، بامداد امروز شنبه آمریکا به همراه متحدانش (انگلیس و فرانسه)، دمشق پایتخت و استان حمص سوریه را هدف حمله موشکی قرار داد.
گفته می شود امریکا برخی تاسیسات نظامی شرق دمشق و استان حمص را مورد حمله قرار داده است.
منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها