کد خبر: 484221
تاریخ انتشار :

دو حزب اصلی کرد در دهوک و کرکوک پیشتازند؛ استاندار کرکوک: نتایج شمارش آرا «فاجعه» است / ائتلاف «مقتدی صدر» همچنان پیشتاز انتخابات عراق

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرد، نتایج "اولیه" شمارش آرای دو استان دهوک و کرکوک در انتخابات پارلمانی عراق به عنوان دو استان باقی مانده از مجموع ۱۸ استان عراق را اعلام کرد، به طوریکه حزب دموکرات کردستان در استان دهوک در رتبه نخست و اتحادیه میهنی کردستان در کرکوک در رتبه نخست قرار گرفتند.
به گزارش نامه نیوز، به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز، کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق در کنفرانس خبری شب گذشته اعلام کرد، حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی در استان دهوک در رتبه اول، حزب اتحادیه اسلامی کردستان در رتبه دوم، اتحادیه میهنی کردستان وابسته به جلال طالبانی رئیس جمهوری فقید عراق در رتبه سوم قرار گرفتند.
این کمیسیون در ادامه گفت: جنبش الجیل الجدید در رتبه چهارم،‌ جنبش تغییر در رتبه پنجم، جماعت اسلامی در رتبه ششم و ائتلاف رافدین ه ترتیب در رتبه هفتم قرار گرفتند.
طبق نتایج اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات عراق در استان کرکوک که یکی از مناطق مورد مناقشه بین بغداد و اربیل است اتحادیه میهنی کردستان عراق در رتبه نخست و بعد از آن التحالف العربی (ائتلاف عربی) در رتبه دوم قرار گرفت.
طبق بیانیه کمیسیون انتخابات عراق، براساس نتایج اولیه شمارش آرا در این استان جبهه ترکمانی در رتبه سوم، ائتلاف النصر در رتبه چهارم، الفتح پنجم و الوطنیه در رتبه ششم قرار گرفتند.
دو حزب اصلی کرد در دهوک و کرکوک پیشتازند؛ استاندار کرکوک: نتایج شمارش آرا «فاجعه» است / ائتلاف «مقتدی صدر» همچنان پیشتاز انتخابات عراق
به این ترتیب اعلام نتایج اولیه در تمام ۱۸ استان عراق تکمیل شده است. به این ترتیب که لیست سائرون مورد حمایت مقتدی صدر پیشتاز انتخابات و در رتبه اول قرار دارد و بعد از آن لیست الفتح مورد حمایت هادی العامری و حشد شعبی قرار گرفته و ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی، نخست وزیر عراق است. ائتلاف نوری مالکی موسوم به ائتلاف دولة قانون در رتبه چهارم قرار گرفته و بیشترین شکست را در این انتخابات متحمل شده است.
نتایج استان کرکوک در حالی اعلام شده که اعتراضات گسترده‌ای از سوی ترکمان‌ها و اعراب طی دو روز گذشته وجود داشته و آنها خواهان شمارش دستی مجدد آرا هستند.
این در حالی است که راکان سعید جبوری، استاندار کرکوک نتایج اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات در استان را "فاجعه" خواند و گفت: صندوق‌های رای در شهرستان داقوق مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
جبوری در کنفرانس خبری تاکید کرد: کمیسیون انتخابات عملکرد خوبی نداشت و بسیاری از سیستم‌های الکترونیکی آن یا کار نمی‌کنند یا دیر عمل می‌کنند. نتایج رای گیری خاص قابل انتظار بود. البته ما به کمیسیون در آن زمان اعلام کردیم که باید برگه‌های رای را تغییر دهد اما کمیسیون به درخواست ما گوش نکرد. ما نسبت به رای‌گیری سراسری هم هشدار دادیم و نتایج مغایر با واقعیت در مناطق بسته شده روی فراکسیونی خاص بود.
استاندار کرکوک در ادامه تاکید کرد: ما نسبت به انتقال صندوق‌ها برای برنامه‌ریزی در سلیمانیه که ماه‌های قبل صورت گرفته بود، هشدار دادیم. سه روز قبل از انتخابات برگه‌های رای از مراکز ثبت نام خارج شده بود. ما نسبت به همه اینها هشدار دادیم، اکثر مراکز ثبت نام رای دهندگان به دستورات تلفنی پایبند نبودند و آنها را اجرا نمی‌کردند.
وی خاطرنشان کرد: پیام ما به کمیسیون انتخابات این است وضعیت کرکوک دشوار و متشنج است و تحمل تشنج بیشتر را ندارد. ما با گروه‌های سیاسی در بغداد ملاقات داشتیم، لذا صندوق‌های رای در داقوق برای بررسی به کمیسیون انتخابات منتقل خواهند شد.
جبوری تاکید کرد، باید شمارش آرای صندوق‌های شکایت شده درباره آنها آغاز شود. اعلام نتایج از سوی کمیسیون "فاجعه" است و باید هر چه سریع تر شمارش دستی آرا آغاز شود.
در این راستا حیدر العبادی،‌ نخست وزیر عراق روز سه‌شنبه اعلام کرد، اگر وجود خللی در سیستم رای‌گیری الکترونیکی ثابت شود کمیسیون انتخابات باید دوباره آرا را بشمارد.
احزاب مخالف کرد در استان‌های کرکوک و سلیمانیه در شمال عراق نسبت به بازی با آرا و تقلب در آنجا شکایت کرده و گفته بودند، پیروزی یکی از احزاب اصلی کرد در این دو استان در نتیجه تقلب بوده است.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها