کد خبر: 481243
تاریخ انتشار :

ترس و هراس در راهروهای کاخ پادشاهی عربستان /چه کسی رسوایی های محمد بن سلمان را افشا می کند/هویت افشاگر معروف همچنان مخفی است /فعال توئیتری با مقام ها و شاهزاده های سعودی ارتباط تنگاتنگ دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نشریه ایتالیایی «لی اوکی دیلا گوئرا» در گزارشی، درباره سایت افشاگر «ویکی‌لیکس»، که مایه نگرانی غرب شده است، و نیز کاربرهای ناشناسی که اخبار و اسرار آل‌سعودی را منتشر می‌کنند، نوشته است.
به گزارش نامه نیوز این روزنامه ایتالیایی نوشت طی سال‌های اخیر سایت ویکی‌لیکس در کشورهای غربی، به دلیل افشای اسناد مهم و محرمانه‌ به منظور جذب توجه افکار عمومی به عملکرد دولت‌ها و رهبران‌شان، مشهور شده است.
اخیرا، یک حساب کاربری ناشناس در توئیتر که به «مجتهد» معروف است، سر و صدای زیادی در سرتاسر جهان به‌وجود آورده و مایه نگرانی برای ریاض شده است.
این روزنامه خاطر نشان کرد، فعال سعودی، که در پشت حساب کاربری موسوم به «مجتهد» مخفی شده است، از اخبار و توطئه‌هایی در راهروهای کاخ پادشاه سعودی، و نیز رسوایی‌های «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سخن می‌گوید. از این‌رو، حساب کاربری «مجتهد» به خاری در گلوی خاندان سلطنتی آل‌سعود تبدیل شده است.
این روزنامه افزود حساب کاربری «مجتهد» طی سال 2011، و هم‌زمان با تظاهرات‌ مردمی در عربستان سعودی راه‌اندازی شد، و این حساب کاربری بلافاصله محبوبیت جهانی یافت که در نتیجه افشای حقایق و اسرار آل‌سعود، که در حد ارزیابی‌ها یا تحلیل‌هاست، بوده است.
در سال 2012، «مجتهد» سعودی ماه‌ها در رسانه‌های عربستان و دیگر کشورهای عربی به سوژه‌ای تبدیل شد و این رسانه‌ها تلاش می‌کردند هویت آن را مشخص کنند ولی این کشور پادشاهی نتوانست نگرانی و ترس خود را از این حساب کاربری مخفی کند.
این روزنامه ایتالیایی در ادامه افزود غربی‌ها «جولیان آسانژ» موسس سایت ویکی‌لیکس را مسئول افشای اطلاعات حساس و دقیق کشورهای غربی می‌دانند ولی عربستان سعودی تاکنون نتوانسته است هویت شخص یا گروهی را که پشت این حساب کاربری قرار داد و اخبار و اسرار متعلق به محمد بن‌سلمان را فاش می‌کند، مشخص کند.
در واقع، «مجتهد» فرد یا گروهی از اشخاصی است که قادرند با استفاده از ابزار ویژه به کاخ پادشاهی سعودی نفوذ کنند و اطلاعات بسیار سری و مهم آن را به دست بیاورند. «مجتهد» سعودی یک «رمز و نماد» است تا کسی نتواند هویت واقعی او را شناسایی کند.
این روزنامه در ادامه گزارش خود، به یکی از بارزترین پیام‌‌‌های «مجتهد»، که ژوئیه 2017 در توئیتر ترند شد، اشاره کرده که در آن نوشته است: «ملک سلمان بن‌عبدالعزیز آل‌سعود به نفع پسرش، محمد بن‌سلمان از قدرت کناره‌گیری خواهد کرد.»
پیام توئیتری مذکور «مجتهد» درباره تصمیم ملک سلمان برای کناره‌گیری از قدرت، سبب شد گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌های نزدیک به واقعیت درباره کمپین بازداشت گسترده، که توسط بن‌سلمان در نوامبر گذشته راه افتاد، انجام شود.
از این منظر، با قاطعیت می‌توان گفت کسی که پشت حساب کاربری «مجتهد» قرار دارد، شخصی است که از حوادث داخل کاخ پادشاهی اطلاع دارد و افزون بر این، این فعال توییتری سعودی از روابطی مستحکم با مقام‌های ارشد و شاهزاده‌های سعودی، که خواهان سرنگونی ولیعهد هستند، برخوردار است.
این روزنامه تأکید کرد، فعال سعودی حقایقی درباره حادثه تیراندازی، که اخیرا در شهرک «الخزامی» ریاض به‌وقوع پیوست، فاش کرده است. در حالی‌که مقام‌های سعودی با تحریف واقعیت‌ها، درباره این حادثه دروغ می‌گویند.
دقایقی بعد از تیراندازی در محله الخزامی، رسانه‌های بین‌المللی روایت‌هایی منتشر کردند مبنی بر این‌که آنچه در ریاض اتفاق افتاد تلاشی برای کودتا علیه پادشاه بوده است. پلس عربستان سعودی نیز اعلام کرد که یک پهپاد اسباب‌بازی را که در حال نزدیک شدن به کاخ پادشاهی در ریاض بود، ساقط کرد. پلیس همچنین گفت که در لحظه سرنگونی این پهپاد، ملک سلمان در کاخ نبود.
به نوشته این روزنامه ایتالیایی، این حادثه پادشاه و ولیعهد سعودی را هدف قرار داده بود.همان‌گونه که در حساب کاربری «مجتهد» نیز آمده است خودروهایی با خمپاره‌اندازهای 50 میلی‌متری این حمله را انجام دادند و تاکنون هویت مهاجمان نامشخص است.
مجتهد همچنین گفته است، این پهپاد احتمالا به منظور تصویربرداری از منطقه و کمک به مهاجمان در حال پرواز بود.
این روزنامه ایتالیایی در پایان خاطرنشان کرد: «فعال سعودی تأکید کرد که وقوع حادثه در عربستان سعودی دلیلی بر این موضوع است که بن‌سلمان هنوز قدرت را کاملا قبضه نکرده است».
منبع: تسنیم

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها