کد خبر: 478104
تاریخ انتشار :

ظریف در جمع خبرنگاران: واکنش ما به خروج آمریکا از برجام خوشایندش نخواهد بود

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز (سه‌شنبه) در پایان سفرش به دوشنبه پایتخت تاجیکستان برای شرکت در بیست و سومین نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اقتصادی اکو به تشریح نشست امروز در تاجیکستان و همچنین آینده برجام پرداخت.
به گزارش نامه نیوز، وی درباره خروج آمریکا از برجام و تصمیم ایران نیز عنوان کرد: آنچه که بارها اعلام کردیم این است که جمهوری اسلامی ایران از منافع ملی خود حراست می‌کند و باید منافع ایران از برجام حفظ شود، حتما اگر آمریکا تصمیم به خروج از برجام بگیرد، واکنشی از سوی ایران و جامعه بین‌المللی مشاهده خواهد کرد که این واکنش برای آن اصلا خوشایند نخواهد بود.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران درباره عملکرد اروپا در برجام و سیاست آنها در منطقه گفت: برجام یک توافقی بوده فقط در یک حوزه مشخص و آن حوزه هسته‌ای بوده و سایر موضوعات را با تصمیم مشترک به آن نپرداختیم.
وی یادآور شد: گرچه ایران همواره منتقد سیاست‌های کشورهای غربی هم در منطقه و هم در سرازیر کردن سلاح به منطقه بوده است و حتما حرف برای گفتن بسیار داشتیم، ولی موضوع تصمیم‌گیری ما در برجام بحث هسته‌ای بوده و بر آن تأکید کردیم.
ظریف خاطرنشان کرد: در حال حاضر اجماع در اروپا و در بین کشورهای 1+5 این است که برجام قابل مذاکره مجدد نیست و موضوعات دیگر به برجام ربطی ندارد و در این موضوع هم آمریکایی‌ها کاملا منزوی هستند.
ظریف افزود: در جلسه دیروز شورای وزیران اتحادیه اروپا مشخص بود که اروپا چندان نگاه مثبتی به سیاست‌های آمریکا در این حوزه ندارد، البته ما براساس منافع خود تصمیم می‌گیریم.
وی با بیان اینکه اختلافات جدی با نحوه رفتار اروپایی‌ها در منطقه داریم و این اختلافات را مطرح کردیم، اظهار داشت: معتقدیم متاسفانه اروپایی‌ها و غرب به طور کلی این امکان را نداشتند که سیاست‌های منطقه‌ای خود را از آمریکا جدا کنند و سیاست مستقلی را داشته باشند.
ظریف خاطرنشان کرد: سیاست‌های اروپا در منطقه به ناامنی، خشونت و تروریسم دامن زده و این تروریسم بیش از همه گریبانگیر این منطقه و اروپا شده و در این زمینه‌ها همواره نکات مورد نظر و انتقادات خود را به سیاست‌های اروپایی‌ها مطرح کردیم.
ظریف در ادامه در خصوص نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اقتصادی اکو در دوشنبه نیز بیان کرد: در این نشست فعالیت‌های سازمان به خصوص برنامه 2025 سازمان اکو که اهداف سازمان را طراحی کرده و در اجلاس سران قبلی در اسلام‌آباد تصویب شد را مرور کردیم.
وی افزود: در اجلاس همچنین نماینده ایران به عنوان دبیرکل آینده اکو تعیین و تصمیم‌های مهم دیگری در اجلاس اتخاذ شد مثل روش پرداخت سهمیه‌ها در اکو و روش‌های تقویت نقش اکو به عنوان مجموعه مهم اقتصادی منطقه‌ای.
وزیر خارجه ادامه داد: از آنجا که همگرایی منطقه‌ای در این دوران نقش مهمی برای پیشرفت کشورهای منطقه و ایجاد فضای مناسب برای مبارزه با افراط گرایی دارد، سازمان اکو می‌تواند نقش بسیار مهمی را ایفا کند و این جلسه بسیار موفقی بود.
رئیس دستگاه دیپلماسی به ملاقات دیروزش با امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان اشاره کرد و افزود: در این ملاقات درباره روابط دوجانبه، مشکلات منطقه و مسائل مربوط به افراط گرایی و تروریسم صحبت کردیم و گفت‌وگوی بسیار خوبی بود و امیدوارم به توسعه هر چه بیشتر روابط دو کشور همزبان، هم تاریخ، هم مسلک، هم فرهنگ و هم دین کمک کند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها