کد خبر: 483289
تاریخ انتشار :

تعطیلی سایت هسته‌ای کره شمالی، نمایشی است؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

برخی کارشناسان آمریکایی نگران نمایشی بودن تصمیم کره شمالی برای مذاکره با دونالد ترامپ هستند.
به گزارش نامه نیوز به نقل از واشنگتن پست، طبق تصاویر ماهواره‌ای جدید کره شمالی به نظر گامهای مقدماتی برای بستن سایت آزمایش هسته‌ای خود را برداشته است.
تصاویر ماهواره‌ای که پس از نشت ماه گذشته بین دو کره تا کنون گرفته شده حاکی از کاهش مستمر تعداد ساختمانهای اطراف این سایت هسته‌ای است که در منطقه پونگی ری در شمال کره شمالی ساخته شده بود.
جفری لوییس، رئیس برنامه شرق آسیا در مرکز مطالعات خلع سلاح جیمز مارتین واقع در کالیفرنیا معتقد است: این اقدام حداقل به معنی استقبال از مذاکره است. طی دو هفته قبل پنج الی 6 ساختمان به طور اسرارآمیزی برچیده شدند.
کره شمالی به عنوان بخشی از توافقات صورت گرفته وعده برچیدن سایت هسته‌ای خود را که تمام 6 آزمایش هسته‌ای در آن انجام شده، داده اما هنوز نمی‌توان با قطعیت اعلام کرد که این اقدامات کره با هدف همکاری با جامعه جهانی انجام شده یا تنها جنبه تبلیغ دارند.
کوه پونگی ری دارای سه ورودی ( شمال، غرب و جنوب) است که کارشناسان هسته‌ای معتقدند حتی درصورت آسیب جدی به این کوه پس از اخرین آزمایش کره شمالی و ناپایداری مسیر ورودی از شمال امکان استفاده از دو ورودی دیگر وجود دارد.
تا یک هفته پیش از نشست بین دو کره، حفاری و فعالیت در بخش غربی قابل مشاده بود. درحال حاضر ساختمانهای اصلی همچنان پابرجا هستند اما تاسیسات کوچکتر در بخش شمال و جنوب که ورودی به تونلهای اصلی هستند تخریب شده‌اند.
به گفته لوییس این اقدام را می‌توان حرکتی در راستای آماده‌سازی برای دعوت از خبرنگاران و کارشناسنان به منظور مشاهده تعطیلی سایت دانست.
وی گفت: بستن سایت آزمایشی کاری است که به سادگی می‌توان انجام داد. در مقابل تنها تونل‌هایی هستند که می‌توان ورودی آنها را بست. اما در مقابل می‌توان آنها را نیز بازگشایی کرد. پس تونل‌ها همیشه در آنجا خواهند بود مگر اینکه کره شمالی تمام سایت را منفجر کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها