کد خبر: 482753
تاریخ انتشار :

ورود هواپیماهای جدید به ایران متوقف خواهد شد؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی معتقد است که با توجه به باقی ماندن اروپایی‌ها در برجام و زمانی که شرکت ایرباس برای بررسی شرایط درخواست داده، اظهارنظر قطعی درباره سرنوشت قرارداد هواپیماهای برجامی زود است ولی نمی‌توان گفت که با خروج آمریکا از برجام، ورود هواپیماهای جدید به ایران متوقف خواهد شد.
مقصود اسعدی سامانی ، اظهار کرد: با توجه به اینکه ایالت متحده آمریکا رسما اعلام کرد که از برجام خارج خواهد شد، شرکت‌های هواپیمایی ایرانی نیز رویکردها و برنامه‌های خود را بر این اساس تنظیم خواهند کرد. همان طور که صنعت هواپیمایی ایران در طول چهار دهه گذشته با وجود تمام تحریم‌ها به حیات خود ادامه داده، از این پس نیز شرکت‌های ایرانی حرکت‌شان را متوقف نخواهند کرد.
وی ادامه داد: در طول سال‌های گذشته از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود آنکه ما تحریم بودیم، توانستیم تعداد هواپیماهای خود را ۱۲ برابر کنیم. از این رو نمی‌توان اعلام کرد که با خروج آمریکا از برجام، ورود هواپیماهای جدید به ایران متوقف خواهد شد.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه ایرباس و بوئینگ باید خودشان شرایط فروش هواپیما به ایران را بار دیگر بررسی کنند، تصریح کرد: با وجود آنکه ما در جزئیات قراردادها میان طرفین نیستیم، اما این موضوع مشخص است که دو طرف تعهداتی به یکدیگر دارند و باید دید که در آینده این تعهدات چگونه اجرایی می‌شود؛ هر چند با خروج آمریکا اجرای این قراردادها دشوار خواهد شد، اما باید دید که به طور خاص ایرباس به عنوان یک شرکت اروپایی در نهایت به چه ارزیابی در این رابطه می‌رسد.
اسعدی سامانی با اشاره به توافقات اخیر شرکت‌های ایرانی با هواپیماساز سوخوی روسیه گفت: این موضوع نشان می‌دهد که ایرلاین‌های ما برنامه‌های مختلفی برای توسعه ناوگان خود دارند. حتی در صورتی که مشکلاتی بزرگ در جریان قراردادها به وجود بیاید نیز باز هم ما می‌توانیم با طرح‌های جدید، توسعه و تجهیز ناوگان خود را ادامه دهیم.
به گزارش ایسنا، شب گذشته دونالد ترامپ - رئیس جمهوری ایالت متحده آمریکا - رسما اعلام کرد که کشورش از توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ خارج خواهد شد.
با توجه به اینکه پیش از این اعلام شده بود که فروش هواپیماهای نو به ایران نیاز به مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا دارد، از شب قبل گمانه‌زنی‌هایی درباره سرنوشت قراردادهای ایران ایر با ایرباس و بوئینگ آغاز شده است.
وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته مجوزهایی که برای تعاملات اقتصادی با ایران صادر کرده، در دو بازه زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه متوقف خواهد شد و از این رو احتمالا مجوزهای فروش هواپیما به این دو شرکت هواپیماساز نیز لغو خواهد شد.
هنوز ایرباس و بوئینگ به طور رسمی موضع خود پس از خروج آمریکا از برجام را اعلام نکرده‌اند و این شرکت‌ها درخواست زمان بیشتر برای جوانب مختلف ورود شرکت‌شان به بازارهای ایران پس از خروج آمریکا از برجام را خواستار شده‌اند.
پس از اجرایی شدن برجام، ایران ایر توانست قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید را نهایی کند که تاکنون تنها ۱۱ فروند آن به ایران تحویل شده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها