کد خبر: 481259
تاریخ انتشار :

نماینده ایران در آژانس:برخی کشورها با اهداف سیاسی دنبال محدودیت‌های خودسرانه علیه دیگر اعضا هستند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در ادامه نشست دومین کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای که در ژنو در حال برگزاری است، رضا نجفی نماینده کشورمان تاکید کرد: حق توسعه انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز و مشارکت کامل در تبادل تجهیزات، مواد، و دانش هسته ای برای استفاده های صلح آمیز از انرژی هسته ای یکی از اهداف بنیادین معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) است.
به گزارش نامه نیوز، وی گفت: برای تضمین اجرایی شدن این حق ماده 4 NPT اعضا را متعهد کرده است که همه کشورها چنین تبادلاتی را تسهیل کنند، از این رو همه کشورهای عضو دارای فناوری پیشرفته هسته ای باید به طور کامل به تعهداتشان ذیل ماده چهار معاهده عمل کنند.
نماینده کشورمان با انتقاد از برخی کشورها در سو استفاده از آژانس بین المللی انرژی اتمی و نظام نظارتی آژانس بر فعالیتهای هسته ای کشورها تاکید کرد که همانطور که در ماده 4 معاهده تصریح شده است، هیچ یک از مفاد معاهده نباید به گونه ای تفسیر شوند که کشورهای عضو را از حق غیر قابل انکارشان محروم سازد. همچنین نظام پادمانهای آژانس نباید به گونه ای اعمال شوند که مانع بهره مندی کامل کشورها از حقوقشان بر اساس معاهده شود.
نجفی از اینکه برخی کشورهای عضو تلاش می کنند بر پایه اهداف سیاسی محدودیت های خودسرانه ای را علیه دیگر اعضا اعمال کنند به شدت ابراز نگرانی کرد.
نماینده کشورمان همچنین در این نشست اعلام کرد که کشورهای عضو در چارچوب کنفرانس های بازنگری NPT توافق کرده اند که در کلیه فعالیت هایی که برای توسعه انرژی صلح آمیز هسته ای صورت می گیرد اولویت باید به کشورهای غیر هسته ای عضو NPT داده شود اما در عمل شاهد این هستیم که کشورهایی که خارج از معاهده هستند و به تولید سلاح هسته ای پرداخته اند در همکاری های هسته ای در اولویت قرار می گیرند.
نماینده کشورمان در این نشست با تاکید بر اهمیت ایمنی در استفاده از فناوری هسته ای اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران ایمنی هسته ای را بسیار جدی گرفته و در این زمینه گام های مهمی برای ارتقای ایمنی در تاسیسات و فعالیت های هسته ای خود برداشته است.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها