کد خبر: 478381
تاریخ انتشار :

بقالی ترامپ در شرق فرات به فروش یا اجاره گذاشته می شود /چشم طمع به ثروت دولت سعودی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

القدس العربی چاپ لندن در سرمقاله روز چهارشنبه خود افزود: دونالد ترامپ از برخی کشورهای عربی برای آن چه برقراری ثبات در سوریه دانسته، پول و نیروهای عربی جایگزین، درخواست کرده است.
به گزارش نامه نیوز 'جان بولتن' مشاور شورای امنیت ملی آمریکا با 'عباس کامل' سرپرست سازمان اطلاعات مصر تماس گرفته و نظر وی را درباره مشارکت قاهره در این طرح جویا شده است.
این طرح در حالی پی گرفته می شود که ترامپ بارها از تصمیمش برای خروج نظامیان آمریکایی از شمال شرق سوریه و واگذاری آن به نیروهای دیگر، سخن گفته بود. رئیس جمهوری آمریکا به تازگی و همزمان با اعلام حمله سه جانبه به سوریه، بار دیگر بر این تصمیم تاکید کرد. اما اطلاعات ضد و نقیضی در این باره وجود دارد. در حالی که وی بر خروج نظامیانش از سوریه تاکید دارد، 'نیکی هیلی' نماینده دائم این کشور در شورای امنیت تصریح کرد که آن ها تا پایان ماموریت شان در سوریه باقی می مانند.
القدس العربی افزود: در چنین شرایطی به نظر می رسد که آمریکا قصد دارد در این طرح به نیروهای عربی تکیه کند، طرحی که پر از تناقض و غیر قابل اجراست.
واقعیت این است که ترامپ از دوشیدن گاو شیرده (دولت سعودی) دست برنداشته و ضمن این که با عقد قراردادهای کلان، صدها میلیارد از ریاض دریافت کرده است همچنان به بستن قراردادهای تسلیحاتی بیشتر با طرف سعودی چشم طمع دارد. در نتیجه برای ریاض دشوار خواهد بود که چند میلیارد دیگر برای دخالت نظامی در سوریه، هزینه کند.
این روزنامه نوشت: از طرفی، اگر عربستان قصد داشت دوباره خود را درگیر بحران سوریه کند، پس از پنج سال، از حمایت جیش الاسلام دست برنمی داشت ؛ علاوه بر این، ریاض و ابوظبی تا فرق سر در باتلاق یمن فرو رفته اند ، سران این دو کشور اکنون نه تنها در حال چشیدن طعم شکست های پی در پی در یمن و عواقب حملات خود هستند، بلکه در شمال و جنوب این کشور هم به جان یکدیگر افتاده اند. از این رو بعید است امارات و عربستان به خواسته آمریکا برای ورود به باتلاق جدیدی در سوریه تن دهند.
از آن سو، چگونه ممکن است نیروهای سعودی و اماراتی با نیروهای قطری در سوریه هماهنگ شوند. هنوز محاصره دوحه توسط چهار کشور عربی ادامه دارد و هر گونه تلاش عربی یا بین المللی برای رسیدن به راه حل در این باره به بن بست رسیده است. مصر هم به شدت درگیر نبرد با تروریسم در شبه جزیره سینا هستند و بهانه خوبی برای نپذیرفتن پیشنهاد آمریکا دارند.
القدس العربی در پایان افزود: به نظر می رسد که ترامپ شرق فرات را به مثابه یک بقالی به فروش یا اجاره گذاشته و قصد دارد به هر ترتیب که شده خود را از آن رها کند.
منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها