کد خبر: 492360
تاریخ انتشار :

صدا و سیما تاوان برخوردهای سلیقه ای را می دهد؟ / ممانعت از حضور پویول و حواشی ادامه دار/ میرلوحی: رسانه ملی تنها از یک شاخه اصولگرایی حمایت می کند/ عضو اعتماد ملی: مشکل اصلی صدا و سیما کج سلیقگی و بی تدبیری است/ علی مطهری خطاب به علی عسکری: به علامت هایی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: اصل بی طرفی و برخورد غیر جناحی در رسانه ملی چنان فراموش شده که دیگر منتقدان این سزامان تنها اصلاح طلبان نیستند. رسانه به اصلاح ملی با دولت روحانی نیز همان طور رفتار می کند که قبلا با دولت اصلاحات و سازندگی می کرد. ادامه این رویه و تسری آن به حوزه های فرهنگی، اجتماعی و حتی ورزشی اما صدای همگان را در آورده است. آخرین عملکرد مورد نقد صدا و سیما یعنی لغو حضور بازیکن سابق تیم فوتبال اسپانیا و حواشی آن موجب شد که موج عظیمی از نقد روانه این سازمان و رئیس آن و طیف حامی آن شود. در میان علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس دست به قلم شده و به علی عسکری هشدار دارد که مانع از تاثیرگذاری نهادهای بیرون سازمان شود. برخی از اصلاح طلبان نیز سعی کردند تا نگاهی ریشه ای تر داشته و مشکل اصلی را بیابند. مشکلی به گفته میرلوحی بسیار عمیق و به گفته قائمی عضو حزب اعتماد ملی ناشی از اعمال سلیقه است.
صدا و سیما با اغلب دولت ها مساله داشته است
محمود میرلوحی فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه صدا و سیما تنها در دوره احمدی نژاد تریبون رئیس جمهور شد و اکثریت دولت‌ها مثل دولت هاشمی و خاتمی و حالا هم روحانی با رسانه ملی مساله دارند، گفت: « مشکل صداوسیما و سیاستگذاری‌هایش تبدیل به یک مشکل عمیق شده که باید برای آن نسبت به زمان و مکان امروز تصمیم‌گیری شود. حوزه فیلم، خبر، مناظرات، سخنران‌ها و برنامه‌های رسانه ملی از یک شیوه خاصی پیروی می‌کند و برایش مهم نیست که رویکرد مردم در انتخابات و در جامعه چیست، تحلیلی از شعارهای مردم ندارد.»
میرلوحی به ایسنا گفته است: «می‌گویند صداوسیما جناحی رفتار می‌کند اما جناح اصولگرایی هم یک طیف گسترده‌ای است و به نظر می‌رسد که رسانه ملی تنها یک شاخه اصولگرایی را حمایت می‌کند و در همه برنامه‌ها این موضوع دیده می‌شود. به نظر من صداوسیما نیازمند یک تحول گسترده برای ایجاد نشاط اجتماعی در حوزه‌هایی مثل جوانان، اقوام و زنان است.»
آقای علی عسکری اقتدار بیشتری داشته باشید
مصداق اینکه میرلوحی می گوید همه اصولگرایان حامی رفتار صدا و سیما نیستند، نامه اخیر علی مطهری به رئیس سازمان صدا و سیما است. او همین دیروز طی نامه ای به علی عسکری بابت لغو حضور پویول در رسانه ملی انتقاد کرده بود.
مطهری در این نامه دعوت از کارلوس پویول کارشناس و بازیکن سابق تیم ملی فوتبال اسپانیا و لغو برنامه ای که در مورد پخش آن اطلاع رسانی شده بود را نشانه حکومت ملوک‌الطوایفی و یا فرمانبری از بیرون در آن سازمان دانست و نوشت: « توجیه این خطا با صرفه‌جویی در هزینه، آن هم هزینه‌ای که توسط بخش خصوصی پرداخت شده بود قابل قبول نیست. »
نماینده اصولگرای مجلس یادآوری کرده بود که نظیر این اتفاق در لغو پخش مصاحبه مرحوم ناصر ملک‌مطیعی نیز رخ داد و این رویکرد آثار منفی برای کشور دارد.
وی خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما نوشت: « لازم است جناب‌عالی اقتدار بیشتری در اداره سازمان داشته باشید و تحت تأثیر فشارهای داخل و خارج واقع نشوید. رهبر انقلاب نیز فرمودند من فقط رئیس سازمان را تعیین می‌کنم و در مدیریت آن دخالتی ندارم. بنابراین نباید به علامتهایی که از این سو و آن سو به شما داده می‌شود ترتیب اثر دهید.»
مسئولان صدا و سیما به اعمال سلیقه پایان دهند
انتقادات به صدا و سیما از سوی فعالان سیاسی در هر دو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا ادامه دارد. قربانعلی قائمی عضو حزب اعتماد ملی نیز یکی دیگر از منتقدان است و باور دارد: « در مورد صداوسیما بحث اصلی این است که این رسانه نمی‌تواند حتی در قالب چارچوب‌ها و مقرراتی که خودش تشخیص می‌دهد عمل کرده و بر آن اساس تصمیم بگیرد. صداوسیما باید نماد و نمایی از جامعه جهانی باشد، ما نمی‌توانیم فقط به تولیدات خود در صداوسیما اکتفا کنیم بلکه باید از برنامه‌هایی که دیگران می‌سازند در جهت آشنایی بیشتر مردم با فرهنگ جهانی استفاده کنیم.»
وی در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه « مشکل ما کج سلیقگی و بی‌تدبیری مدیران صداوسیماست» گفت: « تا زمانی که مسئولان و مدیران صداوسیما احساس نکنند که باید انتظارات، درخواست‌ها و مطالبات اکثریت جامعه را نمایندگی کنند این مشکل ادامه خواهد داشت. مشکل زمانی مرتفع می‌شود که صداوسیما در حد یک دانشگاه ملی باشد و بتواند انتظارات همه مردم را پاسخ دهد در حالیکه اکنون رسانه ملی سعی کرده به گونه‌ای عمل کند که فقط انتظارات یک بخش کمی از جامعه را پاسخ دهد. در حال حاضر اگر نظرسنجی انجام شود متوجه می‌شویم که درصد کمی از جامعه امروز فقط مخاطبان صداوسیما هستند و این به دلیل زاویه‌ای است که صداوسیما نسبت به نظرات اکثریت مردم دارد. این روند به مقولیت صداوسیما آسیب زده و ادامه روند هم آسیب بیشتری به صداوسیما می‌زند.»
وی خاطرنشان کرد: «چه بگوییم صداوسیما نمی‌تواند، چه بگوییم نمی‌شود و چه بگوییم نمی‌خواهد انتظارات همه مردم را ببیند، نتیجه یکی است. اگر صداوسیما بخواهد مخاطبان خود را داشته باشد باید به نظرات اکثریت مردم توجه کند. هر چه از نظر اکثریت مردم فاصله بگیرد و به سلیقه تعداد معدودی از مدیران خود عمل کند قطعا بیشتر ریزش مخاطب دارد و مردم را پای رسانه‌های بیگانه می‌کشند. مسئولان صداوسیما باید به اعمال سلیقه‌ در این زمینه پایان دهند.»
موافقان اقدام صدا و سیما چه می گویند ؟
در این میان اما برخی چهره ها هم از اقدام صداو سیما حمایت کردند. محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: رسانه ملی، رسالت انقلابی بر عهده دارد و وظیفه‌اش این است که ارزش‌های انقلاب اسلامی و اعتقادات مردم مسلمان را در داخل و خارج از کشور تبلیغ و ترویج کند، اما درست در شب بازی ایران و اسپانیا، دعوت از بازیکن سابق این تیم برای حضور در برنامه ۲۰۱۸، بیشتر تبلیغ تیم ملی اسپانیا بود تا اینکه به مردم و بازیکنان تیم ملی ایران، روحیه بدهد.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس هم در این مورد گفت: بررسی‌های نمایندگان مجلس نشان می‌دهد که هزینه‌های کلان میلیاردی و غیرضروری برای حضور این بازیکن اسپانیایی، مانع اصلی حضور او در رسانه ملی بود.
آزادی خواه سپس به بودجه ناچیز و عملی نشدن تعهدات دولت در قوانین برنامه ششم توسعه و بودجه سال ۹۷ برای تامین هزینه‌های رسانه ملی اشاره و تصریح کرد: رسانه ملی موظف شده است که ۵۰ درصد از بودجه سالانه خود را از محل آگهی‌های بازرگانی و برنامه‌های مشارکتی تامین کند و بر همین اساس، ضروری است تا مدیران ارشد صداوسیما از اقدامات پرهزینه و غیرضروری، اجتناب کنند.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: در هر موضوعی باید قضاوت‌ها در مورد رسانه ملی منصفانه باشد.
احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم در واکنش به نامه علی مطهری به رئیس رسانه ملی در این خصوص گفت: دعوت از بازیکن سابق تیم ملی اسپانیا برای شرکت در برنامه ۲۰۱۸ و پرداخت رقمی معادل نود هزار یورو بابت حضور نیم ساعته او در این برنامه، اقدامی غیرمنطقی و به دور از عقلانیت است.
عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه صدا و سیما در بودجه ۹۷ ملزم به تامین نیمی از مخارج خود از طریق آگهی است گفت: در حالی که در کشور، بازیکنان و کارشناسان مطرح بین المللی داریم، بهتر است به جای دعوت از بازیکنان و کارشناسان خارجی و صرف هزینه‌های کلان، از استعداد‌های داخلی در این زمینه استفاده کنیم.
امیرآبادی فراهانی تاکید کرد: در شرایط کنونی اقتصادی کشور و هجمه سنگین رسانه‌های معاند فارسی زبان، بودجه صداوسیما با داشتن شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی ملی، استانی و برون مرزی، نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان است در حالی که رسانه‌های معاند فارسی زبان که از حمایت‌های مالی «رابرت مرداک» صهیونیست برخوردار هستند، سالیانه بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان بودجه دارند و ما با توجه به این میزان بودجه برای پرداخت‌های میلیاردی برای حضور چند دقیقه‌ای یک بازیکن خارجی چه توجیهی داریم؟
غلامرضا تاجگردون هم گفت: با توجه به اینکه در شرایط خاص اقتصادی در کشور قرار داریم، دعوت از بازیکنان سابق فوتبال کشور‌های مختلف و هزینه میلیاردی بابت حضور آنها در برنامه‌های تلویزیونی، اقدامی غیرمنطقی بود و از همه مهمتر، تحلیل‌های ارائه شده توسط ساموئل اتوئو و یا سایرین، هیچگونه برتری‌ نسبت به تحلیل کارشناسان داخلی از فوتبال نداشت و اطلاعات جدیدی به مخاطبان ارائه نداد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها