کد خبر: 485301
تاریخ انتشار :

وزیر دولت اصلاحات: همان اوضاع نابسامان دوره احمدی‌نژاد برای برخی ایده‌آل بوده /کناره‌گیری روحانی برای ایستادگی بر تعهداتش بهتر از انفعال است/ کشور را بدون حمایت مردم نمی‌توان اداره کرد/ روحانی در انتخابات 96 بهترین گزینه بود /روحانی با انتخاب کابینه بذر ی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

علی صوفی وزیر تعاون دولت سید محمد خاتمی با توجه به عملکرد دولت معتقد است: اگر اصلاح‌طلبان از ابتدا پیش‌بینی می‌کردند که آقای روحانی چنین عملکردی خواهد داشت آنگونه که سفت و سخت به پای آقای روحانی ایستادند و ایشان به عنوان تنها کاندیدای اصلاح‌طلبان مطرح شد، جلو نمی‌آمدند. شاید کاندیدای دیگری را می‌آوردند یا آقای روحانی را قانع می‌کردند که از کاندیداتوری انصراف دهد.
به گزارش نامه نیوز، صوفی همچنین درباره تاثیر عملکرد مخالفان در وضعیت کنونی تاکید کرد: این واقعیت است که عده‌ای در کشور ما هستند که همان اوضاع نابسامان دوره احمدی‌نژاد برای آنها ایده‌آل بوده است. آنها بیکار ننشستند و به کار خود ادامه دادند. شانزده میلیون رایی هم که آقای رییسی آورد رای کمی نبود و آن جریان همچنان با قوت به کار خود ادامه داد و کارشکنی کرد.
*عملکرد دولت در یک سالی که از انتخابات می‌گذرد با توجه به انتقاداتی که نسبت آن مطرح است چگونه می‌بینید؟ اگر روحانی انتخاب نمی‌شد وضعیت متفاوت بود؟
سال 92 مردم نشان دادند که چقدر نگرانند اگر آقای روحانی انتخاب نشود. برای مردم ایامی تداعی می‌شد که آقای احمدی‌نژاد هشت سال در کشور هر کاری خواست کرد و کشور را در وضعیت خطرناکی تحویل داد. این نگرانی بود که مردم از سال 92 آن را بروز دادند؛ بنابراین بیشتر انتخابشان جنبه سلبی داشت تا ایجابی. مردم در سال 96 هم پای صندوق‌های رای آمدند تا آقای رییسی رییس‌جمهور نشود. البته آقای روحانی هم وعده‌های جذابی را مطرح کرد و مردم امیدوار شدند که آقای روحانی با توجه به فعالیتی که در دور اول داشت و توانست مذاکرات هسته‌ای را پیش ببرد و دستاورد خوبی داشته باشد، این روند را ادامه دهد و در گشایش زندگی مردم کارساز باشد. امید زیادی به وجود آمد به ویژه اینکه در جریان انتخابات و در مناظره‌ها خیلی شفاف‌سازی شد و مسائل باز و مطرح شد، بنابراین انتظار این بود که آقای روحانی بعد از آن، پروسه‌ای که در دولت اول طی کرد با سرعت بیشتری ادامه دهد. به هر حال این‌گونه نشد و آقای روحانی در همان اولین مرحه بعد از انتخاب یعنی انتخاب کابینه بذر یاس و ناامیدی را در دل مردم کاشت.
*یعنی از نظر شما چه اتفاقی در یک سال گذشته افتاده که این سطح از ناامیدی به وجود آمده است؟
مردم احساس کردند که این آقای روحانی دیگر آن آقای روحانی نیست و همین باعث شد که ارتباط آقای روحانی با مردم قطع شود. مردم از یک طرف می‌دیدند که آقای روحانی به وعده‌های خود پشت کرده و از طرف دیگر هم شاهد بودند به حرف‌هایی که بلافاصله بعد از انتخابات زد عمل نمی‌کند و در واقع دولت در حال واگذاری به گروهی است که مردم آنها را کنار زده بودند.
اینها هم در میان عامه مردم و هم بین نخبگان سیاسی انتقاداتی در پی داشت و ناامیدی‌هایی برای مردم به وجود آورد. این وضع بد معیشتی، با ناکارآمدی برجام همراه شد و با روی کارآمدن آقای ترامپ و تهدیداتی که ایشان علیه کشور مطرح کرد یکی بعد از دیگری جامع عمل پوشید. اگر چه هنوز آمریکا در برجام حضور داشت اما هر سه ماه یکبار که قرار بود اعلام موضع کند، سه ماه بعد را در هاله‌ای از تردید فرو می‌برد و این باعث می‌شد که اوضاع اقتصادی کشور در هاله‌ای از سردرگمی پیش رود. چون کشورهایی که تمایل به سرمایه‌گذاری در کشور داشتند مردد می‌شدند. پس از آن هم ناامیدی مردم به اوج رسید و همین باعث بروز خشونت و تظاهرات خیابانی شد و اینها همه لطمه‌ای به دولت آقای روحانی بود. به هر حال پس از آن هم آقای روحانی خود به این نتیجه رسید و اقرار کرد که کابینه‌اش دو دسته است. این موضوع مشخص کرد که نگرانی‌هایی که درباره کابینه وجود داشت بی‌مورد نبود و الان دارد خود را نشان می‌دهد. خروج آمریکا از برجام هم وضعیت را بحرانی کرد. به هر حال آنچه اهمیت دارد مردم هستند، دولت‌ها و روسای جمهوری می‌آیند و می‌روند، اما کشور را بدون حمایت مردم نمی‌توان اداره کرد. ملاک و معیار عملکرد دولت‌ها رضایتمندی مردم است که متاسفانه الان وجود ندارد.
*انتقادهایی که در حال حاضر و با وجود شرایطی که وجود دارد، به دولت وارد می‌شود درست و به جا می‌دانید؟
شاید نقد دولت در شرایط کنونی آب به آسیاب مخالفان و حتی دشمنان خارجی ریختن باشد. انتظار است که همه دست به دست هم دهند و کشور را حفظ کنند و شرایط را بهبود ببخشند و تهدیدهای خارجی را بر طرف کنند. باید سعی کرد تا با عقلانیت فضای کشور را پرامید کنند و امکان زندگی را برای مردم آسان کنند.
*آیا انتخاب آقای روحانی اشتباه بود؟ اگر قرار بود الان بار دیگر با شرایط یک سال قبل انتخابات برگزار شود آیا فردی به جز آقای روحانی انتخاب می‌شد؟
بین آنهایی که مطرح بودند آقای روحانی بهترین انتخاب بود و اگر الان هم قرار به برگزاری همان انتخابات و با همان شرایط باشد، تلاش می‌شود که آقای روحانی انتخاب شود. اما اگر اصلاح‌طلبان از ابتدا پیش‌بینی می‌کردند که آقای روحانی چنین عملکردی خواهد داشت آنگونه که سفت و سخت به پای آقای روحانی ایستادند و ایشان به عنوان تنها کاندیدای اصلاح‌طلبان مطرح شد، جلو نمی‌آمدند. شاید کاندیدای دیگری را می‌آوردند یا آقای روحانی را قانع می‌کردند که از کاندیداتوری انصراف دهد.
*یعنی اگر فرد دیگری بود فکر می‌کنید که بهتر می‌توانست کشور را اداره کند و وضعیت اقتصادی بهبود پیدا می‌کرد؟ صرفا رییس‌جمهور و این دولت، در به وجود آمدن این شرایط موثر بوده‌اند یا هر رییس‌جمهوری بود امکان و حتی اجازه فعالیت نداشت؟
انفعال آقای روحانی بی‌تاثیر نبوده است، اگر آقای روحانی همچنان فعال، محکم و مقاوم ایستادگی می‌کرد وضع کشور قطعا بهتر از الان بود. رییس‌جمهور اگر رییس‌جمهوری باشد که پای تعهداتش بایستد ولو اینکه مجبور به کناره‌گیری هم شود، خیلی بهتر است تا اینکه منفعل باشد و اوضاع کشور در حالت بلاتکلیفی باشد. حتی اگر آقای روحانی مانند دوره اول خود رفتار می‌کرد قطعا بهتر از الان بود. اما همه متغییرها، متغییرهای دولت نیست، بلکه متغییرهای دیگری هم هست که بلافاصله بعد از برجام کاری کردند که برجام عملیاتی نشود. آقای روحانی از این گروه به نام کاسبان تحریم یاد کرد و با الفاظ متفاوتی آنها را مورد خطاب قرار داد. به هر حال اینها واقعیت است که عده‌ای هم در کشور ما هستند که همان اوضاع نابسامان دوره احمدی‌نژاد برای آنها ایده‌آل بوده است. آنها بیکار ننشستند و به کار خود ادامه دادند. شانزده میلیون رایی هم که آقای رییسی آورد رای کمی نبود و آن جریان همچنان با قوت به کار خود ادامه داد و کارشکنی کرد. اما به هر حال همه چیز این نبود مخصوصا این موضوع اهمیت زیادی دارد که آقای روحانی هر چه بیشتر شفاف عمل می‌کرد، می‌توانست امیدواری را در مردم بیشتر کند و حداقل مردم آگاه می‌شدند که چه کارهایی امکان‌پذیر و چه کارهایی امکان‌پذیر نیست.
منبع: روزنامه اعتماد

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها