کد خبر: 488913
تاریخ انتشار :

طالبان افغانستان هم یک آتش‌بس سه روزه را برای عید فطر اعلام کرد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، شبه‌نظامیان طالبان تاکید کردند این آتش‌بس شامل نیروهای خارجی نمی‌شود و عملیات طالبان علیه نیروهای خارجی ادامه خواهد داشت.
آنها همچنین اعلام کردند که از خودشان در برابر هرگونه حمله، دفاع خواهند کرد.
اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان روز پنجشنبه با نزدیک شدن به پایان ماه مبارک رمضان آتش‌بس موقت بی قید و شرطی را با طالبان اعلام کرد اما تاکید داشت که دیگر گروه‌های شبه‌نظامی از جمله داعش شامل این آتش‌بس نمی‌شوند.
این تصمیم اشرف غنی پس از آن اتخاذ شد که چندین تن از عالمان دین در نشستی فتوایی را علیه بمب‌گذاری‌های انتحاری از جمله بمب‌گذاری که در ورودی محل برگزاری این نشست در کابل صورت گرفت و در آن 14 تن کشته شدند، صادر کردند؛ بمب‌گذاری که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت.
این عالمان دین همچنین آتش‌بسی را با طالبان پیشنهاد دادند و اشرف غنی نیز ضمن استقبال از این پیشنهاد اعلام کرد که این آتش‌بس تا 20 ژوئن (30 خرداد) ادامه خواهد داشت.
هنوز مشخص نیست که آتش‌بس طالبان با دولت کابل چه موقع آغاز می‌شود چراکه عید فطر زمانی آغاز می‌شود که عالمان دین برای نخستین بار ماه را در روز بیست و نهم یا سی‌ام ماه مبارک رمضان مشاهده کنند و ماه در زمان‌های متفاوتی در سراسر این کشور مشاهده خواهد شد.
اشرف غنی پیشتر نیز آتش‌بس‌هایی را با طالبان درخواست کرده بود اما این نخستین بار از سال 2014 میلادی بود که یک آتش‌بس بی قید و شرط را پیشنهاد داده است.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها