کد خبر: 491462
تاریخ انتشار :

نامه نیوز بررسی می کند؛

عربستان و روسیه در مقابل ایران؟/ 8 نکته در مورد بازار نفت/ نمی‌توان سایه آمریکا را بر تصمیم عربستان و روسیه نادیده گرفت/بعید است در جلسه آتی اوپک اتفاق جدیدی رخ دهد/کشورهای خریدار به ایران ضمانت‌نامه داده‌اند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گرو ه بین الملل نامه نیوز: در حاشیه برگزاری جام جهانی در روسیه و سفر مقامات سعودی به مسکو، وزرای انرژی دو کشور توافق کردند تا کشورهای اوپک و دیگر کشورهای نفتی را متقاعد کنند تولید نفت خود را به طور تدریجی افزایش دهند.
بنا به بیانیه پایانی ارائه شده از سوی وزرای انرژی روسیه و عربستان پس از این دیدار، دو طرف بر موضوع افزایش تدریجی عرضه نفت از سوی کشورهای اوپک و دیگر کشورهای تولیدکننده نفت، با یکدیگر به تفاهم رسیدند، دو کشور همچنین توافق کردند تا همکاری‌های خود در حوزه نفت و گاز را افزایش دهند. در این باره باید به نکات زیر توجه کرد:
1- عربستان و روسیه همچنین قصد دارند توافق جامع‌تری را در حوزه صنعت نفت انجام دهند؛ البته کار این دو کشور در متقاعد کردن دیگر اعضای اوپک آسان نخواهد بود، کشورهایی نظیر ایران که مخالف افزایش نفوذ آمریکا در اوپک هستند با این قضیه مخالفت خواهند کرد.
2- درحالی‌که تنها حدود پنج روز به جلسه آتی اوپک و سایر تولیدکنندگان نفت جهان از جمله روسیه باقی مانده است، روسیه و عربستان به بهانه کمبود عرضه و جلوگیری از رشد بیشتر قیمت‌ها در بازار نفت، گزینه افزایش تولید و خروج از تعهد کاهش تولید را روی میز گذاشته‌اند. این در حالی است که در طرف مقابل، سه کشور از پنج کشور موسس اوپک یعنی ایران، عراق و ونزوئلا با طرح عربستان برای بالا بردن تولید نفت مخالف هستند.
3- نمی‌توان سایه آمریکا را بر تصمیم عربستان و روسیه نادیده گرفت. رییس جمهور آمریکا برای دومین بار در چند ماه اخیر از اوپک برای دستکاری قیمت‌های نفت انتقاد کرد. دونالد ترامپ در توییتی نوشت: "قیمتهای نفت بسیار بالا و اوپک همچنان مسئول آن است. این اصلا خوب نیست! "ترامپ دفعه پیش نوشته بود: "به نظر می‌رسد اوپک دوباره قیمت‌ها را بالا برده است. با میزان بالای نفت موجود از جمله نفتکش‌های بارگیری شده در دریا، قیمت نفت به طور مصنوعی بسیار بالا رفته است. این موضوع خوب نیست و قابل قبول نخواهد بود".
4- درحالی که با توجه به اتفاقات مذکور و احتمال افزایش تولید نگرانی‌هایی درمورد جایگاه ایران در بازار جهانی ایجاد کرده است، اما برخی کارشناسان اعتقاد دارند نباید در این مورد نگران بود زیرا که چنین اظهارنظرهایی هیجانی و شتاب زده است.
5- بعید است در جلسه آتی اوپک اتفاق جدیدی رخ دهد و کشورهای عضو اوپک پای تعهد کاهش تولید نایستند.
6- کشورهای عضو اوپک متعهد شده‌اند که تا پایان سال ۲۰۱۸ به تعهد کاهش تولید پایبند بمانند،البته در یک سال و نیم اخیر هم تغییراتی داشته‌ایم و پایبندی اعضای اوپک به تعهد بین ۸۰ تا ۹۷ درصد متغییر بوده است.
7- درخواست آمریکا مبنی بر افزایش تولید برخی اعضای اوپک بازار نفت را تهدید نمی‌کند، زیرا که تقاضا در بازارهای جهانی نفت افزایش یافته است و اگر افزایش تولیدی صورت بگیرد به این تقاضا پاسخ خواهد داد و این موضوع حداقل تا پایان سال ۲۰۱۸ روی صادرات نفت ایران تاثیر نمی‌گذارد.
برای صادرات نفت پیش فروش‌هایی صورت گرفته و توافق‌هایی انجام شده است. کشورهای خریدار به ایران ضمانت‌نامه داده‌اند و باید پای تعهد خود بایستند، مگر این‌که وقایعی در اجلاس آینده اوپک رخ بدهد که بعید است چنین اتفاقی بیفتد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها